Bejco sætter strøm til italiensk minigraver

20-03-2020




Eurocomach har fået en elektrisk model – made in Sabro ved Aarhus

Når den ikke eksisterer, må vi jo selv lave den.


Det var devisen, da direktør Børge Jørgensen hos Bejco & Kramac Maskincompagni i Sabro nordvest for Aarhus fik en forespørgsel fra værkfører Thomas Ernst hos nedrivningsfirmaet J. Jensen A/S. Nedrivningsvirksomheden kunne godt bruge en elektrisk minigraver, og der skulle være tale om en Eurocomach, som blandt andet byder på proportionalstyring.


”Den elektriske Eurocomach fandtes ikke. Fabrikken i Italien laver den simpelthen ikke. Så må jo selv gøre det. Så nu har vi lavet verdens hidtil eneste 1,2 tons Eurocomach 14SR-minigraver.  Men flere er på vej”, fortæller Børge Jørgensen.


Maskinen er udviklet på basis af den dieseldrevne Eurocomach 14SR, hvor dieselmotoren er byttet ud med et lige så effektivt el-alternativ. Men naturligvis med langt mindre støj og helt uden CO2-udledning.

 

Alle styres med joystick

”Det var helt afgørende for Thomas Ernst hos J. Jensen A/S, at firmaets nye el-minigraver blev netop en Eurocomach. Italienerne har nemlig proportionalstyring på alle modeller fra den mindste til den største.


”Dermed ligger alle funktioner i joysticket og kan betjenes med én hånd. Proportionalstyringen gør, at alle funktioner ligger i joystickene, og at styringen er meget præcis. Vi har bevaret samtlige funktioner. Alting er uændret, bortset fra motoren”, fortæller Børge Jørgensen hos Bejco & Kramac Maskincompagni.


På Bejco-værkstedet i Sabro har Børge Jørgensen og hans folk pillet alt ud af 14SR-minigraveren i standardversionen og bygget op på ny. Nu med en 7,5 kW el-motor. Men i øvrigt uden at ændre på fabrikkens specifikationer og det hydrauliske system med variabelt flow.

 

Lettere med el

Motorskiftet har samtidig betydet, at minigraveren har tabt sig fra 1230 til omkring 1100 kg. Det er en klar fordel for nedrivningsfirmaet, når der skal arbejdes inden døre på etagedæk. Her er det naturligvis vigtigt, at maskinens vægt ikke bryder dækket ned i utide.


”Proportionalstyringen gør Eurocomach ideel til vores formål og endnu bedre som el-maskine. Med alt samlet i joystickene kan vi køre med sorteregrab og andre værktøjer med stor præcision i alle funktioner. I virkeligheden kan den nøjagtig det samme, som da maskinen havde dieselmotor. Vi har prøvet at køre med 50 meter kabel, og det forløb uden problemer. Jeg tror, at vi også fint kan køre med kabel op til 75 meter. Teknikerne har lavet en sikring på systemet, så minigraveren simpelthen ikke starter, hvis den ikke får Ampere nok”, forklarer værkfører Thomas Ernst hos J. Jensen A/S.

 

Batteri ikke realistisk

Hverken Thomas Ernst eller Børge Jørgensen ser batteridrift som en realistisk mulighed endnu, når der også skal være effektivitet med i maskinen. Derfor kører den elektriske Eurocomach med kabel i bagenden og dermed direkte strømforsyning.


”Jeg tror ikke på, at vi kommer til at køre med effektive batteri-minigravere de første mange år. Der er simpelthen ikke plads til motor og batterier til en hel arbejdsdags drift i de små maskiner. Uden batterier kan det lykkes, som vi nu har set med Eurocomach-graveren”, siger Thomas Ernst.


Børge Jørgensen og Bejco & Kramac Maskincompagni har haft import fra fabrikken i San Piero In Bagna i det nordlige Italien i 23 år, og derfor er der ikke meget fra Eurocomach, der kan overraske den danske importør. Til gengæld er han altså mand for at skabe fornyelse i det italienske maskinprogram, når en kunde melder sig med behov og en god idé.


”Hvis Eurocomach ikke havde haft proportionalstyring som den eneste minigraver i ét-tons størrelsen, ville det ikke være muligt at skifte fra diesel til el og bibeholde den høje præcision i samtlige funktioner. Nu bør vi måske tilføje et ”e” til modelnavnet, når vi får flere el-maskiner ud at køre. Men indtil videre kan vi nok godt kende forskel. Vi véd jo, at verdens eneste elektriske Eurocomach-gravere er made in Sabro”, siger Børge Jørgensen.

   

Billedtekster:

1.

Værkfører Thomas Ernst hos nedrivningsvirksomheden J. Jensen skulle bruge en maskine, der ikke fandtes. Det gør den nu. Den elektriske Eurocomach 14SR med den helt afgørende porportionalstyring.

2.

Eurocomach har ikke selv en el-drevet minigraver. Det har fabrikkens danske importør Bejco & Kramac Maskincompagni.

3.

Verdens første og hidtil eneste elektrisk drevne Eurocomach hos Bejco & Kramac Maskincompagni i Sabro. Men flere er på vej.

4.

Dieselmotoren røg ud af Eurocomach-minigraveren, som nu er betragteligt mere lydsvag og helt uden CO2-udledning som el-drevet maskine. Alle funktioner og præstationer er i øvrigt uændrede.

Læs mere på

Måske er du også interesseret i..

Maskin- & Materiel Magasinet · Telefon 86 80 44 99 · E-mail: redaktionen@mmm-online.dk