Cat lader sig ikke forstyrre af togtrafikken

16-12-2019



Stor vækst på nyanlæg og vedligehold af jernbaner har fået Aarsleff Rail til at udvide med tre nye Cat M323F rail-maskiner

Gå ikke over sporet – der kommer tog. Men arbejd bare videre, selv om der er trafik på jernbanens dobbeltspor.

Sådan er situationen for tre nye Cat rail-maskiner, som Aarsleff Rail har øget maskinparken med som følge af stor vækst på nyanlæg og vedligehold af jernbaner. Selskabet har valgt modellen Cat M323F, og det er der flere gode grunde til, fortæller materielleder Mogens W. Bengtson hos Aarsleff Rail.

”Maskinen er så kompakt, at vi kan arbejde med den, selv om der er dobbeltspor med trafik. Så en af årsagerne er helt klart modellens meget lille drejeradius”, siger han.

 

Sparer på dækkene

Netop 323F har da også markedets korteste svingradius på 1566 mm. Den skinnekørende hjulgravemaskine har hydraulisk drivline og kører på en særskilt skinneundervogn med tilhørende dæk. Da den trækker på skinnehjulene, opnår entreprenørfirmaet en væsentlig besparelse på dækslidtagen.

Omkring 70 procent af tiden skal maskinerne bruges til kranarbejde, blandt andet til lægning af skinner.

”Det er også en af grundene til, at vi har valgt denne model. Den har en stærk og præcis hydraulik, og det er vigtigt med nøjagtig styring, når der står folk, som skal placere skinnerne med hænderne”, forklarer Mogens W. Bengtson.

En af de maskinførere, der har taget plads i de nye kabiner, er Arne Jakobsen, som har seks år på bagen hos Aarsleff Rail. Han har pløjet manualen til maskinen igennem fra ende til anden for at lære alle funktioner at kende.

 

Undgår pludselige bevægelser

”Den har fem forskellige indstillinger af hydraulikken. Jeg kan også indstille løftefunktionen, så den kører ned til kun 10 procent af normal hastighed, så jeg undgår at lave pludselige bevægelser på steder, hvor der ikke er ret meget plads. Maskinen har op til otte indstillinger af bremsekraft, og det er en stor fordel, fordi jeg så kan lave mere moderate opbremsninger til glæde for de kollegaer, der sidder i mandskabsvognen”, siger maskinføreren.

Arne Jakobsen bemærker også, at Cat M323F har krøjestop, så den simpelthen stopper med at dreje,hvis grænseværdierne overskrides.

Maskinen fejer 23,9 tons og har 152 hk i motorrummet. Til arbejdet på jernbanen er den udstyret med Rail-godkendt Smart Evolution-sikkerhedssystem. Engcon har leveret EC219-EC-Oil-QS60 med styresystem 10, samt Grip20 Rail-klo.

 

Billedtekster:

1.

Cat M323F på arbejde på Lyngby Station.

2.

Den meget korte venderadius har stor betydning for det daglige arbejde med den kompakte rail-maskine.

3.

Key account manager Birger Hjelm fra Pon Equipment (til venstre) og materielleder Mogens W. Bengtson fra Aarsleff Rail ved en af de tre nye rail-maskiner.

Læs mere på

Måske er du også interesseret i..

Maskin- & Materiel Magasinet · Telefon 20 86 44 99 · E-mail: redaktionen@mmm-online.dk