Artikel fra juni 2023
Læs hele avisen

Egholms demo-driver takker af efter 16 år på landevejen

13-06-2023
Del artikel på


Per Flæng går på pension efter mange besøg i alle Europas lande med den store demo-truck med de grønne maskiner fra Lemvig

Han har været i alle Europas lande adskillige gange. Han har altid haft sit pas med, når han er kørt fra hjemmet i Holstebro til arbejde i Lemvig. Mellem 100 og 120 dage om året har han været i udlandet på en speciel mission: Per Flæng er demo-driver for den danske producent af redskabsbærere, Egholm. Lidt endnu, i hvert fald.

Den 1. juli stiller han den 20 meter lange Egholm-truck, overlader nøglerne til sin efterfølger, Jens Jørn Lorentzen og kører hjem til fru Birthe som pensionist.

”Jeg kommer helt sikkert til at savne det, men det skal nu være sådan. Og jeg har sagt til Egholm, at de bare kan ringe, hvis jeg kan hjælpe med noget”, siger Per Flæng.

 

Egholm 2200

Han har kørt tusindvis af kilometer til demonstrationer, udstillinger, messer og events i alle hjørner af Europa, siden han første gang satte sig i demo-trucken i 2007. Totalt er det blevet til godt og vel 16 år bag rattet.

”Jeg blev ansat, da Egholm udviklede og lancerede modellen Egholm 2200. Den skulle ud til præsentation rundt om i hele Europa, og den bedste måde var simpelthen at køre ud og vise maskinen frem for kunderne. Uanset om de boede i Norge, Holland, Frankrig eller et helt andet sted”, fortæller Per Flæng.

Egholm-køretøjet er bygget op som en demo-truck med maskiner og redskaber, og der kan bygges et stort telt på siden af den. Og så er den ellers udstyret med borde, stole og alt andet, der er nødvendigt for at være ordentligt på farten. Turen er gået ud til lokale forhandlere i de mange lande, som Egholm eksporterer redskabsbærere til, og som så er kommet med deres kunder for at få maskinerne demonstreret.

”Bilen er en Scania, og den er nu udstyret med en ny trailer, der er købt i Holland. Samme type trailer, som motorsportens Formel 1-hold bruger, når de kører rundt fra løb til løb. Den er 20 meter lang, 4 meter høj og 2,5 meter bred og er opbygget med indvendigt dobbelt dæk, som kan hejses op”, forklarer Per Flæng.

 

80 procent i udlandet

Egholm-trucken har naturligvis også kørt mange kilometer mellem danske destinationer. Den har dannet base for Egholm-standen på adskillige messer og også været en velset gæst hos de danske Egholm-forhandlere. Men 80 procent af kørslen er trods alt foregået i udlandet.

Når Per Flæng har kørt sin sidste tur som fast demo-trucker, kører han videre. Men det bliver på motorcyklen med fru Birthe på bagsædet. Hun har ganske vist også været med på mange af turene rundt om i Europa, blandt andre Spanien, Frankrig og Skotland. Men det er nu noget andet på parrets fælles to-hjuler. Og så satser han på en tur eller mange på golfbanen.

”Min kone siger, at hun glæder sig til at få mig mere hjem. Nu bliver der heldigvis også mere tid til vores fire børn og lige så mange børnebørn. En datter bor i Aarhus, men ellers er alle samlet omkring Holstebro”, fortæller Per Flæng, som fyldte 67 år i slutningen af maj.


Billedtekster:

1.

Per Flæng (til venstre) er klar til at overlade nøglerne til sin efterfølger i demo-truckens førerhus, Jens Jørn Lorentzen, som har ”kørt med” det seneste par måneder.

2.

Når man kan styre en 20 meter lang truck, kan man også styre en Egholm-redskabsbærer. Foruden at være demo-driver, har Per Flæng i masser af tilfælde haft rollen som fotomodel, når der skulle fotograferes nye Egholm-modeller.

Læs mere på

Måske er du også interesseret i..

Maskin- & Materiel Magasinet · Telefon 20 86 44 99 · E-mail: redaktionen@mmm-online.dk