Det er udmærket at have godt grej til at feje gader og veje
rene og fine. Men undertiden skal gaderne og vejene lige laves først. Der skal
ny asfalt på. Først skal den gamle asfalt fræses op – og fejes op. Hos NCC
Vejservice klares begge dele med samme grej, og derfor er fejebilerne populære
ikke blot hos vejservice-folkene, men også hos asfalt-kollegerne.
”Fejemaskinerne er yderst efterspurgte af vores asfaltafdeling
til opsamling af materialer efter fræsning. Det kan også være på cykelstier,
hvor slidlag fræses op, og derefter skal det også fejes op”, forklarer
entreprisechef Carl Erik Hjortshøj Nielsen hos NCC Vejservice. Sammen med
entrepriseleder Maki Sebastian har han netop hentet Ravo-fejebil nummer 11 hjem
til NCC fra Løwener, som er dansk importør af de hollandske maskiner.
80 km/t
Den nye i NCC-folden er en Ravo 580i, som rummer fem
kubikmeter i opsamlingsbeholderen og i øvrigt har væsentlig mere fart på end de
fleste andre koste. 80 km/t præsterer maskinen, som hos NCC kommer i sving til
almindelig gadefejning, fejning af pladser og også ukrudtsfejning. Og så altså
til at fjerne opfræset asfalt.
”Den er en handy maskine, som ikke mindst er god til trange
steder. Når vi laver store gadefejninger, sender vi typisk en stor fejebil
afsted sammen med en Ravo, som så tager over, hvor den store bil ville bruge
for meget tid på opgaven, eller måske slet ikke kan komme til. Ravo’en er simpelthen
snildere i trafikken, og hastigheden på 80 km/t har naturligvis stor betydning”,
siger Carl Christian Hjortshøj Nielsen.
De nu 11 Ravo-maskiner udgør den kompakte del af NCCs
fejeflåde, som totalt er på 60 fejemaskiner.
Billedtekster:
1.
Produkt- og salgskonsulent Henning Stampe fra Løwener har leveret den nye Ravo til NCC. Han flankeres af entrepriseleder Maki Sebastian (til venstre) og entreprisechef Carl Christian Hjortshøj Nielsen.
2.
Entreprisechef Carl Christian Hjortshøj Nielsen får et lift
af entrepriseleder Maki Sebastian, som har sat sig til rattet i den nye Ravo
580i.