Billund er vinterklar

13-06-2018
Del artikel på








Monsterkøretøjer til rydning af lufthavnens runways står klar – og der er købt tømiddel ind i store mængder til 35.000 kr. for en enkelt tur

Termometret blafrer sådan lige omkring de 30 grader på en varm junidag, og de kombinerede fejemaskiner og sneblæsere med ekstreme sneplove i front gøres klar. Billund Lufthavn er klar til vintervejr.

Der er ganske vist godt fire måneder til Vejdirektoratet går i normalt beredskab. Men dels er det ikke Vejdirektoratet, og dels står det store grej og bliver smånusset hen over foråret og sommeren, så en tur med højtryksrenseren i højsommeren er såmænd ikke så usædvanlig.

Vintergrejet har sin helt egen maskinhal i det, som afdelingsleder for materiel Niels N. Poulsen godt vil gå med til at kalde for lufthavnens entreprenørafdeling. Han har et tæt samarbejde i det daglige med afdelingslederen for lufthavnens mark- og miljøafdeling, Karsten Callesen. Den korte beskrivelser, at Niels N. Poulsen og hans mandskab sørger for grejet, og Karsten Callesen og hans folk bruger det.

”Alle de teknisk begavede i lufthavnen holder til her. Vi har vvs’ere, tømrere, elektronikfolk og mange andre dygtige folk til at sørge for materiellet. Totalt har vi omkring 800 enheder med hjul på. Omkring halvdelen af dem kan selv brumme”, fortæller Niels N. Poulsen.

 

Fire nye sweepere

Udstyret til vintertjeneste til en international lufthavn tæller andet og mere end et par kompakttraktorer med spidsplove. For fire år siden købte lufthavnen fire nye sweepere hos den norske fabrik Øveraasen, som er specialiseret i netop topeffektivt snerydningsudstyr til lufthavne. Når de fire kæmper ruller frem over lufthavnens start- og landingsbane, den der i dagligt professionelt sprog hedder runway, rydder de med 40 meter i bredden på én omgang – op og ned.

Plovene i front er 8,60 meter, når vingerne i begge sider er klappet ud, og med overlap går det hele op, når køretøjerne ruller ud med plovene på 28 grader. Og sneen skal nok flytte sig. Der ligger en 440 hk Mercedes-motor i hver af sweeperne, som tillige er forsynet med en blæser af de rigtig store til at fjerne den sidste sne sammen med gigant-kosten.

”Vi kører både baner og rulleveje, og så har vi fem traktorer til at rydde platforme og interne veje. I mark-afdelingen har jeg seks mand fast, men i vinterperioden lejer vi 42 mand ekstra udefra. Det er entreprenører og maskinstationer, der arbejder for os, og det er kun med lufthavnens grej og inden for hegnet”, forklarer Karsten Callesen.

 

Ingen vinterdæk

Skifter flyene mon til vinterdæk samtidig med vi andre?

”Næh. Fly bruger ikke vinterdæk. Sikkerheden handler om friktionen på landingsbanerne. Den er helt afgørende vigtig sammen med vindretningen. Vores indsatsleder kører rundt på landingsbanen med et specialkøretøj, som nærmest er en lille trailer. Et ekstrahjul måler og overfører elektronisk informationer om landingsbanens beskaffenhed og altså specielt friktionen”, siger Niels N. Poulsen.

Til at holde runways og rulleveje isfri anvender lufthavnen Aviform i væskeform eller som tørstof. Salt er absolut ”no go” af hensyn til flysikkerheden.

”Sidste vinter brugte vi i omegnen af 300 tons tømidler. Vi har allerede masser af sække med tørstof stående, selv om der formentlig er et stykke tid til den første frost. Det er ganske bekostelige materialer. Med vores gamle bane-deicer kostede det cirka 35.000 kroner at køre en tur ned ad banen. Nu har vi netop købt en ny Dammann bane-deicer. Den er GPS-styret og spreder Aviform meget præcist, så vi satser på en besparelse på omkring 30 procent”, siger chefen for mark- og miljøafdelingen, Karsten Callesen.

 

50 år gamle sweepere

Blandt vintermateriellet i Billund er også de sidste to af i alt seks aldrende Schörling-sweepere, som stadig deltager, men som har måttet se de større og mere moderne maskiner tage over på hovedparten af rydningen.

”Schörling-sweeperne er 50 år gamle. Hen ad vejen har vi fornyet forvognene. Da vi havde alle seks, ryddede vi 30 meter rundway på én omgang. Nu klarer vi altså 40 meter med fire Øveraasen-sweepere”, konstaterer afdelingslederen for materiel, Niels N. Poulsen.

Det er ikke småting af materiel, han har at holde styr på – og løbende forny. Foruden det store vintergrej, er der konstant et halvt hundrede gaffeltrucks og el-hunde i aktion i lufthavnens cargo-afdeling. Langt hovedparten af dem er 1,6 tons el-trucks. Hvert år skiftes typisk fem af dem. Antallet af biler og varevogne ligger omkring 75.

”Vi køber ganske mange dæk”, konstaterer Niels N. Poulsen tørt.

 

Specialopbygget toilettømning

Netop i øjeblikket har hans egne folk gang i opbygningen af en helt ny toilettømmevogn til løbende at dræne de mange fly for, hvad passagererne har begunstiget flytoiletter med oppe over skyerne. Det internationalt højt estimerede danske firma Vestergaard Company er helt i front, både når det gælder toilettømmevogne, køretøjer med vandforsyning til flyene, og afisningsudstyr til fly. Vestergaard Company har leveret det toilettekniske til den nye vogn, men Billund Lufthavns eget mandskab står for opbygningen.

”Sædvanligvis bakker en toilettømmevogn hen til flyet og har derfor behov for en mand til at vinke chaufføren sikkert frem. I Billund vil vi hellere køre fremad. Det sparer en mand og er mere sikkert. Men det kræver så, at vi selv laver opbygningen”, forklarer Niels H. Poulsen.

I hans tekniske afdeling er ansat seks mekanikere og fem smede.

Alt det store materiel og de rigtig mange stykker mindre betjenes så af kollega Karsten Callesens mandskab. Totalt 670 hektar, hvoraf de 280 hektar er ”indenfor hegnet”, som det hedder i Billund-terminologi. Det udenfor omfatter naturligvis blandt andet de ikke færre end 12.500 parkeringspladser, som Billund Lufthavn byder på.

 

Vinterlukning…???

”Tidligere havde vi 14 hektar med træer indenfor hegnet. Nu er træerne fjernet som et af mange led i bestræbelserne for at holde fuglene væk fra lufthavnsarealet. Vi har en plejeplan for alle græsarealer, og blandt andet reducerer vi mængden af græsfrø. Det holder mængden af mus nede. Og dermed også mængden af fugle, der er interesserede i mus”, siger Karsten Callesen.

Billund Lufthavn blev indviet i 1964 og har dermed 54 år på bagen. Hvis man spørger de to afdelingsledere om, hvor ofte det har været nødvendigt helt at lukke lufthavnen for flytrafik på grund af barsk vintervejr, ser de ganske uforstående ud.

”Lukke…? Det kender vi ikke. Der har måske være en kortere pause i trafikken, men ingen lukninger. Når vinteren kommer, kalder vi mandskab og materiel ud ikke, når det begynder at sne, men blot på formodning om snefald. Det betyder, at vi er i gang straks, de første fnug falder”, siger Karsten Callesen.


 

Billedtekster:

 

1.

En af de store Øveraasen-sweepere med 8,60 meter sneplov i front får en tur med højtryksrenseren på en bragende varm junidag. Billund Lufthavn er klar til vintervejr.

 

2.

Der opereres ikke i kompaktmaskine-formater, når runways skal fejes rene for sne i en international lufthavn.

 

3.

To afdelingsledere med et tæt samarbejde i det daglige. Karsten Callesen ved rattet på en de store Øveraasen-sweepere er chef for mark- og miljøafdelingen. Niels N. Poulsen er leder af materiel-afdelingen.

 

4.

Det store grej står pudset og klar til vinterindsats i en separat hal af Billund Lufthavns materiel-afdeling. Her to af de fire norske gigant-sweepere, der holder lufthavnens runways fri for sne.

 

5.

Gamle, men stadig velfungerende sweepere. Oprindelig havde Billund seks Schörling-fejere. Nu har andet og mere moderne materiel overtaget, og der er kun to tilbage af de 50 år gamle maskiner. De fire øvrige er i øvrigt hverken skrottet eller sendt på pension. De fortsætter i andre, mindre lufthavne.

 

6.

Det er ikke just en håndskubber, Karsten Callesen har til rådighed til studsning af lufthavnens store græsarealer. En Claes Xerion 3800-traktor er trækdyr, når der klippes. I vintersæsonen danner den store traktor par med en sneslynge.

 

7.

Lufthavnens egne folk står for opbygningen af den nye toilettømmevogn, hvor Vestergaard Company har leveret selve den toilettekniske del.

 

8.

Sommer, sol og 8,6 meter sneplov. Billund Lufthavn lader sig ikke tage på sengen af Kong Vinter.

Læs mere på

Måske er du også interesseret i..

Maskin- & Materiel Magasinet · Telefon 20 86 44 99 · E-mail: redaktionen@mmm-online.dk