Helt nydesignet JCB-graver og mini på fuld batteridrift

16-03-2018








JCB har lanceret markante gravemaskine-nyheder

Det har taget fire år og lige i underkanten af en god dansk milliard kroner. Til gengæld er der ingen tvivl om, at JCB-folkene hele vejen rundt var stolte, da den britiske fabrik præsenterede årets store nyhed, som allerede rammer Danmark tids nok til præsentation på E&H 2018 i juni: 20 tons bæltegraveren JCB 220Xlc i fabrikkens nye X-serie.

Motormæssigt er der skiftet fra Isuzu til nu JCBs egen motor. Men hvis man spørger markedschef Dennis Faurby hos den danske JCB-importør Nicolaisen & Larsen A/S, er der ingen tvivl om, hvor de største markante nyheder skal findes:

”Kabinen. Hele maskinen er nydesignet. Men det er først og fremmest forholdene i kabinen, der er markante. Rummæssigt er den 15 procent større end hos den tilsvarende tidligere maskine. Lydniveauet er særdeles lavt med blot 68 dB fra tidligere 73 dB. Instrumenteringen er helt ny, og så følger den nu sædet, som er fra Grammer og naturligvis både ventileret og med varme”, siger Dennis Faurby, som selv var med til lanceringen af de varme nyheder hos JCB i England.

Men nyskabelserne står næsten i kø, også når man forlader kabinen og går en tur rundt om den nye 220Xlc.

 

Bredere maskine

Undervognen er ny. Det samme er skærmdesignet hele vejen rundt. Og så har konstruktørerne ladet den nye gravemaskine brede sig lidt mere fra tidligere 2,55 meter til nu 2,70 meter. Det giver både øget holdbarhed og maskinføreren mulighed for mere nøjagtighed i arbejdet. Med JCBs egne heste i motorrummet er der farvel til partikelfilter til AdBlue og i øvrigt også et reduceret brændstofforbrug.

Centralsmøring er standard på både 220Xlc og kommende maskiner i X-serien. Det samme er bakkamera, LED-lys i alle servicerum og række andre features. Blandt andet har ingeniørerne haft specielt kik på at skabe nye og særdeles robuste døre, som under udviklingen har været robot-åbnet og lukket 30.000 gange, uden at det sat sig spor.

En lille finurlighed fortæller om, at der er tænkt helt ned i detaljen i designet af den nye JCB 220Xlc. Selv gummimåtten på kabinens flade gulv er blevet redesignet, så det kendte JCB-logo i relief er fjernet for at give nemmere rengøring.

 

Hele elektrisk

JCB havde andet og mere i ærmet, da den internationale fagpresse var tilkaldt. Fabrikken afslørede også JCB 19C-1 E-TEC – den første elektriske minigravemaskine i firmaets historie. Og tilmed på ren batteridrift. To-tons minigraveren er bror til den konventionelle C19 på diesel, men altså med uhindrede muligheder for at arbejde både i indre bymiljøer og tilmed også indendørs.

Batterimaskinen er en tavs fætter med fem gange mindre udslag på decibelmåleren end det dieseldrevne modstykke.

Ved almindeligt gravearbejde klarer JCB 19C-1 E-TEC sig en hel arbejdsdag på en opladning. Hvis den udsættes for hård belastning ved mere ekstreme opgaver, er der stadig batteripower til mindst fire timer. Opladningen klares på seks timer, men JCB har en kraftig opladeenhed på tegnebrættet, som vil kunne give fuld opladning på blot to og en halv time.

”Det er naturligvis en klar fordel ved den elektriske JCB, at den er helt fri af ledninger. Batterierne klarer det hele. Den er en spændende nyhed, som fabrikken desværre ikke har sat tidspunkt på for levering”, siger markedschef Dennis Faurby hos Nicolaisen & Larsen.

Som el-maskine nyder den lille JCB-graver naturligvis en række fordele ved den daglige vedligeholdelse. Der er hverken motorolie, kølemiddel eller brændstoftank at holde øje med.

Billedtekster:

1.

Tre funklende nye JCB 220Xlc rækker mod himlen. JCB har puttet fire års udviklingsarbejde og 110 millioner Pund i den nye X-serie – i omegnen af en lille milliard danske kroner.

2.

Markedschef Dennis Faurby var med ved lanceringen af den nydesignede gravemaskine hos jCB i England.

3.

JCB satser på at have lavet et pletskud, der ville være Robin Hood værdig, med den nye JCB 220Xlc. Repræsentanterne fra den internationale fagpresse blev da også befordret rundt af netop Robin Hood i JCBs egen grusgrav.

4.

Det foregik med bulder, brag, lys og røg, da JCB løftede sløret for JCB 220Xlc.

5.

Føreren skal ikke kun være i førersædet, men også i højsædet, mener JCB-konstruktørerne, som har ofret kabinen særdeles stor opmærksomhed. 15 procent større, men til gengæld med markant lavere støjniveau. Grammer-sæde med både ventilation og varme. Og en logo-fri bundmåtte, så det er nemmere at holde gulvet rent.

6.

X-serien repræsenteret af den nye JCB 220Xlc på vej på arbejde i JCB-grusgraven.

7.

Helt ny instrumentering, som naturligvis følger sædet.

8.

19C-1 E-TEC er ikke blot en to tons minigraver på eldrift. Den er på fuld batteridrift uden behov for ledninger.

Læs mere på

Måske er du også interesseret i..

Maskin- & Materiel Magasinet · Telefon 86 80 44 99 · E-mail: redaktionen@mmm-online.dk