Cat Hybrid gravemaskiner til Kbh

06-12-2016

Københavns Kommunes Miljøcenter (KMC) har anskaffet sig 3 Cat Hybrid gravemaskiner, og flere er på vej

Reklamen holder, hvad den lover
Vi sidder i Miljøcentrets administrationsbygning, som i øvrigt er et nul-energihus og bygget i særlige miljøvenlige materialer og med solpaneler og solceller. På nogle grafiske oversigter forklarer miljøplanlægger Ann Birgitte Sørensen, hvordan det står til med gravemaskinernes bidrag til CO2 regnskabet.

- Pon Equipment stillede os i udsigt, at vi kunne forvente en besparelse på brændstoffet på omkring 20% ved at købe en hybrid maskine, og vi må konstatere, at det holder stik. Vi holder et vågent øje med forbruget af brændstof på den enkelte maskine, og vi kan se, at maskinerne bruger omkring 21 liter pr. time. Det er omkring 7-8 liter mindre end en ikke hybrid. Maskinerne kører cirka 1600 timer om året, og ganger du de sparede liter med prisen på brændstof, så bliver det til en rigtig stor besparelse på årsbasis, og samtidigt en stor reduktionen af CO2 belastningen, siger Ann Birgitte Sørensen.

Ved siden af Ann Birgitte Sørensen sidder formand Keld Hansen, og han supplerer: - Vi bruger også oversigterne til at vise maskinførerne, hvor meget de producerer, og hvor meget de holder stille. På den måde får vi en konstruktiv dialog om, hvordan vi kan tilrettelægge vores arbejde, så vi fx bliver bedre til at formindske den tomgangstid, som jo også kan være en belastning for miljøet.

CO2 neutral
Det jord, centret modtager, deponerer gravemaskinerne i en 12 meter dyb spuns. Lige nu modtager centret rigtig meget affald, som kommer fra metrobyggeriet.

- Vi er del af Københavns Kommune, og derfor skal vi være med til at løfte kommunens målsætning om at være CO2 neutral i 2025. Vi skal være fremme i skoene indenfor teknologi, så vores bidrag til miljøbelastningen bliver så lille som mulig. Da vi skulle anskaffe nye gravemaskiner, var det derfor også meget vigtigt for os, at vi fik nogle maskiner, som kunne være med til at reducere brændstofforbruget og dermed formindske udslippet af CO2, lyder det fra Ann Birgitte Sørensen, KMC.

Adfærdsændring
Maskinførerne har også deltaget i kurser, hvor de lærer at køre så miljørigtigt som muligt. Sammen med de månedlige oversigter har det gjort, at de er blevet mere bevidste om, hvordan de skal køre maskinerne.

- Ja, vi må sige, at vores maskinførere er blevet dygtigere. Før i tiden startede de altid maskinen op først, for derefter at gå ind til vores morgenmøde. Det sker ikke mere. Nu starter de først maskinerne, når de skal bruge dem. Maskinførerne er også mere forudseende. Fx er de blevet bedre til at køre med færre omdrejninger, hvis de vurderer, at der de næste to timer ikke bliver så travlt, fordi mængden af lastbiler, der kommer med jord, er mindre, siger Keld Hansen.

Ros til hydraulikken
Selv om hydraulikken ikke som sådan har noget med miljø og CO2 udledning at gøre, så mener Keld Hansen at den lige skal have et par ord med på vejen.

- Hydraulikken er virkelig behagelig at køre med. Den er nem at styre, og den reagerer hurtigt på det, man vil have maskinen til, lyder det fra Keld Hansen. 

Læs mere på
www.pon-cat.com

Måske er du også interesseret i..

Maskin- & Materiel Magasinet · Telefon 86 80 44 99 · E-mail: redaktionen@mmm-online.dk