Hydrema har et omfattende program af maskiner på jernbanehjul med såvel rendegravere som dumpere og gravemaskiner indrettet til arbejde på jernbanenettet med de særlige sikkerhedskrav, det indebærer.
Hydrema har netop præsenteret endnu en maskine specielt til
jernbanearbejde. Det er MX20 Rail, som blev vist frem på verdens største messe
for transportteknologi, InnoTrans i Berlin i september.
- MX20 vejer som basismaskine 21 tons, og forskellen er først og fremmest
ekstra kontravægt. Den nye maskine er bygget over samme grundkonstruktion, og
ændringerne er primært sket i softwaren til styringen af maskinen. Pumper og
andre tekniske dele på maskinen er så kraftigt dimensioneret på MX16, at de
sagtens kan klare kravene til større løfteevne på MX20, fortæller Country
Manager for Skandinavien, Morten Lemvig.
- Med Hydrema MX20 bevæger vi os ind i et helt andet segment. Vi har hidtil
prioriteret det kompakte design, så maskinen kan arbejde på dobbeltspor med
minimumsafstand. Der er imidlertid mange kunder, der ikke har behov for det
kompakte design, fordi de arbejder på enkeltspor eller på helt lukkede afsnit.
Til gengæld ønsker de en maskine med større løftekapacitet og en høj hydraulisk
kapacitet, fordi redskaberne bliver større, tungere og mere oliekrævende.
Hydremas succes med jernbanemaskiner skyldes ikke mindst, at maskinerne er
totalt fabriksbyggede, mens konkurrenterne får deres nye maskiner ombygget til
jernbanekørsel hos en underleverandør. Fabriksopbygningen betyder blandt andet
korte leveringstider, og så indgår jernbaneudstyret i det modulkoncept, som
Hydrema arbejder efter.
- Det udprægede modulkoncept betyder, at fabrikken ret sent i
produktionsprocessen kan beslutte at gøre en gravemaskine til jernbanemaskine.
Det har mange fordele produktionsmæssigt, og det giver kunderne store fordele i
kraft af kortere leveringstid og færre forskellige reservedele, siger
udviklingschef Thorkild Iversen.
- Vores måde at producere maskinen på betyder, at jernbanedelen kan pilles
af, så maskinen kan få et andet liv som almindelig gravemaskine. Det betyder
for kunden en stor gensalgsværdi. Kunderne får bedre muligheder for at omsætte
brugte jernbanemaskiner, når de også kan ombygges med dozerblad og evt.
støtteben, fastslår Thorkild Iversen.
Morten Lemvig fortæller, at beslutningen om at sætte den nye MX20 Rail i
produktion skete hen over blot to døgn.
- Vi har jævnligt haft forespørgsler på en større og kraftigere maskine, og
vi har også i enkelte tilfælde tilbudt en modificeret en MX16, så det var ikke
helt nyt land for os. En dag fik jeg igen en helt konkret forespørgsel, og sendte
spørgsmålene videre til udviklingschefen. Allerede dagen efter lå der
beregninger klar på Hydrema MX20 Rail. En maskine, som matcher alle andre i
branchen med hensyn til løftekraft og stabilitet, og endda stadig med en
svingradius, der er 250-300 mm kortere end en typisk 20-22 tons maskine,
fortæller Morten Lemvig.
- Vi er vant til, at Hydrema ikke helt matcher konkurrenterne på prisen,
fordi vores maskiner er på et kvalitetsniveau helt for sig selv. Det er både
MX16 Rail og MX20 Rail også, men i kraft af produktionens tilrettelæggelse har
vi et produkt, der matcher markedet rent prismæssigt. Det er en speciel
situation, som vi lige har skullet vænne os til, siger Morten Lemvig.