Artikel fra september 2016
Læs hele avisen

Vandflyver er afhængig af Manitou

27-09-2016
Del artikel på



Ingen lufttransport mellem havnen i Aarhus og Nordre Toldbod i København uden hjælp

Umiddelbart har de intet til fælles. Men modsætninger mødes, og lufttrafik opstår. I hvert fald på Aarhus Havn, hvor Danmarks første vandflyver i fast rute er afhængig af en Manitou MT625 H-teleskoplæsser. Uden læsser ingen lufttransport mellem nationens to største byer.

Når vandflyveren OY-NSA de Havilland Twin Otter DHC 6 går i luften på dagens første tur mod København, er det søgående og luftbårne fartøj blevet trukket rundt ved næsen af sin makker, Manitou MT625 H. Teleskoplæsseren sørger hver morgen for at hive flyvemaskinen ud af hangaren og sætte den i vandet i Østhavnen i Aarhus. Når YO-NSA er færdig med de daglige flyvninger, er MT625 H klar til at sætte sin umage partner tilbage til overnatning.

”Vi kan ikke klare os uden Manitou’en. Den sørger for at bugsere flyveren, så vi sikkert og stabilt får den fra hangaren til havnebassinet og retur efter dagens sidste flyvning”, fortæller Jeppe Stabell. Han er pilot. Ikke på luftfartøjet, men på trækdyret på land. I luften er det ofte en af folkene bag Nordic Seaplanes, Lasse Rungholm, der håndterer styregrejerne.

 

Hurtigste transport

Jeppe Stabell er også teknisk chef hos selskabet Nordic Seaplanes, som bringer især folk i forretningsærinder frem og tilbage mellem Danmarks to største byer. Vandflyveren har fire daglige flyvninger fra Aarhus til hovedstaden med landing på bølgen den blå ved Nordre Toldbod, blot 100 meter fra Den lille Havfrue. 40 minutter efter ankomst til København, går turen den modsatte vej.

Sådan er det gået helt efter bogen og fartplanen, fra Nordic Seaplanes gik i luften første gang den 25. maj. Danmarks hurtigste transport mellem de største byer og med en flyvetid på blot 50 minutter. Efterfølgende uden behov for lang taxitur til og fra lufthavnene i Tirstrup og Kastrup. Men det er en afgørende forudsætning for stor succes i luften, at den mindste af alle Manitou-teleskoplæssere trækker læsset både morgen og aften.

 

Ud og ind af hangaren

”Vores hangar og flydebro ligger ved Østhavnen i Aarhus. Her skal vandflyveren ud af hangaren hver morgen, og om aftenen skal vi have den ind igen. Det klarer vi med teleskoplæsseren, som simpelthen trækker flyveren til og fra havnebassinet ved hjælp af en trækstang. Flyveren er et amfibieluftfartøj, og foruden pontonerne, har den optrækkeligt understel”, forklarer Jeppe Stabell.

”Jeg har selv kørt med andre mærker teleskoplæssere tidligere. En stor styrke ved Manitou MT625’eren er, at den er særdeles enkel uden en hel masse hokus-pokus. Med luftfart er der ikke plads til indviklede ting med risiko for skader. Manitou’ens vario-gearkasse sikrer en rolig igangsætning, og maskinen spiller i det hele taget perfekt sammen med sin flyvende makker. Årsagen til, at vi ikke bruger en traktor til bugseringen er, at teleskoplæsseren jo også har stor fleksibilitet i løftemulighederne”, siger Jeppe Stabell.

Nordic Seaplanes er i øvrigt kommet – ja…. flyvende fra start. Selskabet havde forventet underskud det første år, men allerede nu er der balance i driftsregnskabet. 

Læs mere på

Måske er du også interesseret i..

Maskin- & Materiel Magasinet · Telefon 20 86 44 99 · E-mail: redaktionen@mmm-online.dk