Det er vinter hele året

21-06-2017
Del artikel på







Danske Epoke har en stor markedsandel for saltspredere – og der følger som regel en serviceaftale med en ny spreder

Uanset hvor hyggelig Jesper Theilgaard ser ud, og uanset hvor sødt Anja Fonseca smiler, så tro dem ej, når de meddeler, at det er sommer. Temperaturen er måske sommerlig. Men… Vinteren 2017-1018 er i fuld gang!


”Det er jo vinter hele året. Lige nu, her i sommermånederne, er der mest vintertravlhed. Når vi når hen omkring november, stilner det af. Men vi er klar året rundt og 24/7”, fastslår Niels Peder Olsen.


Han er servicemontør hos den danske saltspreder-producent Epoke med hovedkvarter i Vejen. Ikke ny mand i gårde. Niels Peder Olsen gjorde sin entré hos Epoke for 39 år siden. Efter fem år i produktionen og et års tid i serviceafdelingen, satte han sig i en servicevogn. Siden – og det er så i 33 år - har han kørt de danske landeveje tynde for at holde Epoke-grej optimalt kørende.


”Der er mest travlhed fra 1. april til 1. november. Så stilner det naturligt af, fordi alt grejet er i brug, eller skal stå stand-by til at komme det”, fortæller Niels Peder Olsen.


Selv om der ikke står Epoke på alt saltende materiel i Danmark, så er der rigeligt af det til, at Hans Peder Olsen og hans udkørende kolleger landet over ikke på noget tidspunkt kan gå i vinterhi.

 

Med en spreder følger service

”Epokes markedsandel i Danmark er stor. Det er ikke for meget sagt, at vi har leveret væsentligt over halvdelen af spredere i Danmark”, siger John Overgaard. Han er Area Sales Manager og deler salgsindsatsen på det danske marked med kollega Kurt Antonsen.


”Når vi sælger en stor lastbilspreder, så sælger vi som regel også en serviceaftale. Det ønsker de fleste kunder, og derfor har vi et konstant kendskab til Epoke-spredere landet over. Dårlige vintre uden sne og kulde påvirker naturligvis salget af reservedele og sliddele. Men selv når det ser ud til, at vi ikke har vinter, så saltes der mere, end de fleste tror. Omkring 65 til 70 procent af det, som vi betragter som normale vintre”, siger John Overgaard.


”Salgsmæssigt er der mest travlhed i marts, april, maj og juni. På det tidspunkt ser kommunerne på deres budgetter for vinterbekæmpelse og dermed også på grejet. I august og september kommer de private entreprenører så. De skal se på, hvad de har af kontrakter for den kommende sæson og naturligvis også vurdere tilstanden af materiel. Alt det store grej er på plads midt i september, og så går vinterdriften i gang den 1. eller 15. oktober. Statsvejene er den 1. oktober”, fortæller John Overgaard.

 

Klar til udrykning

Når han eller kollega Kurt Antonsen har solgt en saltspreder med serviceaftale, smitter det øjeblikkelig af på servicemontørerne. Så ryger sprederen med i det materiel, der er omfattet af døgnvagt med både service og reservedele 24/7. Hvis en saltspreder i aktion får problemer juleaften, er der en Epoke-montør klar til at rykke til undsætning.


Der er gået 62 år, siden Epokes grundlægger, Alfred Thomsen, begyndte at producere sand- og saltspredere efter samme princip, som stadig er grundlæggende for produkterne i dag. Siden er nymodens begreber som elektronisk fjernbetjening, væskespredere, GPS og dataopsamling blevet en del af spreder-produktionen. Seneste markante tiltag på fabrikken i Askov ved Vejen er de vejeceller, som indbragte Epoke to af de eftertragtede stjerner på Agromek i Herning. Cellerne sikrer helt præcise afvejninger af saltmængderne og er derfor en kæmpefordel både for økonomien, miljøet og trafiksikkerheden.


Med vejecellerne sker der en kontinuerlig vejning af det materiale, der føres frem på ladsprederens bånd. Systemet kalibrerer hele tiden sig selv, og derfor er der sikkerhed for altid korrekt afvejning. Mens saltet sendes ned i sprederen, sørger cellerne for at veje og sikre, at det altid er de korrekte mængder, der anvendes.

 

GPS og dataopsamling

”GPS-styret spredning er også en del af de avancerede spredere. Det er ikke nyt længere, men vi arbejder hele tiden på at udvikle yderligere og optimere produkterne. Dataopsamling er blevet en meget vigtig del af saltspredning, fordi det løbende er med til at sikre, at der spredes de rigtige steder og i de ønskede mængder. Vi har også solgt dataopsamling til andre produkter og andre formål end saltspredere. Blandt andet til den grønne sektor, hvor der indsamles data om klipning”, fortæller John Overgaard.


”Der køres rigtig meget GPS-styret saltspredning og laves masser af dataopsamling. Det handler om kvalitetssikring, så man opnår den bedst mulige spredning og dermed igen trafiksikkerhed, hensyn til miljøet og god økonomi. Og vi er slet ikke færdige med at se nye tiltag indenfor den avancerede elektronik. Lige i øjeblikket søger vi nye softwareingeniører, og der er ikke tale om, at nogen har forladt os. Vi udvider bemandingen med nye udviklingsfolk”, siger John Overgaard.

 

Epoke, Snowline og Brodd

Epoke – dem med saltsprederne – er i dag en del af Epoke Group, som tillige består af Snowline og Brodd. Snowline er det tidligere Hydromann, som producerer sneplove. Brodd er det svenske selskab, der producerer fejemaskiner. Både Snowline og Brodd blev opkøbt af Epoke i 2015, og for lidt godt et års tid siden blev både storebror og de to mindre samlet under den fælles paraply Epoke Group.


Epoke laver fortsat saltspredere i Vejen. Snowline og Brodd laver fortsat sneplove og fejemaskiner på fabrikker i Polen. Men for alle tre er adressen i dag i Askov ved Vejen. 

Billedtekster:


1.

Salg og service hænger nøje sammen. Når der sælges en ladspreder, følger der som regel en serviceaftale med. Area Sales Manager John Overgaard (til højre) tager sig af salget. Servicemontør Niels Peder Olsen klarer service.

2.

Niels Peder Olsen er rullet op hos en kunde for lave service på en stribe Epoke-spredere.

3.

Der er travlhed med vintergrejet også i den varme del af året. Servicemontør Niels Peder Olsen tjekker, at alt fungerer optimalt.

4.

33 år på landevejene for at servicere Epoke-saltspredere. Niels Peder Olsen mener, at han nok har det særlige Epoke-gén.

5.

Engang kunne det meste service klares med en klaphammer og et svejseværk. I dag er computeren i servicevognen en nødvendig del af hverdagen for Niels Peder Olsen.

6.

Service er i orden for sæson 2017-2018, konstaterer John Overgaard. Service-kollega Niels Peder Olsen har været omkring.

7.

En stribe Epoke-ladspredere klar til servicetjek. Det samme er montør Niels Peder Olsen.

Læs mere på

Måske er du også interesseret i..

Maskin- & Materiel Magasinet · Telefon 20 86 44 99 · E-mail: redaktionen@mmm-online.dk