Efteruddannelse for maskinførere – så skal der købes nye speedos. I hvert fald hvis kursusstedet er Zeppelins træningscenter i Malaga i Spanien. Her byder den danske Caterpillar-forhandler Zeppelin på efteruddannelseskurser, som skal sikre kvalificeringen af fremtidens maskinføreren og højne sikkerheden på byggepladserne.
Det første hold med 15 maskinførere var med på decembers kursus i Malaga, hvor de efteruddannede sig i effektivitet og sikkerhed i arbejdet med de store maskiner.
”Entreprenørmaskiner bliver stadig større og mere avancerede, og vi oplever, at maskinførerne har brug for løbende efteruddannelse. Dels for at øge effektiviteten og få mest ud af maskinernes formåen. Dels for at højne sikkerheden. Selv maskinførere med 20 års erfaring kan have gavn af efteruddannelse, når de maskiner, de har brugt i årtier, bliver udskiftet eller udstyret med ny teknologi”, forklarer Anders Thomsen, som er product manager hos Zeppelin Danmark.
Ny og mere viden
’Og det er åbenlyst ikke kun fordi, kursusstedet ligger på den spanske Solkyst, at der er rift om at øge kompetencerne. Der er god interesse blandt byggeriets og anlægsbranchens folk for at få ny og mere viden. Nye tal fra Danske Erhvervsskoler og Gymnasier fortæller om en stigning i AMU-kursister på efteruddannelser for byggeri og anlæg på omkring syv procent fra 2022 til 2023.
Zeppelins efteruddannelse for maskinførere inkluderer tre kursustrin. Dels et basiskursus på maskinfirmaets adresse i Aarhus. Dels en opfølgningsdag på kundens og dermed kursistens adresse. Og så altså et tredages optimeringskursus, som foregår på Cats trænings- og demonstrationscenter i Malaga, som går under navnet Performance Operator Træning.
På kurset i Spanien har deltagerne fokus på at effektivisere driften, minimere udgifter og højne sikkerheden i og omkring maskinerne. Kursisterne lærer ”best practices” med den relevante maskine. Fremadrettet vil der blive sendt to til fire kursushold til Spanien om året.
Forstå værktøjet
”Kurserne er med til at efteruddanne medarbejderne og samtidig hjælpe kunderne til at forstå deres værktøj og få mest muligt ud af deres investering. Særligt i forhold til sikkerhed. Hvis sikkerheden ikke er i orden, er alt andet ligegyldigt. Derfor går vi meget op i at klæde vores kursister bedst muligt på i forhold til sikkerheden på og omkring maskinen”, siger product manager Anders Thomsen hos Zeppelin Danmark.
Udover øget efteruddannelse har Zeppelin også oprettet en Teknologi Support & Service Kanal, som kan hjælpe maskinførerne over telefonen, enten med support eller med decideret fejlsøgning.
”Tid er penge, og derfor skal maskinerne fungere optimalt hele tiden. Vi har erfaret, at maskinførerne ofte kan optimere og tilrette maskinerne hjemme hos dem selv, hvis de får den rette vejledning og support. Derfor har vi oprettet denne form for hotline. Hvis vi over telefonen kan løse et problem på få minutter, så sparer maskinføreren og hans arbejdsgiver tid og penge”, forklarer Anders Thomsen.
Billedtekster:
1.
Stor interesse for efteruddannelser i Danmark har ledt Caterpillar-forhandleren Zeppelin Danmark A/S til at udvikle sit eget efteruddannelsestilbud møntet på brug af maskiner. (Foto: Zeppelin Danmark)
2.
”Selv maskinførere med 20 års erfaring kan have gavn af efteruddannelse, når de maskiner, de har brugt i årtier, bliver udskiftet eller udstyret med ny teknologi”, siger Anders Thomsen, product manager hos Zeppelin Danmark. (Foto: Zeppelin Danmark)
3.
Fremadrettet vil der blive sendt to til fire kursushold til Spanien om året. (Foto: Zeppelin Danmark)