Først kørte han godt 11.000 timer med den samme fejemaskine.
Så fik han et nyt fejende køretøj, som han kørte med i 14.200 timer i løbet af
syv år. 288.000 kilometer. Nu har Arne Kynde netop sat sig i sin tredje
hollandske Ravo-fejemaskine. Når han varsler, at det også bliver den sidste i
rækken, mumler afdelingschef Lars Poulsen hos NCC Infrastructure ”lad os nu
se”.
Arne Kynde har rundet de 70 i år. De seneste 17 år har han
kørt fejemaskine for NCC Infrastructure, som er Danmarks største fejeoperatør.
Og hvis afdelingschefen overhovedet skal gøre sig forestilling om, at den
drevne maskinfører skal tage en ny periode bag rattet, kender han godt den helt
afgørende betingelse.
”Arne lagde ikke skjul på, at hvis han skulle fortsætte med
en ny maskine som 70-årig, så skulle vi altså ikke komme med noget som helst
andet, end en Ravo. Der er en grund til, at han hos forhandleren, V. Løwener,
er kendt som den danske Mr. Ravo”, fortæller Lars Poulsen.
I alt har NCC Infrastructure otte Ravo-fejemaskiner. Da Arne
Kynde gjorde sin entré, havde afdelingen én, som han så indtog. Den kørte
omkring 18.000 timer, inden den blev taget ud af drift.
Den Ravo-fejer, som Arne Kynde nu siger farvel til,
fortsætter sit virke for NCC Infrastructure. Den rykker til Nordjylland og
møder altså med 14.200 timer på tælleren.
Ikke behov for
håndmand
”Vi har faste Ravo-chauffører på maskinerne. De gamle
maskiner bruger vi til at dække nye områder, hvor vi ønsker at udbygge. Foruden
de otte Ravo-maskiner, har vi også et stort antal lastbilmonterede
fejemaskiner. En af de helt klare fordele ved Ravo er, at maskinerne kan feje
uden behov for assistance fra en håndmand. En Ravo har kostene placeret i front
og kan feje til begge sider”, forklarer afdelingsleder Lars Poulsen.
”Sugeanlægget har rigeligt styrke til at suge asfalt op, når
der fejes i forbindelse med asfaltfræsning. Vi servicerer primært NCCs asfalt-
og fræseafdeling, og fylder så op med gadefejning. Ravo kan fint matche en af
de store fejebiler også i gadefejning”, siger Arne Kynde.
Den nye hollænder, han nu tager i brug, er Ravos nye
I-serie, som ikke mindst udmærker sig ved at være opgraderet til Euro
6C-standard. Kabinen er ny og byder blandt andet på et helt nyt defrosteranlæg
og fuldautomatisk klimaanlæg. Der er mere glas og dermed bedre udsyn i den nye
i forhold til forgængeren, og Arne Kynde har bemærket en meget afgørende forskel
i forhold til tidligere: Støjniveauet er banket helt i bund.
Den store forskel:
Motoren
”Det ydre ligner den tidligere maskine, jeg kørte med, en
Ravo 580. Men den ny 580i er 10 centimeter længere og også 10 centimeter
bredere, selv om sporvidden er den samme. Den helt store forskel ligger i den
opgraderede motor”, fastslår den erfarne Ravo-fører.
I det daglige færdes Arne Kynde i Ravo i de østjyske
kommuner Skanderborg, Faurskov, Syddjurs og Aarhus. Da han stadig var eneste
Ravo-mand hos NCC, gav det ture rundt i hele landet.
Det er ikke alene NCC Infrastructure, der nyder godt af den
kolossale erfaring, Arne Kynde har samlet gennem de mange år som fast
Ravo-chauffør. Også hos V. Løwener trækkes der på hans store knowhow.
”Der er ingen tvivl om, at Arne er den danske Mr. Ravo både
når det gælder ekspertise og antal maskiner. Derfor bruger både NCCs andre
Ravo-chauffører og også Løweners teknikere ham som konsulent, når der er tvivl
om et eller andet. Selv om vi har dygtige folk på værkstedet, er der altid noget,
man véd bedre, når man selv har arbejdet med maskinen i daglig drift. Det har
Arne Kynde i allerhøjste grad. Totalt bliver det vist nok til omkring 25.000
timer i Ravo’er”, siger produkt- og salgskonsulent Henning Stampe hos V.
Løwener.
Hurtig på landevejen
Ravo 580i rummer fem kubikmeter i beholderen og har en
tophastighed på 80 km/t. Det gør, at maskinen er hurtig og selvtransporterende,
når den skal fra det ene arbejdssted til det næste. Når Arne Kynde slår kostene
til, fejer maskinen med 8 km/t.
”En af årsagerne til, at vi faktisk har rigtig fin succes
med Ravo-fejemaskinerne er, at de i mange tilfælde erstatter store,
lastvognsmonterede fejemaskiner. Nogle kommuner og entreprenører ser
naturligvis en fordel i at nøjes med en enkelt maskine, som klarer
fejeopgaverne”, siger Henning Stampe.
I øjeblikket kører der 25 Ravo-maskiner i Danmark.
Producenten Ravo B. V. Holland blev grundlagt i 1964 og er således ikke nogen nybegynder i maskinproduktion. Selskabet har været med i den store Fayat-gruppe siden 2009. Fabrikken i Alkmaar et halvt hundrede kilometer nord for Amsterdam sender i omegnen af 500 nye fejemaskiner ud af porten hvert år.
Billedtekster:
1.
Arne Kynde på plads i den funklende nye Ravo 580i bliver
sendt godt afsted fra V. Løwener i Stilling ved Skanderborg af sin
afdelingschef hos NCC Infrastructure, Lars Poulsen.
2.
Tre mand høj ved afleveringen af den nye Ravo-fejemaskine.
Fra venstre afdelingschef Lars Poulsen, NCC Infrastructure, 70-årige Arne
Kynde, som er klar til sin tredje Ravo, og produkt- og salgskonsulent Henning
Stampe, V. Løwener.
3.
Arne Kynde har allerede siddet omkring 25.000 timer i
Ravo-fejemaskiner. Trods 70 år på den personlige timetæller, er han nu klar til
at rulle ud i en helt ny Ravo 580i.
4.
Kostene i front giver mulighed for at feje lige effektivt
til begge sider og i øvrigt uden behov for assistance fra en håndmand.