Næste generation er klar

31-01-2017






Men Jens Almar har stadig travlt med britiske entreprenørvogne og blokvogne.

Der er forskel på, når Jens Almar fordyber sig i en Western, og når de fleste andre gør det. På Trinderupvej 6 ved Mariager er en Western ikke ensbetydende med cowboys og indianere på en amerikansk prærie i fordums tid. Her er en Western en entreprenørvogn eller blokvogn af britisk oprindelse. Absolut i nutid. Og også i fremtiden, som er sikret ved, at der er taget hul på et generationsskifte.

”Vores søn Jacob kom med i firmaet i 2010. Nu har han købt ejendommen og vores andet firma, Lindus, som producerer og servicerer marksprøjter til landbruget. Det er stadig mig og min kone, Birthe, der ejer Western DK. Det er da meningen, at Jacob skal have det hele med tiden. Men lige i øjeblikket har jeg travlt med at sælge Western-entreprenørvogne og -blokvogne”, fortæller Jens Almar.

Det er 11 år siden, Jens Almar begyndte at hente Western-entreprenørvogne til Danmark fra England. Produktnavnet Western er ikke foranlediget af, at de kommer fra vest. Fabrikken godt 150 nordøst for London i det østligste England er skabt og ejes af Richard Western.

Western-fabrikken producerer også kornvogne, halmvogne, sneglevogne og andet rullende materiel til landbruget. Men Jens Almar lægger ikke skjul på, at han har det specielt godt med dem til entreprenørbranchen. De rummer en solid portion nostalgi, som tilmed er praktisk.

 

Det klarer smeden

”Western har et fantastisk rygte for enkelhed og holdbarhed. Det er stærkt og ukomplicerede produkter. Hvis der opstår en skade, skal den kunne udbedres af den lokale smed. Western-entreprenørvognene er ikke fyldt med hydraulik og kompliceret elektronik, som det er tilfældet med nogle af gyllevognene. En hammer og et svejseværk kan klare det meste”, forklarer Jens Almar.

Lige så enkel som vognene er den konstruktion, Jens Almar satte op for firmaet Western DK.

”Den gamle Richard Western var ikke meget for, at vi skulle til at lave et forhandlernet i Danmark. Det med salg måtte vi selv kunne klare. Så jeg lavede et samarbejde med Martin Lykke, der driver maskinfirmaet Lykkesmeden i Øster Tørslev, og vi lavede i fællesskab et I/S, som kunne stå for importen”, siger jens Almar.

”Vi var enige om, at vi ikke ville have ansatte. Hvis der kom en reklamation på en vogn, klarede Martin eller jeg det. Ingen fordyrende sælgere eller servicefolk. Og der kommer altså ikke mange reklamationsomkostninger på vognene. Siden skiltes Martin Lykke og jeg i god ro og orden, og jeg fortsatte firmaet Western DK efter samme koncept som tidligere. Bemandingen består af mig selv og en halvtidsmontør. Og jeg er pensionist og billig i drift”, siger Jens Almar med et grin.

 

Thomsen-ånd i Western

En seriøs konkurrent til Western-vognene havde gennem årene været Thomsen Trailers nord for Randers - blot en snes kilometer fra Jens Almars virksomhed ved Mariager. Erik Sejer Thomsen producerede entreprenørvogne, der var kendt for særdeles stærke vognkasser, som han konsekvent producerede i Hardox-stål.

”Jeg og Erik Sejer Thomsen kendte jo udmærket hinanden. Og da han i begyndelsen af 2014 ønskede at gå på pension, blev vi enige om, at Western DK skulle overtage hele lageret af vogne og reservedele. Det betyder, at den sidste Thomsen Trailer er produceret. Men Thomsen-ånden lever stadig godt. Richard Western havde nemlig meget stor respekt for Thomsen og hans vogne”, fortæller Jens Almar.

”Da vi købte Thomsen Trailer, tog vi de bedste ting fra vognene og byggede ind i en Western-vogn. Nu har vi lavet en spiseseddel, så kunderne selv kan krydse af, hvordan de vil have bygget deres vogne. Det er muligt selv at bestemme, hvor meget Hardox-stål, der skal i vognen, og hvor den skal være. Vi kan bygge vogne til kørsel med kæmpestore kampesten i barsk klima ved kysten. Op til ti millimeter Hardox i bunden og otte millimeter i siden af vognen. I holdbarhed svarer det til stålplader på 20 millimeter, forklarer Jens Almar.

 

Med på Agromek

En af de solide Western-vogne med Thomsen-ånd var med, da Jens Almar udstillede på Agromek i Herning. En 16 tons Western DLH-vogn var fyldt op med store sten til præsentation på udstillingen.

”Den har netop de ti millimeter Hardox i bunden og otte millimeter i siderne. Hvis vognen læsses med grus, kan den køre med 20 tons”.

Med på Agromek var også en tre-akslet blokvogn til maskintransport. Westerns blokvogne er bygget til at have en traktor foran og kan anvendes mange steder, hvor det ikke er muligt at køre med lastbiler. Programmet omfatter fire størrelser med lastkapacitet fra 16 til 24 tons.

 

Ny fabrik i Litauen

Hovedkvarteret for Western-fabrikken ligger stadig i det østlige England. Men reelt foregår størstedelen af produktionen nu i Litauen, hvor Richard Western for nogle år siden byggede en splinterny fabrik.

”På fabrikken i England havde Richard Western en del svejsere og også et par nøglepersoner, som kom fra Litauen. På et tidspunkt begyndte de at ville hjem til Litauen, og så valgte Western altså at følge med og lave en fabrik, hvor de erfarne folk så kunne fortsætte, nu blot i deres hjemland. Fabrikken i Litauen udvikles og udvides stort set hvert år og er en topmoderne virksomhed, som laver fem-seks vogne om dagen. Richard Westerns søn, Angus Western, står nu for fabrikken i England, som producerer et par vogne om dagen”, fortæller Jens Almar.

Læs mere på

Måske er du også interesseret i..

Maskin- & Materiel Magasinet · Telefon 86 80 44 99 · E-mail: redaktionen@mmm-online.dk