Grossistvirksomheden Grene Danmark med base i Skjern skifter
navn og kommer fremover til at hedde Kramp. Navneændringen kommer i forlængelse
af den fusion mellem Grene og den hollandske grossist Kramp, der blev
gennemført i 2013. Tanken er, at et samlet brand vil skabe en stærkere
virksomhed og nye muligheder på markedet på tværs af Norden.
Fusionen i med hollandske Kramp skete for at skabe Europas
førende ekspert i reservedele og tilbehør til landbrugsbranchen. Med de to
brands samlet under Kramp-banneret går virksomheden efter at skabe en endnu
stærkere position i Europa, fortæller salgsdirektør Allan Pedersen.
”Vi vil være den essentielle partner. Vores mål er at
tilbyde vores kunder hurtig og effektiv adgang til den rette reservedel og
rådgivning, så de fortsat kan give deres kunder den bedste service. Som den
førende spiller i markedet har vi en unik fordel på disse områder, og vi vil
kun blive stærkere ved at blive én virksomhed under ét brand”, siger Allan
Pedersen.
Lang historie
Grene-brandet har været kendt og anerkendt i landbrugs- og
industribranchen i mere end 100 år. Grene blev grundlagt i 1915 og blev hurtigt
Danmarks førende grossist. Kramp har en tilsvarende historie. Virksomheden blev
grundlagt i 1951 og startede ligesom Grene med at sælge landbrugsreservedele. I
dag er Kramp Groep aktiv i 25 europæiske lande og omsatte for 736 millioner
euro i 2016.
Ambitionen bag brand-sammenlægningen er at samle de to
virksomheder helt.
”Sammenlægningen af Kramp og Grene-brandet byder på
spændende muligheder for vores kunder”, siger logistikdirektør for Norden,
Birgitte Kloster fra Kramp.
”I de seneste år har vi arbejdet hårdt for at integrere de
to virksomheder. Det er fordelagtigt for både vores kunder og os selv at drive
forretningen som én virksomhed, fordi vi kan tilbyde et endnu bredere sortiment
og bedre service til vores kunder”, siger hun.
Business as usual
”Udover de positive ændringer, vil det være ”business as
usual”. Vores organisatoriske set-up på tværs af Norden vil forblive uændret,
og vores kunder beholder deres kontaktpersoner og vil fortsat modtage samme
kompetente rådgivning og hurtige leveringstid”, lover salgsdirektør Allan
Pedersen.
Foruden 2016-omsætningen på 736 millioner euro, kan Kramp
også byde på andre imponerende tal. Antallet af medarbejdere er 2700, hvoraf de
400 er i Norden. Kramp er aktiv i 25 lande og har 10 distributionscentre.
Antallet af kunder er omkring 40.000, som virksomheden tilbyder flere end 500.000
produkter. Der ekspederes mellem 100.000 og 150.000 ordrer om dagen.