I øjeblikket fordeler omsætningen sig med omkring 90 procent
på landbrugsmaskiner og 10 procent på entreprenørmaskiner hos maskinfirmaet Stenderup
A/S ved Rødding i det sønderjyske. I 2025 skal salget af maskiner til
entreprenørsektoren være lige så stort som til landbruget. Og landbrugssalget
skal vel at mærke ikke dale.
Sådan er visionerne, fortæller Stenderups daglige leder,
Troels Jensen, som netop har sagt goddag til en ny medarbejder med en absolut
nøglerolle i planerne. Stenderup har ansat 31-årige Mads Ahlmann som ny
salgschef for entreprenørdelen.
Mads Ahlmann er hentet uden for branchen, men bed til bolle
i Stenderup med sit første salg af en minigraver allerede efter den første uge
i firmaet. Han har tidligere solgt service- og energiløsninger for DLG og
senest direkte til erhvervsvirksomheder for sikkerhedsvirksomheden GS4.
Den nye salgschef bor privat i Middelfart, og han får hele
Danmark som operationsområde for salget af Sunward-minigravere og
Gehl-minilæssere.
Markedsandele
”Mads Ahlmann skal sælge maskiner til entreprenørbranchen og
kun til entreprenørbranchen. Landbruget tager andre sig af. Det betyder, at han
kommer til at bide vi andre i haserne med salg af Gehl-minilæssere. Dem sælger
vi nu én af til entreprenørbranchen hver gang, vi sælger ni til landbruget.
Derfor er der noget at gå efter”, forklarer Troels Jensen.
Entreprenør-strategien hos Stenderup er at koncentrere sig
om få produkter og satse på at tage markedsandele.
”Vi véd, at potentialet er stort, og vi tror på, at Mads
Ahlmann virkelig kan gøre noget ved det. Vi har haft importen af
Sunward-gravemaskinerne i nu ti år, og fabrikken har givet udtryk for, at den nu
vil satse kraftigt på det europæiske marked med Danmark som model. Det sikrer
os en særlig opbakning, og vi kan blandt andet sælge Sunward-minigravere med
tre års garanti som standard”, fortæller Troels Jensen hos Stenderup A/S.