Golfbanernes greenkeepere har travlt i øjeblikket. Med at
sende maskineriet til service og klargøring, så det er fit til sæsonen. Vintertiden
betyder naturligvis lavere aktivitet på golfbanerne, og dermed er det tid til
at klargøre maskinparken til næste sæson. Flere golfbaner får lavet
specialiserede serviceaftaler, så greenkeeperne kan sikre sig, at deres maskiner
kører optimalt, og at omkostningerne ikke stikker af.
Et par af de golfbaner, der har indgået aftaler med maskinleverandøren
Reesink Turfcare, er Sct. Knuds og Blommenslyst. I Blommenslyst Golfklub er det
Poul Boller, der er chefgreenkeeper.
”Vi gør rigtig meget ud af at sætte en høj standard. Derfor
skal vores materiel også være fuldt funktionsdygtigt. Hvis vi skal levere
kvalitet på vores bane, så skal vores maskiner være sat op til det. Kvaliteten
af maskinparken betyder meget”, siger han.
”Hver vinter gennemgås hele vores maskinpark af Reesinks
teknikere, som går alt igennem fra A til Z. Det der skal laves, bliver lavet,
så maskinernes holdbarhed forbliver høj. Dertil sender firmaet en mand på besøg
to gange i foråret og to gange i efteråret”, fortæller Poul Boller.
Skt. Knuds Golfklub ved Nyborg har en lignende aftale med
Reesink Turfcare
Mindre nedetid
”Vi fandt hurtigt ud af, at det er en fordel, at vores
maskiner bliver efterset regelmæssigt. Vi har færre reparationer på grund af en
forebyggende service, og derfor har vi mindre nedetid på maskinerne. Samtidig
kan vi vente med at udskifte de ældre maskiner, fordi de stadigvæk starter”,
fortæller chefgreenkeeper Thomas Kjær Nielsen på Skt. Knuds Golfbane.
I Blommenslyst anslår Poul Boller, at omkostningerne til
drift af maskinparken er faldet mellem 50.000 og 70.000 kr. gennem de seneste
to år. Kollegaen i Nyborg, Thomas Kjær Nielsen, er enig i, at serviceaftalerne
sikrer bedre økonomi. Han oplever især en forlængelse i maskinernes levetid, og
dermed er den løbene service med til at udskyde investeringer i nye maskiner.
Serviceaftalerne med leverandøren er specielt tilpasset
klubbernes unikke behov. Der er fokus på, at maskinerne skal være klar til at
levere hele højsæsonen. Reesink henter golfklubbernes maskiner løbende over
vinteren til den store vinterservide, og derudover får klubberne besøg af teknikere
gennem højsæsonen.
Forebyggelse
”Når maskinerne kører gennem maj og juni, er der stort pres
på. Det skaber slitage på komponenter, som vi ikke nødvendigvis ser, men som
teknikerne opdager. Dermed bliver det til forebyggelse i stedet for
helbredelse, og serviceaftalerne giver os vished om, at vi kommer sikkert gennem
resten af sæsonen”, forklarer Thomas Kjær Nielsen.
Det er ikke alene i den daglige drift, golfklubberne sikrer
sig merværdi med serviceaftalerne. Når maskinerne har udtjent deres værnepligt,
har leverandøren nemmere ved at give en god byttepris på en velserviceret
maskine.
”Når vi kender maskinens historik og servicehistorie, skal
vi tage mindre forbehold for fejl og mangler. Derfor kan vi ofte tilbyde en
bedre byttepris”, fortæller direktør Carsten Brandt hos Reesink Turfcare.
Billedtekst:
Velholdte maskiner har længere levetid. Her er det Jannik
Olsen, der er i gang med at servicer Blommenslyst Golfklubs maskiner hos
Reesink Turfcare.