Det støver ikke, og det foregår tillige helt og aldeles uden
udstødningsdunst, når den italienske gadefejer Dulevo D.zero svinger kosten. Dulevo
D.zero er nemlig ikke en hvilken som helst italiensk Signor. Den er den første
100 procent elektriske feje-/sugemaskine fra Dulevo-fabrikken.
Den danske Dulevo-importør, Gersvang Maskiner, havde taget
turen fra Karlslunde til arealet neden for Lillebæltsbroen for at præsentere
den nye fuldstændig emissionsfri gadefejer på Maskiner under Broen. Men
maskinen har nu allerede bevist sine kvaliteter på danske gader og stræder. Den
batteridrevne Dulevo har nemlig været sendt på test i København.
”Vi vidste jo i forvejen, at Dulevo laver maskiner, der både
kan feje og suge. Så det mest interessante for os har faktisk været, om
batteridriften nu også levede op til forhåbningerne. Vi blev særdeles positivt
overraskede. Efter ni timers daglig drift, er der stadig 40 procent tilbage på
batteriet, som derefter bare lades op hen over natten til en ny tørn næste
dag”, fortæller direktør Søren Gersvang.
Nattens gerning
En nat rækker også mere end rigeligt til at få fuldt blus på
batterierne. Når der lades med 64 Ampere, er det en opgave, der klares på blot
tre en halv time.
”Det er naturligvis lithium-batterier, der anvendes i
maskinen, og dermed er det også muligt at sjatlade helt uden problemer”,
forklarer Søren Gersvang.
Den italienske gadefejer rummer to kubikmeter i opsamlingsbeholderen, mens der er plads til 220 liter støvdæmpende vand i vandtanken. Fejebredden ligger mellem 1750 og 3200 mm. Maskinen har en max-hastighed på 25 km/t.
Billedtekster:
1.
Direktør Søren Gersvang på plads i den helt batteridrevne feje-/sugemaskine. Batterikapaciteten har imponeret ved testkørsler i København
2.
100 procent elektrisk, viser Søren Gersvang. En elektrisk
gadefejer helet uden støv, støj og dunst.