Artikel fra november 2016
Læs hele avisen

Læssemaskine i stor størrelse på batteri

25-11-2016
Del artikel på

Læssemaskine på over fire ton med egenskaber som en dieselmaskine

Uden af gå på kompromis med sikkerhed, komfort eller ydelse lancerer Kramer en ny læssemaskine Kramer 5055E, som er en elektrisk version af 5055 med dieselmotor.

Produktansvarlig Michael Kjeldsen, Erenfred Pedersen A/S har store forventninger til den nye maskine og ser den ikke mindst som et godt alternativ hos udlejningsvirksomheder, kommuner og nedbrydningsvirksomheder.

- Den vil være et aktuelt valg alle steder, hvor der køres både inde og ude. Den kan også være et alternativ til en truck hos virksomheder, hvor man gerne vil kunne køre ud i terræn foruden at køre indendørs og uden at afgive støj eller emission, siger Michael Kjeldsen.

- Jeg tror, at tiden er moden til denne maskine. Vi har haft forespørgsler på sådan en maskine i denne størrelse.

Versionen med batteri vejer 500 kg mere end dieselmaskinen, men de to er identiske i ydelser og ydre dimensioner.

- Vi er glade for at kunne tilbyde vores kunder en emissionsfri og miljøvenlig maskine. Vi er sikre på, at dette produkt yder et vigtigt bidrag til at skåne ressourcer og til at forbedre vores kunders effektivitet.

- Kramer 5055E skal ikke mindst fremhæves for sin høje lønsomhed. Den lidt højere investering afskrives på ingen tid af de væsentligt lavere vedligeholdelsesomkostninger og de samlede driftsomkostninger. Ligesom med alle maskiner og køretøjer skal Kramer 5055E’s sædvanlige vedligeholdelsesintervaller altid overholdes, for at gummihjulslæsseren fortsat kan arbejde pålideligt og økonomisk. Der er dog ingen vedligeholdelse af motoren, og dermed skal der bruges mindre tid til inspektion af maskinen, hvilket betyder lave vedligeholdelsesomkostninger. Derudover minimeres de samlede driftsomkostninger, idet strøm har en klar prisfordel sammenlignet med køb af brændstof, siger Michael Kjeldsen.

Kramer er kendt for sin 4-hjulsstyring, som naturligvis også gælder den elektriske version. 4-hjulsstyring gør, at Kramer 5055E drejer på både forakslen og bagakslen, hvilket giver høj manøvredygtighed i situationer, hvor pladsen er trang eller terrænet kuperet. Kramer 5055E kan derved vende på begrænset plads og hurtigt manøvrere rundt på byggepladsen indendørs såvel som udendørs.

For at sikre den præcise kørsel er Kramer 5055E udstyret med to elmotorer, én for hydraulikken og én for drivkraften. Afhængigt af gummihjulslæsserens anvendelse varieres motorernes ydeevne. Dette hjælper til at holde energiforbruget så lavt som muligt. Den elektriske motor drives af et pålideligt og gennemtestet blybatteri, der er almindelig anvendt i gaffeltruckindustrien. Alt efter hvad hjullæsseren anvendes til og efter dens kapacitetsudnyttelse, er en batteriopladning nok til fem timers konstant drift. Batteriet tager mellem fire og otte timer at oplade.

Kramer er en del af Wacker Neuson koncernen ligesom Weidemann, der tidligere med betydelig succes har lanceret en mindre læssemaskine til el-drift.

Læs mere på

Måske er du også interesseret i..

Maskin- & Materiel Magasinet · Telefon 20 86 44 99 · E-mail: redaktionen@mmm-online.dk