De seneste fem år har Jens og Jacob Almar i bogstavelig
forstand kørt tandem på en entreprenørvogn. Jens Almar har stille og roligt
skubbet en stadig større del af aktierne over til sin søn. Nu er det glidende
generationsskifte ved at være på plads hos Western.DK ved Mariager. Næste
generation er for alvor hoppet på vognen og er klar til at køre videre.
”Jeg har i praksis taget mere over for hver dag, der er
gået, siden vi tog hul på generationsskiftet for fem år siden. Min far
bibeholder de kunder, som han har haft gennem årene. Men der bliver helt
mærkbart mere og mere for mig at se til. Nu står vi ved skillevejen, og jeg har
majoriteten af aktierne”, fortæller den nye danske Western-chef, 35-årige Jacob
Almar.
Det vil fortsat være de britiske Western-vogne, det handler
om hos Almar junior og senior. Virksomheden i Woodbridge i det østlige England
refererer ikke til gamle cowboyfilm, men simpelthen til den omstændighed, at
grundlæggeren hedder Western. Richard Western.
Godt marked i Danmark
For 13 år siden fik Jens Almar øje på de britiske
entreprenørvogne, som der hurtigt viste sig også at være et godt marked for i
Danmark. Sammen med ”Lykkesmeden”, Martin Lykke i Øster Tørslev få kilometer
sydøst for ejendommen ved Mariager lavede Jens Almar et selskab, der kunne stå
for importen af Western-vognene.
”Jeg kom hjem til firmaet for syv år siden, og da jeg kom
med, købte vi Lykkesmeden ud. Foruden Western.DK har vi også firmaet Lindus med
marksprøjter og handel med maskiner, men vogndelen tager mere og mere tid”,
siger Jacob Almar.
I en årrække var Thomsen Trailers nord for Randers blandt
Westerns hårdeste konkurrenter, fordi firmaet producerede entreprenørvogne af
tilsvarende høje kvalitet. Fabrikant Erik Sejer Thomsen anvendte konsekvent
Hardox-stål, og Thomsen-vognene var kendte for deres meget stærke vognkasser.
For nogle år siden besluttede Erik Sejer Thomsen at gå på pension.
”Thomsens vogne henvendte sig til de samme kunder som
Western-vognene, så vi købte alle reservedelene, hvorefter Thomsen-vognene gled
ud. Det er overflødigt med to stort set ens brands. Så nu handler det om
Western”, fastslår Jacob Almar.
Hele segmentet
På hjemmefronten kommer skiftet fra Jens til Jacob ved roret
ikke til at betyde store ændringer.
”Vi bruger energien på at levere vogne i god kvalitet og
samtidig yde god service. Foruden at sælge gode vogne, er det vigtigt for os
også at være specialister på service og reservedele. Derfor spreder vi os over
hele segmentet af vogne og hjælper gerne med reservedele, også til andre
mærker. Samtidig har vi kort kommandovej til fabrikken, så vi har mulighed for
at imødekomme specielle ønsker og løsninger for kunderne”, siger Jacob Almar.
Blandt specialiteterne, som britiske Western har skabt efter
dansk ønske, er små entreprenørvogne beregnet til at køre med
gummihjulslæssere. En kunde mente, at det kunne være praktisk at kunne åbne
vognen i den ene side og ikke kun fra bagenden.
Spændende
udfordringer
”Det ville gøre det nemmere at sætte skovle og andet ind i
vognen, så vi gik videre med ideen til Western i England. Det kræver
naturligvis nogle beregninger at lave så omfattende en ændring, men nu kan vi
så levere vogne med åbning i siden, uden at der er sket forringelse af vognens
styrke”, forklarer Jacob Almar.
”Det er altid en spændende udfordring at levere det, som
kunderne har behov for, men hvor vi naturligvis fortsat holder os inden for
sikkerheden og lovgivningen”, siger Almar junior.
Sortimentet af Western-vogne spænder fra 8 til 28 tons, og
foruden entreprenørvogne, producerer Western-fabrikken også vogne til
landbruget som halmvogne, kornvogne og sneglevogne.
Billedtekster:
1.
To generationer Almar. Jens Almar startede importen af britiske Western-vogne for 13 år siden. For syv år siden kom sønnen Jacob Almar med i virksomheden, og nu er det glidende generationsskifte ved at være på plads.
2.
Det kunne måske være praktisk at kunne åbne en af de små entreprenørvogne også i siden, mente en kunde i Danmark. Der blev lyttet på fabrikken i England, og den nemt læsselige vogn er nu en realitet.
3.
Almar senior og junior i Danmark forklarede Western-fabrikken i England, at det ville være en god idé med små entreprenørvogne, der kan køre efter gummihjulslæssere. Det har blandt andre nordjyske Sejlstrup Entreprenørforretning glæde af.
4.
Blokvogne står også på menuen hos Western i England – og dermed også hos Western.DK i Danmark.
5.
Almar junior og senior. Jacob og Jens Almar, præsenterer
gerne Western-vognene på udstillinger og dyrskuer landet over. Her i Hjørring.