Produktionen af Kubota-gravemaskiner foregår i Japan. Og i
Skanderborg.
Den danske importør og forhandler af de japanske gravere, V.
Løwener, har gjort det til en dansk specialitet at lave egne versioner til el-drift.
Det er ikke mindst nedbrydere og andre entreprenører med behov for at arbejde
inden døre godt tilfredse med.
”Tre af Kubota-modellerne får vi hjem som traditionelle
gravemaskiner. Derefter gennemgår de store ændringer på vore værksteder enten i
Glostrup eller i Stilling ved Skanderborg. Når det for eksempel gælder en U17-4
Hybrid, rykker vi hele bagenden af og forlænger maskinen, så der bliver plads
til elmotoren”, fortæller salgsdirektør Flemming Mørk hos V. Løwener.
Kubota syslede en overgang med selv at udvikle en el-udgave
af en gravemaskine og sendte tilmed en maskine til den danske importør som
prototype. Produktet var såmænd udmærket, fortæller Flemming Mørk. Men Kubota
valgte ikke at sætte den i produktion.
”Det var os hos Løwener, der inspirerede til en eldrevet
maskine i Japan. Vi havde allerede gang i at omdanne U17-minigraveren til en hybridmaskine
med både el- og dieselmotor. I øjeblikket producerer vi et sted mellem 25 og 30
eksemplarer af U17 om året. 1000 kg-maskinen U10 og den 800 kg tunge KX008
laver vi et tilsvarende antal af i el-version”, fortæller salgsdirektøren.
Halvdelen eksporteres
Produktionen af eldrevne minigravere er blevet så stor en
succes for V. Løwener, at over halvdelen af maskinerne eksporteres til Tyskland
og Frankrig. Det tager cirka 14 dage at ændre en Kubota U10 til også at køre på
el, og en af Løweners folk på værkstedet er fast beskæftiget med opgaven. En
anden medarbejder har specialiseret sig i U17-maskinerne.
2015 var et stort el-år hos Løwener, som sendte 120 eldrevne
minigravere ud af porten. I fjor lå antallet omkring 100.
Elmotorerne har i øvrigt samme power som de dieselmotorer,
de erstatter eller supplerer. Løwener har simpelthen sigtet efter elmotorer,
som fuldt ud matcher diesel-kollegerne.
Samtidig med at dieselmotorer ryger ud af maskinerne og
erstattes af elmotorer, har firmaet naturligvis også de oprindelige maskiner
til dieseldrift på salgslisten.
”U17 findes tilmed i en hybrid version, hvor vi bevarer
dieselmotoren og samtidig monterer eldrift. Det betyder, at vi har en maskine,
som er ideel til både udendørs og indendørs opgaver”, siger salgsdirektør
Flemming Mørk.
Løweners joysticks
Det er ikke kun i motorrummet, den danske importør opfører
sig oprørsk og går egne veje. Mens resten af verdens Kubota-maskinførere må strække
armene ud efter joystickene på frontpanelet, kan danske chauffører læne sig
tilbage i sædet og manøvrere med joysticks monteret i armlænene. Nøjagtig som
på større og store gravemaskiner.
”I mange år forsøgte vi at få Kubota til at lave U10 med
joystick-styring i armlænene. Det giver alt andet lige en bedre førerkomfort,
og da vi mener, at Kubota har verdens bedste 800 og 1000 kg maskiner, var det
oplagt at optimere også på joystickene. Da Kubota ikke ville være med,
udviklede vi selv en joystick-løsning til placering i armlænene, og vi fik et
eminent produkt”, siger Flemming Mørk.
Øget markedsandel
Flytningen af de to ”horn” ned i betjeningsvenlig højde
smittede da også af på salgsstatistikkerne.
”Over halvdelen af alle 1000 kg maskiner, der sælges i
Danmark, er Kubota’er. Fra en markedsandel omkring 30 procent, før vi flyttede
joystickene, er vi nu på 58 procent. Altså meget tæt ved en fordobling og i
øvrigt den højeste markedsandel i Europa. Det har faktisk givet os lidt af et
luksusproblem med at få tilstrækkelig med maskiner”, fortæller Flemming Mørk.
Succesen i Danmark er blevet bemærket i Japan. Her har
Kubota fået øjnene op for, at det måske alligevel er en meget god idé med en
anden placering af joystickene og har nu etableret en produktion i Italien med
minidumper- og lift-producenten Hinowa som makker. Her forsynes minigraverne
til det øvrige Europa med joysticks a la Danmark.
”Vi har haft nogle af de nye modeller hjemme, men det viste
sig hurtigt, at kunderne ønsker de minigravere, som vi selv forsyner med
joysticks. Så vi fortsætter vores egen produktion til det danske marked”, siger
Løwener-salgsdirektøren.
Ergonomi og
arbejdsmiljø
”Der er en klar tendens til, at man går mere og mere op i
førerkomforten. Traditionelt starter det i Skandinavien, hvor vi nok er mere
ergonomisk og arbejdsmiljøbevidste end længere mod syd. Når gode ting har
vundet indpas i Danmark, Norge og Sverige, breder ideerne sig ofte ned gennem
Europa”, fortæller Flemming Mørk.
Teknologisk Institut har været omkring alle maskiner, som V.
Løwener har ændret på. Det har sikret nye CE-godkendelser.
Det var Løweners nu tidligere servicechef Kaare Christensen,
der i sin tid tog opfinderhatten på og legede Georg Gearløs på udviklingen af
el- og hybridmaskinerne. Nuværende servicechef Per Hansen er manden bag
Løweners egne joystick. Selve produktionen af kasserne til joysticks klares af
en smed i Skanderborg, og også fremstillingen af de nye bagender til
hybrid-maskinerne er dansk arbejde.
”På el- og hybridmaskinerne får vi hjælp til den elektriske
del. Der er tale om 380 Volt, så der skal en autoriseret installatør ind over.
Derfor har vi en aftale med en lokale installatør”, fortæller Løwener-salgsdirektør
Flemming Mørk.