Artikel fra juni 2021
Læs hele avisen

25 års parløb for at komme ud over disken

05-07-2021

JMM Group var med fra første færd til at annoncere for Liebherr-maskiner i Maskin- & Materiel Magasinet

”Jeg har altid interesseret mig for, hvordan vi bedst kommer ud over disken med vores budskaber. I det spil er pressen i mine øjne meget vigtig, mens fokus på de elektroniske og sociale medier for mig personligt nok har været mindre. De betyder selvfølgelig stadig mere og mere for os alle, men mange af os vil altså også gerne bladre papir. Det er der også kolleger i branchen, der har fundet ud af og dermed i nogen grad er vendt tilbage til trykte medier”.

Hans Holm er alt andet end en novice i det med at skabe opmærksom om sine produkter. I efteråret havde han 25 års jubilæum som administrerende direktør for JMM Group med tyske Liebherr som flagskibet. Nu har Maskin- & Materiel Magasinet 25 års jubilæum som bladet, der bringer nyt om entreprenørmaskiner og fortæller historierne fra og til entreprenørbranchen. JMM og MMM har dermed løbet parløb i et kvart århundrede.

For Hans Holm handlede det fra starten om at profilere topmærket Liebherr. Senere har udviklingen også bragt andre produkter i fokus, primært Wacker Neuson og Weidemann. Udgave efter udgave har han sikret sig den markante plads på bagsiden. Derfor ser han det mere som et dobbeltjubilæum for Liebherr og bladet, end for sig selv som en af de første og mest trofaste annoncekunder.

Hans Holm var tiltrådt som ny chef for Johs. Møllers Maskiner et halvt års tid forinden, da udgiver Claus Thomsen sendte første eksemplar af Maskin- & Materiel Magasinet ud.

 

I skurvognene og på kontorerne

”I optakten til bladstarten havde vi en snak om, hvad Claus Thomsen ville. Vi var jo begge nye. Men jeg kunne godt lide hans koncept, og bladet har stabilt holdt linjen. Når det stadigvæk eksisterer efter 25 år, er det fordi, det siger folk både i skurvognene og på kontorerne noget. Man ser det der, hvor folk er. Vores sælgere fortæller, at vi skal være med i MMM, fordi bladet ligger de rigtige steder og læses af de folk, der er interessante for os”, fastslår Hans Holm.

”De 25 år har jo også budt på mange gode år for vor branche, hvilket de første års udvikling af bladet MMM givet har haft gavn af: Går det fremad for kunderne, så går det fremad for leverandørerne – her Maskin- & Materiel Magasinet. 12 år efter starten på samarbejdet med MMM i 2008-2009 løb vi jo alle ind i et uset stormvejr, hvor alle blev hårdt ramt. Men takket være de foregående års opbygning kunne både vi, MMM og det meste af branchen klare os igennem vanskelighederne. Det bør vi ikke glemme”, minder Hans Holm om.

”Tiderne er igen gunstige for mange, på trods af epidemien netop i disse år. Så nu gælder det om at konsolidere forretningen og udbygge relationerne til kundekredsen”, siger han.

Foruden at stå i spidsen for JMM Group, har Hans Holm i høj grad også tegnet hele branchen i mange år. To gange har han været formand for brancheforeningen Maskinleverandørerne. Det blev til i alt ni år i formandsstolen, og dermed har han en stor andel i blandt andet de store entreprenørmesser. Når der i september igen holdes E&H i Herning, sker det på et fundament, som Hans Holm og hans bestyrelser har lagt.

 

Messer og annoncer

Og der er markante lighedstegn mellem at præsentere sine maskiner på en messe og vise dem frem i annoncer i entreprenørbladet.

”Både for messer og bladet gælder det, at vi skal vise vores kunder, at det er en god idé, at de har investeret i vores produkter. Det er naturligvis også udmærket, når vi sælger maskiner på udstillingerne. Men for os handler det mere om at være til stede og ikke mindst vise entreprenører, der allerede har købt Liebherr, at det er et godt valg. Samtidig er det en god måde at vise vores leverandører, at vi gør noget for produkterne”, siger Hans Holm.

Da han selv trådte ind ad døren hos JMM Group og Maskin- og Materiel Magasinet begyndte at udkomme, var tidspunktet velvalgt, vurderer Hans Holm.

 

En vigtig formidler

”Både jeg og bladet kom efter krisen i begyndelsen af 1990’erne. I 1994 begyndte der at komme gang i entreprenørbranchen igen, og da Claus Thomsen sendte det første blad på gaden i 1996, var der godt liv i branchen. De første 10-12 år var rigtig gode for Maskin- & Materiel Magasinet”.

”At overleve i så mange år med et blad som MMM gør, at det i dag har fået en status som en vigtig formidler. I alle 25 år har der jo også været andre medier, hvoraf nogle har haft større ressourcer. Men det er ganske klart, at Maskin- & Materiel Magasinet har gjort tingene anderledes end andre”, siger Hans Holm.

Han har i øvrigt været ramt af en mild regn af begivenheder, som på grund af corona-pandemien ikke har kunnet markeres og fejres, som han ellers havde ønsket. Hans Holm rundede 70 år i november, hvor han altså også havde 25 års jubilæum hos JMM Group. Virksomheden selv havde  i efteråret 80 års jubilæum. Og ved årsskiftet trådte Hans Holm så tilbage som koncerndirektør og gav stafetten videre en ny direktion.

Læs mere på

Måske er du også interesseret i..

Maskin- & Materiel Magasinet · Telefon 20 86 44 99 · E-mail: redaktionen@mmm-online.dk