Mindre brændstofforbrug, mindre udledning af CO2 og til
gengæld mere power på komprimeringen. Plusserne står på det nærmeste i kø hos
Bomags nye hybrid-tandemtromle BW 174 AP Hybrid, hvor dieselmotoren spiller
sammen med en hydraulisk akkumulator og Bomags Asphalt Manager-system.
”Vi har store forventninger til den dieselhydrauliske
hybrid. Maskinens hjælpesystem går automatisk i gang ved belastning af motoren,
og dermed er det muligt at anvende en mere kompakt dieselmotor end på
tilsvarende konventionelle maskiner. Mindre motor er ensbetydende med, at der
skal hældes færre liter diesel på”, forklarer produkt- og salgskonsulent
Henning Stampe hos Løwener, som er dansk importør og forhandler af Bomag.
Øget komprimering
Tæt forbindelse mellem hybrid- og komprimeringssystemerne
sikrer, at maskinen holder den krævede vibrationsfrekvens, selv under høje
belastninger. Dermed har Bomag-konstruktørerne formået at få den maksimale
komprimeringskraft til at øge yderligere omkring 20 procent i forhold til
”normale” maskiner. Med øget komprimering bliver der behov for færre
overkørsler for at opnå den rigtige densitet.
Løwener har endnu til gode at hente den første nye Bomag BW 174 AP Hybrid til Danmark. De første eksemplarer blev sendt ud fra fabrikken umiddelbart efter, at maskinen havde haft verdenspremiere på Bauma i april.
Billedtekster:
1.
Løweners produkt- og salgskonsulent Henning Stampe havde lejlighed til at studere den nye hybrid-Bomag tandemtromle ved verdenspremieren i München.
2.
Et kik ind i mekanikken, hvor en kompakt dieselmotor, en
hydraulisk akkumulator og Bomags Asphals Manager sikrer mindre brændstof,
mindre CO2-udledning og øget komprimering.