Det har taget fire år og lige i underkanten af en god dansk
milliard kroner. Til gengæld er der ingen tvivl om, at JCB-folkene hele vejen
rundt var stolte, da den britiske fabrik præsenterede årets store nyhed, som
allerede rammer Danmark tids nok til præsentation på E&H 2018 i juni: 20
tons bæltegraveren JCB 220Xlc i fabrikkens nye X-serie.
Motormæssigt er der skiftet fra Isuzu til nu JCBs egen
motor. Men hvis man spørger markedschef Dennis Faurby hos den danske
JCB-importør Nicolaisen & Larsen A/S, er der ingen tvivl om, hvor de
største markante nyheder skal findes:
”Kabinen. Hele maskinen er nydesignet. Men det er først og
fremmest forholdene i kabinen, der er markante. Rummæssigt er den 15 procent
større end hos den tilsvarende tidligere maskine. Lydniveauet er særdeles lavt
med blot 68 dB fra tidligere 73 dB. Instrumenteringen er helt ny, og så følger
den nu sædet, som er fra Grammer og naturligvis både ventileret og med varme”,
siger Dennis Faurby, som selv var med til lanceringen af de varme nyheder hos
JCB i England.
Men nyskabelserne står næsten i kø, også når man forlader
kabinen og går en tur rundt om den nye 220Xlc.
Bredere maskine
Undervognen er ny. Det samme er skærmdesignet hele vejen
rundt. Og så har konstruktørerne ladet den nye gravemaskine brede sig lidt mere
fra tidligere 2,55 meter til nu 2,70 meter. Det giver både øget holdbarhed og
maskinføreren mulighed for mere nøjagtighed i arbejdet. Med JCBs egne heste i
motorrummet er der farvel til partikelfilter til AdBlue og i øvrigt også et
reduceret brændstofforbrug.
Centralsmøring er standard på både 220Xlc og kommende
maskiner i X-serien. Det samme er bakkamera, LED-lys i alle servicerum og række
andre features. Blandt andet har ingeniørerne haft specielt kik på at skabe nye
og særdeles robuste døre, som under udviklingen har været robot-åbnet og lukket
30.000 gange, uden at det sat sig spor.
En lille finurlighed fortæller om, at der er tænkt helt ned
i detaljen i designet af den nye JCB 220Xlc. Selv gummimåtten på kabinens flade
gulv er blevet redesignet, så det kendte JCB-logo i relief er fjernet for at
give nemmere rengøring.
Hele elektrisk
JCB havde andet og mere i ærmet, da den internationale
fagpresse var tilkaldt. Fabrikken afslørede også JCB 19C-1 E-TEC – den første
elektriske minigravemaskine i firmaets historie. Og tilmed på ren batteridrift.
To-tons minigraveren er bror til den konventionelle C19 på diesel, men altså
med uhindrede muligheder for at arbejde både i indre bymiljøer og tilmed også
indendørs.
Batterimaskinen er en tavs fætter med fem gange mindre
udslag på decibelmåleren end det dieseldrevne modstykke.
Ved almindeligt gravearbejde klarer JCB 19C-1 E-TEC sig en
hel arbejdsdag på en opladning. Hvis den udsættes for hård belastning ved mere
ekstreme opgaver, er der stadig batteripower til mindst fire timer. Opladningen
klares på seks timer, men JCB har en kraftig opladeenhed på tegnebrættet, som
vil kunne give fuld opladning på blot to og en halv time.
”Det er naturligvis en klar fordel ved den elektriske JCB,
at den er helt fri af ledninger. Batterierne klarer det hele. Den er en
spændende nyhed, som fabrikken desværre ikke har sat tidspunkt på for
levering”, siger markedschef Dennis Faurby hos Nicolaisen & Larsen.
Som el-maskine nyder den lille JCB-graver naturligvis en række fordele ved den daglige vedligeholdelse. Der er hverken motorolie, kølemiddel eller brændstoftank at holde øje med.
Billedtekster:
1.
Tre funklende nye JCB 220Xlc rækker mod himlen. JCB har puttet fire års udviklingsarbejde og 110 millioner Pund i den nye X-serie – i omegnen af en lille milliard danske kroner.
2.
Markedschef Dennis Faurby var med ved lanceringen af den nydesignede gravemaskine hos jCB i England.
3.
JCB satser på at have lavet et pletskud, der ville være Robin Hood værdig, med den nye JCB 220Xlc. Repræsentanterne fra den internationale fagpresse blev da også befordret rundt af netop Robin Hood i JCBs egen grusgrav.
4.
Det foregik med bulder, brag, lys og røg, da JCB løftede sløret for JCB 220Xlc.
5.
Føreren skal ikke kun være i førersædet, men også i højsædet, mener JCB-konstruktørerne, som har ofret kabinen særdeles stor opmærksomhed. 15 procent større, men til gengæld med markant lavere støjniveau. Grammer-sæde med både ventilation og varme. Og en logo-fri bundmåtte, så det er nemmere at holde gulvet rent.
6.
X-serien repræsenteret af den nye JCB 220Xlc på vej på arbejde i JCB-grusgraven.
7.
Helt ny instrumentering, som naturligvis følger sædet.
8.
19C-1 E-TEC er ikke blot en to tons minigraver på eldrift.
Den er på fuld batteridrift uden behov for ledninger.