Gravearbejdet kører på skinner for Aarsleff

29-12-2017



Nye Liebherr-gravemaskiner med friction-drive kan trække både på skinnehjulene og på gummihjulene

Aarsleff Rail har som Danmarks største baneentreprenør elimineret spørgsmålet, om gravemaskinerne skal trække på skinnehjulene eller på gummihjulene, når der arbejdes på jernbanesporene. Der er nemlig frit valg med den nye generation af Liebherr A924 Rail.

”Vi har kørt med Liebherr i mange år, men vore nye Liebherr A924 Rail-maskiner er af en anden type, der trækker direkte på skinnehjulene, men som også kan trække på gummihjulene. Vi købte faktisk vore første maskiner med friction-drive systemet i 2013, men dengang som en slags test. Nu har vi så fået gravemaskinerne til skinnebrug efter de nye principper”, forklarer Materielleder Øst Mogens Bengtson hos Aarsleff Rail.

Entreprenørselskabet har speciale i alle typer af banearbejder g har fået leveret ikke færre end otte nye Liebherr-gravemaskiner til skinnebrug. Seks af de nye A924 Rail-maskiner har den danske Liebherr-importør, Johs. Møllers Maskiner, leveret hen over sommeren. De er nu sat i arbejde på forskellige projekter rundt om i landet.

 

Vedligehold og nyanlæg

”Halvdelen af alle vores skinnekørende gravemaskiner er Liebherr. De laver alle typer opgaver fra boring af huller til pæle til kørestrøm til perronarbejder og kranarbejde. Maskinerne indgår i det daglige vedligehold af banenettet, og de anvendes naturligvis også i stor stil til nyanlæg”, siger Mogens Bengtson.

Maskinerne med friction-drive kan i princippet både arbejde på jernbanesporene og som almindelige gravemaskiner. I praksis bruger Aarsleff Rail dem stort set udelukkende til opgaver på skinnerne.

”De er dyrere end almindelige gravemaskiner, og derfor giver det bedre mening at anvende almindelige maskiner til almindelige arbejdsopgaver”, siger Mogens Bengtson.

 Hos Johs. Møllers Maskiner er produktspecialist Arne Lisberg godt tilpas med, at nogle af de allerførste eksemplarer af de nye 24 tons tunge maskiner er leveret til Danmark.

 

De første med både-og

”Aarsleff Rails nye Liebherr A924 Rail er de første gravemaskiner fra Liebherr, som både kan trække på skinnehjulene og gummihjulene. Tidligere måtte man vælge, om man ønskede en maskine med træk på skinnehjulene eller på gummihjulene. De nye maskiner kan begge dele. Maskinføreren vælger den fremdriftsmetode, der er optimal i situationen”, fortæller Arne Lisberg.

Når en skinnekørende maskine trækker med gummihjulene på skinnerne, er der risiko for at beskadige elektroniske komponenter, der er indbygget på sporene. Det undgås, når maskinerne trækker på skinnehjulene, og de bredere gummihjul ikke længere har kontakt med skinnerne. Hvis der opstår behov for ekstra trækkraft, kan maskinføreren sænke gummihjulene ned og lade maskinen trække på dem.

 

 

Billedtekster:

 

1.

Det kører i bogstavelig forstand på skinner for Aarsleff Rail, som har sikret sig den første portion af den nye Liebherr A924 Rail i Danmark. Det er den danske Liebherr-importør, Johs. Møllers Maskiner, der har stået for leveringen af de nye maskiner til entreprenørselskabet.

 

2.

Skinnehjulene er nede og gummihjulene oppe. De nye Liebherr-maskiner med friction-drive giver maskinføreren frit valg til at vælge den optimale fremdriftsmetode.

 

3.

Gummihjulene, der trækker, men det sker via såkaldt mellemhjulsdrift. Ved friction-drive overtager skinnehjulene hele kontakten mod skinnen og trækkes rundt af gummihjulene, som derefter”svæver” over skinnen.

Læs mere på

Måske er du også interesseret i..

Maskin- & Materiel Magasinet · Telefon 86 80 44 99 · E-mail: redaktionen@mmm-online.dk