"Det er som at have været på tre et halvt års ferie. Det var
en mærkelig situation at skulle sælge sit barn. Jeg vidste straks, at jeg
skulle starte igen. Og dagen efter, at jeg havde solgt, satte jeg mig med blok
og kuglepen og lavede en ny forretningsplan”.
Allan Laursen er kommet hjem. Manden bag vakuum-succesen
AL-Vac er tilbage på Transportvej 23 i Lemvig, hvor han for fire år siden satte
sin underskrift på en salgsaftale, som betød farvel til det firma, han skabte i
1988. Den 12. oktober 2012 kl. 12 kom AL-Vac var på andre hænder, og Allan
Laursen måtte pakke sine ting og forlade firmaet.
Den 1. september i år rykkede han ind på selvsamme kontor
igen. AL er tilbage, men under navnet AL-Lift, som opstod kort tid efter, at
manden bag initialerne havde afleveret nøglerne til AL-Vac.
”Vi laver de maskiner, vi også lavede før. I dag er de røde
i stedet for blå. Og så har vi naturligvis benyttet lejligheden til at forbedre
og optimere, så vi i dag leverer bedre og mere tidssvarende maskiner end
tidligere”, siger Allan Laursen.
Også utæt beton
”Vi har holdt fokus på de produkter, der flyttede sig i
stykantal. Dem har vi optimeret og malet røde. Og så har vi lanceret et par nye
vakuum-løftere, som kan løfte alle fortovsfliser og kantsten, uanset hvor utæt
betonen måtte være. I dag anvendes der mindre vand og mindre cement. Det giver
en mere tør støbning, og det giver problemer med at løfte med de blå maskiner”
forklarer AL-Lifts direktør
”Nu har vi lavet AL-Typhon 1000, som er en benzindrevet
vakuum-løfter til minigravere og rendegravere, og vi har lavet AL-Blazer 2000
til alle gaffelbærende køretøjer. På begge maskiner sætter vi større vakuumpumper
med større flow og højt tryk. Når vi skal demonstrere dem, bruger vi en
fortovsflise, hvor vi har boret et hul midt i. Uanset hul tværs igennem
betonen, løfter vi den alligevel”, siger Allan Laursen.
Hans personlige, professionelle vakuum efter salget af
AL-Vac blev ganske kort. Da banken i 2012 mente, at det var tid at sælge,
meldte folk fra Holstebro sig.
Ingen klausul
”Der kom en far og en søn. Sønnen skulle sættes i gang med
noget, og han fik så en fabrik. Deres advokat spurgte, om jeg var interesseret
i at underskrive en konkurrenceklausul. Det ville jeg gerne. Men da jeg så
dokumentet, var det uden beløb for klausulen. De ville ikke give noget for at
holde mig ude af markedet, og så var jeg da klar over, at jeg bare skulle i
gang igen”, siger Allan Laursen.
Dermed blev AL-Vac på Transportvej 23, og Allan Laursen
etablerede sig med sin nye, røde produktion i 450 kvadratmeter lejede lokaler
et andet sted i Lemvig.
Men på trods af virksomhedssalget, ejede han fortsat
ejendommen på Transportvej, som de nye ejere af AL-Vac så lejede.
”Nu har de ikke længere behov for de 5000 kvadratmeter, men
er rykket ind i omkring 800 kvadratmeter i Holstebro. Det har givet mulighed
for, at jeg kunne komme hjem igen. AL-Lift har 13 medarbejdere, og vi skal ikke
være voldsomt mange flere”, fastslår Allan Laursen.
Kunderne ringede
Han lægger ikke skjul på, at det gjorde voldsomt ondt, da
han måtte sige farvel til sit livsværk. Men samtidig følte han det, som et åg
blev lettet. De sidste to år med AL-Vac var hårde som følge af finanskrisen og
dens efterdønninger.
”Umiddelbart efter, at jeg havde afhændet virksomheden, blev
jeg ringet op af kunder både herhjemme og i udlandet, som spurgte, hvad pokker
der skete. Udlejningsfirmaer meldte sig og meddelte, at de også gerne ville
købe maskiner af mig, selv om de nu var røde. Lokale firmaer henvendte sig og
sagde, at de gerne ville hjælpe som underleverandører med at komme i gang igen.
En gammel forretningsforbindelse og ven i Italien meldte sig og sagde, at han
kunne producere dele for mig til kostpris. Så kunne jeg i øvrigt betale, når
jeg engang fik råd til det. Det var ret fantastisk”, siger Allan Laursen.
I dag er hovedparten af produktionen hentet hjem på
fabrikken på Transportvej. Lokale underleverandører leverer dele af høj
kvalitet, men ”næsten til kineser-priser”, som Allan Laursen udtrykker det.
Mange af eksportkunderne er vendt tilbage til AL, selv om
Vac er ændret til Lift.
”Der mangler endnu nogle stykker, men mon ikke de også kommer.
Det handler bare om lidt tålmodighed. Gennem 28 år i branchen havde jeg
oparbejdet et rigtig godt netværk, også internationalt. Det har jeg haft rigtig
stor glæde af”, siger Allan Laursen.
Spænding i Lemvig
Netop i øjeblikket er spændingen stor hos AL-Lift. Fabrikken
har leveret et test-anlæg til et af verdens absolut største møbelfirmaer. Det
testes til plukning af varer på en stor europæisk distributionscentral.
Efterfølgende skal anlægges flyttes rundt og testes på andre
distributionscentre i andre europæiske lande med henblik på at standardisere
funktionerne.
”Startfasen har været absolut positiv. Og udgangspunktet er,
at koncernen skal bruge et anlæg til alle depoter. Dem er der 355 af, og hertil
kommer så 17 store distributionscentre, som hver skal have flere anlæg, hvis de
godkender testresultaterne målt hen over tre måneder”, fortæller Allan Laursen.
Til entreprenørsektoren omfatter AL-Lifts program
vakuum-løftere med kapacitet fra 160 kg op til otte tons. Det er den nye
AL-Blazer 2000, der snupper fliser, kantsten, trappetrin, stålplader og andet
op til 200 kg. Den henvender sig både til anlægsgartnere, kommuner,
entreprenører og andre i bygge- og anlægsbranchen.
AL-Typhon 1000 siger mod samme kundegruppe og løfter op til
1000 kg. Den opererer helt selvstændigt uden slanger og ledninger og henter
power fra en Honda-benzinmotor.