Det var en bitter dag, da mekaniker Erik Højgaard Hansen i 2002 fik at vide, at hans arbejdsplads i Svenstrup i Nordjylland lukkede. Selskabet Bilia var dansk repræsentant for Volvo-entreprenørmaskiner, og det var besluttet at lukke Svenstrup-afdelingen. Men der skal mere til at slå en nordjysk mekaniker ud. Erik Højgaard Hansen havde en gammel Toyota Hiace og en ejendom med god plads uden for Støvring. Ergo havde han både servicevogn og mulighed for at lave sig et værksted.
Så da han stoppede hos Volvo, startede ham med Volvo. Erik Højgaard Hansen etablerede sig som selvstændig med firmaet Nørrevang Auto- og Maskinteknik. Speciale: Volvo-entreprenørmaskiner. Nu manglede der jo lige pludselig et Volvo-værksted i området.
”Jeg var ansat hos Bilia og skruede i Volvo fra 1983 til 2002. Så det var hverken erfaring eller kendskab til maskinerne, jeg manglede. Det med at drive et firma kunne jeg vel lære. Og så skulle jeg arbejde på at få gode kontakter. Både til kunderne og til leverandører. Det lykkedes nu ganske godt hen ad vejen”, konstaterer Erik Højgaard Hansen på tørt nordjysk.
Alt grej til Volvo
Han har aldrig haft ambition om at skulle have et stort firma. Derfor passer det ham fint, at han nu har to mekanikere på lønningslisten – foruden sig selv.
”Tre fjerdedele af det, vi laver, er Volvo. Vi har alt test-grej til Volvo-maskiner, så vi kan lave alle reparationer og service. Samtidig har jeg brugt årene til at opbygge et net af gode udenlandske leverandører af reservedele. Det er såkaldte OEM-dele. Altså fra nøjagtig samme leverandører, som leverer til Volvo. Altså samme varer, men med et andet navn end Volvo – og til en anden pris”, siger Erik Højgaard Hansen.
Da verden ramlede ind i en finanskrise i 2008, blev alting nemmere for Nørrevang Auto- og Maskinteknik. Indtil da havde nogle af de store leverandører af reservedele gjort sig lidt kostbare over for at skulle forsyne et mindre værksted i det nordlige Danmark med stumper. Nu gik det lige pludselig ikke så godt, og absolut ikke for de store.
Dele fra dag til dag
”Så lige pludselig ville de godt handle med mig og andre små. Finanskrisen åbnede mange døre for os, og da vi nu kom godt i gang med at købe dele, ændrede det sig ikke, da krisen klingede ud. I dag kan vi skaffe stort set alle dele fra dag til dag. Hvis jeg bestiller stumper inden klokken 17, kan jeg hente dem hos DHL-chaufføren på hans tur, når han kommer igennem Støvring midt på næste formiddag. Og det er leverandører, der kan hjælpe mig med to tredjedele af det, vi skal bruge”, siger Erik Højgaard Hansen.
Hovedparten af reservedelene bruger han og hans to mekanikere selv, når de skruer og servicerer maskiner for kunderne.
”Vi er gode til ikke mindst de små kunder. Blandt andet mindre entreprenører og maskinstationer, som vi laver meget for. Samtidig er jeg begyndt også at handle med Volvo-gummigeder. Jeg køber brugte maskiner, som kommer en tur ind omkring værkstedet og bliver klargjort til en ny karriere hos en ny ejer. Nogle af dem er vinterprojekter, som vi går til og fra, når der er er mindre travlt perioder. Jeg har også en gummiged, som jeg bruger til udlejning og som erstatningsmaskine, så vi kan hjælpe kunder, mens vi reparerer deres egne maskiner på værkstedet”, siger Erik Højgaard Hansen.
Både salg og service
Det optimale er, hvis det kan lykkes at renovere en brugt Volvo-gummiged, sælge den til en tilfreds kunde, og efterfølgende få en serviceaftale på maskinen.
”Vi har lige gjort en Volvo L50C klar til salg. En rigtig fin maskine, som kun har gået 10.000 timer. Nu har vi så gjort den endnu bedre, fordi jeg har noget med varmgalvanisering. Så nu er skærme, trin og andre dele på gummigeden varmgalvaniseret og holder rigtig godt. En anden maskine har jeg købt af et forsikringsselskab. Den var væltet og beskadiget, så den går vi i gang med hurtigt. Der er nemlig allerede flere potentielle købere, der har meldt om interesse”, siger Erik Højgaard Hansen.
Selv har Nørrevang-mekanikeren 54 år på timetælleren. Og han har en klar målsætning:
”Jeg regner med at arbejde, til jeg fylder 100 år. Derefter trækker jeg mig tilbage for at få nogle gode år”, forklarer han med et grin.
Billedtekster:
1.
Erik Højgaard Hansen tjekker centralsmøringen på Volvo L50C-gummigeden med galvaniserede skærmkanter og trin. Den er klar til salg, og Volvo-mekanikeren har kastet sig over renovering af andre brugte maskiner.
2.
Der står motorrenovering på dagsordenen for Volvo-manden i det nordjyske. Hvis der er brug for nye dele, kan Erik Højgaard Hansen bestille dem inden kl. 17 og have dem næste formiddag.
3.
Alle gængse smådele ligger på lagerreolerne. Hvis Erik Højgaard Hansen og hans to mekanikere får brug for ekstra dele, trækkes der på det internationale netværk, som leverer OEM-dele. Fra samme leverandører, som forsyner Volvo, men med andre navne og til andre priser.
4.
En Volvo L120D på operationsbordet hos Nørrevang Auto- og Maskinteknik. Erik Højgaard Hansen skruer selv sammen med to ansatte mekanikere.