Det er nok lige til den grove side at udnævne en gummiged
til speciallæge i reumatologi. Men hvis man spørger den nordjyske maskinfører
Peter Bæhrenz, som arbejder for Aalborg Havn, så er det Dr. Ljungby, der har
haft afgørende indflydelse på hans skulder. Så afgørende, at hvis Dr. Ljungby
ikke havde taget affære, så havde Peter Bæhrenz formentlig måttet se sig om
efter noget andet at lave, end at køre maskine.
Peter Bæhrenz rykkede fra en veltjent gummiged af andet
mærke over i en spritny Ljungby L18 og skulle lige vænne sig til en helt ny
fornemmelse i kabinen. Den er nemlig totalt affjedret med den svenske fabriks
eget system, ”LM Komfort Hydraulisk Affjedring”. Det betyder, at hele
styrehuset – inklusive maskinføreren – i bogstavelig forstand konstant svinger
i samme takt. Når man er på kanten af en alt for tidlig pensionering som
maskinfører, mærkes sådan noget næsten ekstremt i skulderregionen.
”Jeg havde virkelig problemer med skulderen i den gamle ged,
jeg kørte i. Affjedringen i L18’eren sammen med, at maskinen har joysticks i
stedet for rat, gør den helt store forskel. Straks, da jeg kom over i den nye
Ljungby, kunne jeg mærke, at skulderen begyndte at få det bedre. Jeg stod
faktisk med udsigt til en operation. Og hvis jeg ikke var kommet over i den
affjedrede kabine med joysticks, ville jeg helt sikkert have været nødt til at
stoppe med at køre maskine”, vurderer Peter Bæhrenz.
Maskiner med mange
opgaver
Aalborg Havn tog to nye Ljungby L18, da den danske direktør
og servicemanager Poul Kruse nu havde ordreblokken fremme. Begge maskiner er i
sving hver dag, og det bliver godt og vel til fulde arbejdsdage, når der køres
skærver eller letklinker ind i skibene.
”Ellers bruger vi maskinerne til at læsse foderstoffer, salt
og affald, samt til jordarbejde. I vintersæsonen kommer de også til at tage en
tørn med vinterarbejde. Vi går generelt meget op i miljø. Aalborg Havn er
CO2-neutral, så vi ser i høj grad også på brændstofforbrug og emission, når vi
anskaffer nye maskiner”, fortæller formand Finn Svendsen, Aalborg Havn.
Da Ljungby Maskin Danmark leverede de to nye L18
gummihjulslæssere, var det faktisk Ljungby-debut for Aalborg Havn. Finn
Svendsen og hans maskinførere har ikke tidligere kørt med de svenske maskiner
fra byen af samme navn.
Positiv oplevelse
”Det har absolut været en positiv oplevelse. Ikke mindst, at
en dygtig maskinfører har fået det betragteligt bedre og nu kan fortsætte med
at arbejde hver dag. Samtidig er det ikke uvæsentligt, at maskinerne er
servicevenlige i det daglige. Det er nemt at komme til at gøre de ting, der nu
skal gøres”, siger formand Finn Svendsen.
De to Ljungby L18 er i øvrigt ikke helt ens. Den ene maskine
bruges primært som læssemaskine og er udstyret med lang arm.
Typebetegnelsen L18 fortæller logisk om maskinernes egenvægt
på 18 tons, som så alligevel kan variere en anelse, afhængig af ekstra udstyr.
Motoren er en finsk Sisu 74 AWF og yder 300 hk.
Direktør Poul Kruse hos Ljungby Maskin er ikke i tvivl om,
at det er kabinens specielle affjedringssystem, der distancerer
Ljungby-læssemaskinen fra gummigeder af andre mærker.
Affjedringen af hele kabinen sørger for at udligne de mange vibrationer, som maskinen, og altså også maskinføreren, konstant udsættes for.
Billedtekster:
1.
Peter Bæhrenz på plads i sin nye kabine, som han er
overbevist om, har reddet karrieren som maskinfører. Affjedringen og
joystick-styringen i Ljungby L18 har gjort underværker på hans dårlige skulder.
2.
Formand Finn Svendsen (til højre) tog to nye Ljungby L18 i
ét hug, da direktør Poul Kruse havde ordreblokken fremme.
3.
To maskinførere, der er kommet på gyngende grund i deres nye
Ljungby L18 gummihjulslæssere. Både Kjeld Nielsen (til venstre) og Peter
Bæhrenz har lynhurtigt vænnet sig til de nye, affjedrede behageligheder og den
mindre belaste joystickstyring.
4.
To gange Ljungby L18 hos selskabet Aalborg Havn A/S.
Læssemaskinerne er i fuld vigør hver eneste dag, og ofte med lange arbejdsdage,
når der køres materialer ind i skibene.