Bjerge af opbrudt asfalt hos genbrugsvirksomhederne kan
formentlig få nyt liv og en fremtid som bærelag for nye vejbelægninger. Det
mener områdechef Morten Larsen hos SR-Gruppen A/S, som har specialiseret sig i nicheprodukter i
forbindelse med vejbygning og vejvedligehold. Også Vejdirektoratet, Teknologisk
Instituts asfaltlaboratorium og NCC’s vejlaboratorium kan se muligheder i den
bæredygtige genanvendelse og er med i et prøveprojekt i Næstved Kommune.
Nøglen til genbrug hedder BSM. De tre bogstaver står for
Bitumen Stabiliseret Materiale.
”BSM indgår i vejens konstruktion som bærelag. Vi kan ikke
anvende det som det øverste slidlag. Teknikken er, at vi binder den nedknuste
asfalt sammen med en smule cement og bitumen. Herefter genudlægger vi
materialet som nyt bærelag under vejen”, forklarer Morten Larsen.
Næstved havde en vej
Næstved Kommune gik med i projektet, da Vejdirektoratet og
SR-Gruppen A/S henvendte sig. Kommunen havde en adgangsvej til nogle gårde og
et biogasanlæg, som blev vurderet egnet til forsøg med BSM. Vejen, som
alligevel skulle istandsættes, er ikke meget trafikeret. Til gengæld kommer
belastningen næsten udelukkende fra tung trafik med tankvogne til
biogasanlægget og meget tunge landbrugskøretøjer.
Nu er der udlagt en 15 centimeter tyk BSM-belægning på
strækningen, som i forvejen var klargjort og udvidet i bredden.
Vejdirektoratet, Teknologisk Institut og NCC har udført en masse test på både
bunden og den færdige belægning. Nu bearbejdes resultaterne af laboratorierne.
”Gennem årene har der været sporadiske forsøg med teknikken
i Danmark. Hidtil har man ikke rigtigt kunnet finde anvendelse for den store
pukkel af gammel asfalt, der ligger rundt omkring. En del er kommet tilbage til
asfaltværkerne og genbrugt. Noget er blevet brugt som alternativ til
grusmaterialer i vejanlæg og pladser. Noget er endda havnet på markveje og
skovstier. Nu ser vi muligheden for, at sende den opbrudte asfalt retur som
bærelag for vejbelægninger som en bæredygtig løsning”, siger Morten Larsen.
Blæses op som
flødeskum
SR-Gruppen A/S producerer BSM-materialet på et mobilt
KMA-blandeanlæg, hvor der tilsættes skumbitumen til den knuste genbrugsasfalt.
Opfræset asfalt eller asfaltbrokker knuses ned til 0/16 mm. Ved blandingen
blæses bitumen op som flødeskum, skumbitumen, og hæfter til kornene i den gamle
asfalt. Derved dannes der et net af vedhæftningspunkter på de enkelte
asfaltkorn, som nærmest svejses sammen punktvis.
”Teknikken er ny i Danmark, men den har faktisk været kendt
i udlandet i mange år. Asfaltgenbrug med BSM har specielt været anvendt i en
række lande udenfor Europa, herunder USA. I Danmark er afstanden mellem de
vejstrækninger, der skal have ny asfalt, og asfaltværkerne lille. Derfor har
det måske været for nemt ikke at tænke i genanvendelse på stedet. Nu er
hensynet til klimaet, CO2-udledning og hele genbrugstanken med til at
aktualisere bitumenstabiliseret materiale”, vurderer områdechef Morten Larsen.
Mange fordele
Der er mange fordele ved BSM metoden i forhold til både
miljø og klima. Ved 100 procent genanvendelse af gammel asfalt spares nye
råstoffer fra stenbrud og grusgrave. Råstoffer, som er ved at være en mangelvare
i Danmark. Metoden har desuden en væsentlig CO2-besparelse, da materialet ikke
skal opvarmes eller transporteres over lange afstande. Blanding af BSM på et
KMA-anlæg kan foregå på arbejdsstedet. Det endelige CO2-regnskab er endnu ikke
opgjort, men resultatet vil foreligge i 2020.
Hos Vejdirektoratet følger ingeniør Henrik Majlund
BSM-projektet tæt.
”Jeg er slet ikke i tvivl om, at BSM har masser af potentiale til også at kunne anvendes på statsveje. Teknologien er anvendt i udlandet, hvor man er langt væk fra vejmaterialerne. Med BSM er der tale om rent genbrug. Kun cirka to procent er frisk materiale i form af bindemidlet bitumen. Så i realiteten kan man godt sige, at vi er på 100 procent genbrug til det bærende koblingslag mellem vejens grusmateriale og asfaltmaterialerne”, forklarer Henrik Majlund.
Billedtekster:
1.
Der udlægges bitumenstabiliseret materiale, også kaldet BSM. Det er første forsøg med genbrug af den gamle asfalt.
2.
Med det mobile KMA-anlæg kan SR-Gruppen mikse op til 220 tons BSM i timen direkte på arbejdsstedet
3.
Transportbåndet sender den færdigblandede BSM fra KMA-anlægget direkte op i lastvognen
4.
Der lægges asfalt og komprimeres Næstved. Nu følges
resultatet tæt af en række samarbejdspartnere. Forventningerne til bitumenstabiliseret
materiale som bærelag er store.