Der er ikke grund til at slå alarm, selv om der kører et par Weidemann-læssemaskiner rundt på landingsbanen i Bornholms Lufthavn. Det må de gerne – bare ikke samtidig med, at der også er fly på vej til eller fra solskinsøen. Den gule Weidemann 3080 og dens røde tvilling har nemlig masser af opgaver i lufthavnen. Blot lidt mere jordbundne end DAT DX031 og de andre flyvske maskiner.
Weidemann 3080’erne hjælper med at passe lufthavnens grønne arealer, og hvis sneen drysser ned på forpladsen og parkeringspladserne, tager de vintergrej på og rydder, inden passagerne kommer for at boarde dagens første afgang mod København.
”De to hjullæssemaskiner har afløst noget andet maskineri, der lignede ”engang”. Vi prøvede også maskiner af et andet mærke, men Weidemann viste sig utroligt lette bare at sætte sig i og bruge. Vi har omkring 20 medarbejdere, der nemt skal kunne hoppe i en maskine og rydde sne. Vores nye Weidemann er enkle maskiner. Når man kender den ene, kender man også den anden”, forklarer Martin Rotvit, som er den ene af Bornholms Lufthavns fire driftsledere.
Weidemann-læssemaskinerne blev valgt i samråd med salgskonsulent Jens Andersen fra den danske Weidemann-importør, Stemas A/S. Da Martin Rotvit havde skitseret lufthavnens behov, faldt valget på den godt og vel fem tons tunge model 3080. Det er en 75 hk Deutz-dieselmotor, der ligger i maskinrummet.
Hurtigt at skifte
”Vi har ganske mange redskaber, som maskinerne skal kunne bruge. Sneplov, kost, tre forskellige græsklippere og pallegafler, som skal kunne skiftes så simpelt og hurtigt som muligt. Stemas’ servicepartner på Bornholm, Flemming Kofod hos Munkedal Service, fik alle redskaberne med sig hjem, og så sørgede han for at tilpasse hydraulik og hurtigskift. Det fungerer upåklageligt”, fortæller Martin Rotvit.
”Det er ganske simpelt og tager ingen tid at skifte mellem kost og sneplov. Heller ikke for de medarbejdere, der ikke kører ret meget i læssemaskinerne. Samtidig er der et rigtig godt overblik, når vi kører med redskaberne, og maskinernes knækstyring gør dem nemme at manøvrere. Blandt også når der skal fejes på en godt fyldt parkeringsplads”, siger driftslederen.
Der er naturligvis en god forklaring på, at de to Weidemann-læssere har forskellig farve.
”Vi købte først en, og da den viste sig helt at leve op til forventningerne, købte vi en mere. Men på grund af strammere regler om gul farve på køretøjer, der kører tæt på landingsbane og forplads, fik vi den anden Weidemann til at blive gul. Så nu har vi to nøjagtig ens maskiner, bortset fra at den ene er rød og den anden gul”, siger driftsleder Martin Rotvit.
Billedtekst:
En ny Weidemann 3080-hjullæsser i den kendte røde farve og en i lufthavns-gul. Bornholms Lufthavn har forsynet sig med to helt ens maskiner, bortset fra det med kuløren.Fra venstre er det Stemas’ salgskonsulent Jens Andersen, Stemas-servicepartner Flemming Kofod fra Munkedal Service, lufthavnens driftsleder Martin Rotvit og Stemas’ tekniske chef Henrik Bach Jensen.