Det er fint med varme i sæderne til den kolde tid. Til varme
dage skal der være køling i sæderne. En maskine skal ikke gå i tomgang en halv
eller en hel time for at sikre varm motor og kabine. Der skal være varme på,
når maskinføreren møder om morgenen. Det klarer oliefyret, som er standard i
alle maskiner. Hvis en maskinfører gerne vil undvære midtersprossen i forruden,
skiftes der til en panserrude uden sprosse.
Nogle vil nok mene, at Hoffmann A/S med hovedkvarter i
Glostrup er entreprenørbranchens pendant til curlingforældre. Maskinførerne får
ikke alt, hvad de peger på – men næsten. Så når Johs. Møllers Maskiner rigger
en ny maskine til i Rønnede, skal der helt sikkert ekstra bolsjer i posen.
Kamera for, bag og på gravestikket hører til en gravemaskine.
”Vi var blandt de første til at få monteret gangbro på begge
sider af maskinerne, så maskinførerne kan få sikkert rundt og montere GPS.
Maskinførerne véd, hvor skoen trykker. Derfor har vi en tæt dialog både i det
daglige og når der skal købes nye maskiner. Efterfølgende er Johs. Møllers
Maskiner gode til at lave de ting, vi finder på”, fortæller afdelingschef
Morten Høberg Sonasson hos Hoffmann. Han har det daglige ansvar for
maskinparken og maskinførerne.
Sygefravær i to år:
Nul
Hoffmann er ejet af norske Veidekke, og helt generelt
prioriteres sikkerhed meget højt i koncernen. Men også mandskabets ve og vel
rangerer højt i den daglige bevidsthed. Det kan Morten Høberg Sonasson aflæses
flere steder i de interne opgørelser.
”Mine maskinførere har været her i gennemsnit 25 år. Nogle i
over 40 år. Her løber vi ikke af pladsen i utide”, konstaterer maskinchefen med
et smil. Han har selv 28 år på bagen i virksomheden.
Totalt har Morten Høberg Sonasson 16 maskinførere. I 2016
var et par stykker af dem nødt til at blive hjemme en dag eller to med lidt
influenza. Både i 2014 og 2015 var sygefraværsprocenten hos maskinførerne nul.
I to år ringede ingen fra morgenstunden og meldte fra til dagens dont.
”Når man føler sig godt tilpas på jobbet, melder man sig
ikke syg på grund af lidt snue. Maskinførerne har en meget høj grad af korpsånd
og respekt for kollegerne. Hvis en bliver hjemme, rammer det de andre. Men det
er nu generelt for hele Hoffmann-mandskabet. Virksomheden har omkring 500
medarbejdere, og sygefraværet ligger på 1,2 procent”, siger Morten Høberg
Sonasson.
Gode forhold betaler
sig
Derfor kan det nok godt betale sig at curle lidt foran de
gode folk. Og maskinchefen kan samtidig dokumentere punkt for punkt, at det
betaler sig at give mandskabet gode maskiner med lidt ekstra. Og kontinuerligt
at køre med nye og opdaterede maskiner.
”Vi har maskinerne i syv år. Ved at skifte til den seneste
generation af Liebherr-maskiner sparer vi ikke mindre end 50 procent af
brændstoffet. I gennemsnit for gummihjulslæssere drejer det sig om syv liter
diesel i timen for hele flåden. En maskine kører cirka 1600 timer om året.
Dermed sparer vi omkring 90.000 kr. i brændstof om året ved at køre med nye
maskiner”, siger Morten Høberg Sonasson.
Når Johs. Møllers Maskiner rigger en ny Hoffmann-maskine
til, bliver der ikke spurgt, om der skal monteres oliefyr. Det er blevet en
selvfølge.
”Fyrene tjener sig selv hjem to til tre gange, foruden at de
sikrer førerne en dejlig varm maskine helt fra arbejdsdagens begyndelse. Det
sparer brændstof, at der ikke er koldstarter. Vi sparer typisk tre gange
service i maskinens tid hos os. Og vi får en bedre pris for den som brugt”,
forklarer afdelingschefen.
Før Hoffmann begyndte at få monteret oliefyr i alle
maskiner, snurrede motorerne i gennemsnit 10.000 timer i løbet af de syv år,
firmaet har maskinerne. Uden unødig morgen-tomgang bliver det kun til cirka 8500
timer i løbet af de syv år.
Besparende sikkerhed
Da en maskinfører meddelte, at han mente at kunne arbejde
bedre i en maskine uden sprosse i forruden, fik Johs. Møllers Maskiner besked
på at bygge maskinen op med en panserrude i stedet.
”Panserruden er da dyrere end almindelige ruder. Men dels
giver den altså maskinføreren et bedre udsyn og dermed en bedre arbejdsdag.
Dels øger den naturligvis sikkerheden. Og dels sparer vi formentlig et par
udskiftninger af revnede ruder i løbet af de syv år. I sidste ende bliver det
måske til en besparelse”, vurderer Morten Høberg Sonasson.
”Det kan godt betale sig for alle parter med åbenhed og en
god snak om det daglige og hvad det kræver. Folkene er meget realistiske i
deres ønsker. Endnu har ingen udtrykt ønske om en maskine med softicemaskine
eller fadølsanlæg. Derimod kommer der mange rigtig gode ideer, som er med til
at optimere maskinerne. Mange af ideerne er simpelthen blevet standarder, når
vi bestiller nye maskiner”, siger Hoffmann-maskinchefen.
Der skal da også ganske meget til at overraske salgschef
Michael Jørgensen hos Johs. Møllers Maskiner, når han mødes med Morten Høberg
Sonasson for en snak om de næste Liebherr-maskiner. Hoffmann har købt Liebherr
i 40 år. Altså stort set lige så længe, som de ældste maskinførere i gårde har
været i firmaet.
Billedtekster:
1.
Salgschef Michael Jørgensen (til venstre) er vant til
specielle ønsker om udstyr og indretning, når afdelingschef Morten Høberg
Sonasson bestiller nye Liebherr-maskiner til Hoffmann.
2.
En funklende nye Liebherr R 926 Compact i sving for Hoffmann
i Lynge nordvest for København.
3.
Maskinfører Carsten Vick-Nielsen i kabinen på den nye
Libherr R 926 Compact, som blandt meget andet er udstyret med kameraer både i
front, bagpå og på gravestikket. Mange skærme, men godt overblik, som letter
arbejdet.
4.
Gummilarvebånd giver optimale muligheder for at færdes med
selv en tung gravemaskine.