Artikel fra september 2017
Læs hele avisen

De holder lyset tændt på gader og stræder

28-09-2017
Del artikel på






Tre to-mands-hold i hver sin lift bil sørger at tjekke og vedligeholde 42.000 lampehoveder i Aalborg

Der er lys for enden af masten. Det er Thorleif Hasselgrens fortjeneste. I hvert fald delvis. Sammen med makker Lars Dahlsgaard sørger han for, at 42.000 lampehoveder rundt om på gader, stræder, gyder og stier i og omkring Aalborg gør det, de skal: Lyser.

Thorleif Hasselgren er elektriker, Lars Dahlsgaard er chauffør. Sammen med deres Mercedes kassevogn med en Versalift VDT-170-F udgør de et af tre hold hos det kommunale selskab AK Belysning, der aldrig bliver færdige med deres arbejdsopgaver. Hver gang, de skifter en defekt pære et sted, udånder en pære et andet sted i det geografisk store område, der udgør Aalborg Kommune.

”Mellem en og to procent af lamperne vil altid være ude. Altså ikke fungere. Vi har altid 4-500 lamper, som vi skubber foran os. Det kan vi ikke ændre på, selv om det går i den rigtige retning. Omkring 14.000 af de 42.000 lamper er med LED-pærer, som typisk holder i omkring ti år. En almindelig pære holder kun i fire år, så vi skifter løbende ud til LED”, fortæller Morten Møller.

 

Fotoceller og astro-ure

Han er ingeniør og manden, der i bedste forstand har fingeren på kontakten til den aalborgensiske belysning. Med sig i AK Belysning, hvor AK dækker over Aalborg Kommune, har han syv elektrikere, tre chauffører, en overmontør, en elinstallatør og en bogholder til at holde styr på alle tallene. Dem er der mange af, når man beskæftiger sig med oplysningsarbejde.

”Vi tager os af belysningen på 1.011.910 meter veje. Sådan rundt regnet 1012 kilometer. Der går cirka 40 meter kabel pr. mast, og hele anlægget har 33 kilometer gummikabel. Vi styrer belysningen via 524 el-tavler med fotoceller og astro-ure, som holder øje med solens op- og nedgang”, forklarer Morten Møller.

Aalborg Kommune valgte at holde belysningen på egne hænder, da kommunen i 2011 ellers afhændede sin elforsyning til Himmerlands Elforsyning. Vejbelysningen blev strukturmæssigt puttet ind under Trafik & Veje, og det mener Morten Møller giver god mening.

 

Rigtigt placeret

”Det er rart, at kommunen har sin egen belysningsafdeling, og vi er rigtigt placeret under Trafik og Veje under By- og Landskabsforvaltningen. Det hele handler ikke kun om at skifte defekte pærer ud med nye. Blandt andet rådgiver vi stadsarkitekten og hans folk om belysning. Designerne sørger for, at kommunen får det rigtige lys rundt om på vejene. Men det er jo os hos AK Belysning, der efterfølgende skal drifte det”, forklarer Morten Møller.

Derfor hænder det også, at han og hans kolleger hos AK Belysning finder mere praktiske alternativer til lamper, som designerne ellers har fundet fancy.

Når makkerparret Thorleif Hasselgren og Lars Dahlsgaard og deres to kollega-mandskaber kører rundt for at skabe nyt liv i mastetoppene, foretager de ofte serieskift, hvor alle pærer i et område skiftes ud. Uanset om der er lys eller ej. Det betyder, at AK Belysning kan være sikker på at få skiftet alle gamle pærer til nye i løbet af fire år. Altså den levetid, som almindelige pærer typisk har.

Når Thorbjørn Hasselgren stiger til vejr i Versaliften, bliver det ofte til en hel lampeudskiftning.

”Lamperne er i dag så billige, at man ikke reparer, men simpelthen skifter til en ny lampe. De gamle sender vi retur til producenten i Østen, som så ser på muligheden for at reparere og renovere og måske bruge de gamle lamper andre steder. Vore folk står ikke længere ude på gader og veje og reparerer lamper, som de gjorde i gamle dage”, siger Morten Møller.

 

Tre lifte

De tre lifte, som AK Belysning råder over til de tre mandskabshold, er alle danske Versalifte, som firmaet Time Danmark i Farsø har leveret. Lysfolkene i Aalborg har to mindre lifte på 11 og 15 meter, foruden den store og nyeste Versalift VDT-170-F på 17 meter.

”Det fungerer perfekt med de bilmonterede lifte, som giver folkene mulighed for at komme hurtigt rundt og op. Elektrikeren kan i princippet blive i kurven hele dagen, uden at skulle ind og ud. Der er både 220 Volt el og trykluft i mandskabskurvene, som dermed er praktiske arbejdspladser, som løftes op i den rigtige arbejdshøjde”, siger Morten Møller.

”Vores 17 meter Versalift er en hybrid, som både kan køre på el og på brændstof via hydraulikpumpen. Vi kører hovedsagelig på el, så liften er lydløs, og vi også kan arbejde i bymidten i morgentimerne, uden at forstyrre fru Jensens morgensøvn. Der er strøm nok til, at vi kan arbejde på el en hel arbejdsdag, og det er naturligvis positivt også både for brændstofbudgettet og miljøet”, siger chauffør Lars Dahlsgaard.

 

Fra mast til mast

”Liftene er lavet på en måde, så de helt lovmæssigt kan køre et serieskift og simpelthen køre fra mast til mast med elektrikeren i kurven. Det sparer både elektrikeren for meget besvær og samtidig også masser af tid”, fortæller ingeniør Morten Møller.

Versaliftene er konstrueret til at sikre minimal vindpåvirkning i kurven. De bilmonterede lifte i den såkaldte HD Range-serie sigter netop mod energiforsyninger og installatører.

Udviklingen tegner en antydning af, at lys-folkene i Aalborg måske går lysere tider i møde med færre udskiftninger af udbrændte el-pærer.

”Det går helt klart mod LED. Eller måske mod noget helt andet. Det kan muligvis være gade- og vejbelysning via fibre. Hvis der kan udvikles tilfredsstillende løsninger, vil vi kunne få lyskilden ned til jorden i lys-skabe rundt omkring og ikke længere skulle op til mastetoppene. Der forskes i fiberbelysning på Aalborg Universitet, så måske kommer fremtidens lys-løsning fra Aalborg”, funderer Morten Møller. 


Billedtekster:

1.

Thorleif Hasselgren er på plads i kurven og klar til at stige op mod mastetoppene, mens hans faste makker, Lars Dahlsgaard, bliver på jorden.

2.

Der er 42.000 lamper, der skal tilses og serviceres løbende i Aalborg Kommune.

3.

Thorleif Hasselgren har kurven i Versaliften som fast arbejdsplads. Den har alle nødvendige faciliteter – blandt andet også 220 Volt el og trykluft.

4.

Versalift VDT-170-F kan sende Thorleif Hasselgren 17 meter op til tjek af de aalborgensiske lamper. Der er tilmed tale om en hybrid-lift, som både kan køre på el-drift og hydraulisk med hjælp fra bilens dieselmotor.

5.

Chauffør Lars Dahlsgaard (til venstre) og ingeniør Morten Møller får en snak, mens der arbejdes i Versaliften på Mercedes-kassevognen.

6.

Ingeniør Morten Møller hjemme i gården ved AK Belysning ved en af de tre bilmonterede Versalifte. Her er det 15 meter liften VT-150-FZ, som er monteret på en lastbil, som tillige har Time Smartbox til alt nødvendigt grej og udstyr.

Læs mere på

Måske er du også interesseret i..

Maskin- & Materiel Magasinet · Telefon 20 86 44 99 · E-mail: redaktionen@mmm-online.dk