Caterpillar er med på el-bølgen, men med et midlertidigt forbehold. Derfor glider de fire eldrevne maskiner, der blev præsenteret på Bauma 2025 ikke umiddelbart ind i produktprogrammet hos Zeppelin Danmark. Ikke alle lande er nemlig på samme forkant som Danmark, når det gælder den nødvendige infrastruktur til at sikre opladede batterier, fortæller salgsdirektør Michael Bahn Jørgensen hos Zeppelin Danmark.
”Cat ønsker at undgå el-maskiner bare stå passive rundt om i europæiske lande, hvor der simpelthen ikke er lade-kapacitet til at holde dem kørende. Derfor er vi afventende, selv om maskinerne faktisk kører nogle steder. Tre lande i Europa er udvalgt til test. Derfor kører der elektriske Cat-maskiner i forskellige størrelser både i Tyskland, Norge og Holland”, siger Michael Bahn Jørgensen.
På Bauma var Cat i stødet med to læssemaskiner og to gravemaskiner. Nemlig læsserne 906 og 950, samt en 320 gravemaskine og minigraveren 301.9.
”Umiddelbart regner jeg nok med først at se den lille graver på det danske marked, men vi har faktisk også forespørgsler på de andre i det elektriske firkløver. Så måske kommer de stort set samtidig, når Cat vurderer, at mulighederne for at lade maskinerne op rundt om på byggepladserne er tilstrækkelig”, siger Zeppelin-salgsdirektøren.
På Bauma bemærkede Michael Bahn Jørgensen, at Cat havde gjort rigtig meget ud af teknologierne, også servicemæssigt. Således at der blandt andet er optimale muligheder for at diagnosticere maskinerne via nettet og dermed sikre yderligere oppetid.
Billedtekster:
1.
Minigraveren Cat 301.9 havde ladet batterierne op til en tur til Bauma. Den bliver blandt de første elektriske Cat-maskiner, der kommer på markedet også i Danmark.
2.
Se efter mange mennesker og find en Cat – eller flere. Caterpillar-hallen er traditionelt et af de steder med mest trængsel på Bauma. Således også i år.