Golfsæsonen er skudt i gang

05-02-2020
Del artikel på

Det er nu, maskinleverandørernes teknikere har travlt med at klargøre grejet til næste sæson

Golfbanernes greenkeepere har travlt i øjeblikket. Med at sende maskineriet til service og klargøring, så det er fit til sæsonen. Vintertiden betyder naturligvis lavere aktivitet på golfbanerne, og dermed er det tid til at klargøre maskinparken til næste sæson. Flere golfbaner får lavet specialiserede serviceaftaler, så greenkeeperne kan sikre sig, at deres maskiner kører optimalt, og at omkostningerne ikke stikker af.

Et par af de golfbaner, der har indgået aftaler med maskinleverandøren Reesink Turfcare, er Sct. Knuds og Blommenslyst. I Blommenslyst Golfklub er det Poul Boller, der er chefgreenkeeper.

”Vi gør rigtig meget ud af at sætte en høj standard. Derfor skal vores materiel også være fuldt funktionsdygtigt. Hvis vi skal levere kvalitet på vores bane, så skal vores maskiner være sat op til det. Kvaliteten af maskinparken betyder meget”, siger han.

”Hver vinter gennemgås hele vores maskinpark af Reesinks teknikere, som går alt igennem fra A til Z. Det der skal laves, bliver lavet, så maskinernes holdbarhed forbliver høj. Dertil sender firmaet en mand på besøg to gange i foråret og to gange i efteråret”, fortæller Poul Boller.

Skt. Knuds Golfklub ved Nyborg har en lignende aftale med Reesink Turfcare

 

Mindre nedetid

”Vi fandt hurtigt ud af, at det er en fordel, at vores maskiner bliver efterset regelmæssigt. Vi har færre reparationer på grund af en forebyggende service, og derfor har vi mindre nedetid på maskinerne. Samtidig kan vi vente med at udskifte de ældre maskiner, fordi de stadigvæk starter”, fortæller chefgreenkeeper Thomas Kjær Nielsen på Skt. Knuds Golfbane.

I Blommenslyst anslår Poul Boller, at omkostningerne til drift af maskinparken er faldet mellem 50.000 og 70.000 kr. gennem de seneste to år. Kollegaen i Nyborg, Thomas Kjær Nielsen, er enig i, at serviceaftalerne sikrer bedre økonomi. Han oplever især en forlængelse i maskinernes levetid, og dermed er den løbene service med til at udskyde investeringer i nye maskiner.

Serviceaftalerne med leverandøren er specielt tilpasset klubbernes unikke behov. Der er fokus på, at maskinerne skal være klar til at levere hele højsæsonen. Reesink henter golfklubbernes maskiner løbende over vinteren til den store vinterservide, og derudover får klubberne besøg af teknikere gennem højsæsonen.

 

Forebyggelse

”Når maskinerne kører gennem maj og juni, er der stort pres på. Det skaber slitage på komponenter, som vi ikke nødvendigvis ser, men som teknikerne opdager. Dermed bliver det til forebyggelse i stedet for helbredelse, og serviceaftalerne giver os vished om, at vi kommer sikkert gennem resten af sæsonen”, forklarer Thomas Kjær Nielsen.

Det er ikke alene i den daglige drift, golfklubberne sikrer sig merværdi med serviceaftalerne. Når maskinerne har udtjent deres værnepligt, har leverandøren nemmere ved at give en god byttepris på en velserviceret maskine.

”Når vi kender maskinens historik og servicehistorie, skal vi tage mindre forbehold for fejl og mangler. Derfor kan vi ofte tilbyde en bedre byttepris”, fortæller direktør Carsten Brandt hos Reesink Turfcare.

 

Billedtekst:

Velholdte maskiner har længere levetid. Her er det Jannik Olsen, der er i gang med at servicer Blommenslyst Golfklubs maskiner hos Reesink Turfcare.

Læs mere på

Måske er du også interesseret i..

Maskin- & Materiel Magasinet · Telefon 20 86 44 99 · E-mail: redaktionen@mmm-online.dk