Der er intet nyt over produktet. Det handler om bundsikringsgrus. Og det ændrer sig ikke. Der er heller intet nyt over manden med fjernbetjeningen i gummigeden. Han har kørt læssemaskiner og gravemaskiner for NCC i tæt på 30 år. Men der er noget nyt ved den 30 tons tunge maskine, der gør, hvad den får besked på af manden med fjernbetjeningen. Den er funklende ny og leverer trofast mellem 200 og 220 tons materialer i timen.
”Keestrack er et nyt mærke for os, og så er det jo rart, at maskinen kører, som den nu gør. Den er tilmed nemmere at reparere på og servicere i det daglige, fordi der simpelthen er bedre plads end på den maskine af andet mærke, som den har afløst”, fortæller manden i geden, Søren Andersen.
Det er ham, der styrer både den 30 tons tunge Keestrack C6e-sorterer og dens fodermester, en godt 35 tons Komatsu WA500 gummihjulslæsser. Den erfarne maskinfører og hans nye dieselelektriske sorterer har fast arbejde i Koledhus Grusgrav ved Ørbæk syd for Nyborg på Østfyn.
Hos NCC Råstoffer glæder site manager Ole Mensing sig over brændstofforbruget på det nye sortereanlæg.
En tredjedel mindre diesel
”Den dieselelektriske drift betyder, at vi kun bruger mellem 12 og 15 liter diesel i timen. Det er en tredjedel mindre, end vi brugte med forgængeren, som kørte rent på diesel. Oveni kommer der jo så noget godt for miljøet. Blandt andet er støjniveauet ganske lavt. Man kan helt uden problemer tale i telefon lige ved siden af maskinen, når den er i drift. Det var ikke muligt med den sorterer, vi havde tidligere”, konstaterer Ole Mensing.
Koledhus Grusgrav er en af NCCs i alt 23 grusgrave og søpladser, hvor der indvindes råstoffer. Ole Mensing forudser, at Brylle Grusgrav ved Tommerup sydvest for Odense kan blive den næste, der forsynes med en Keestrack-sorterer. Her vil dieselforbruget ryge hele i bund til nul.
Keestrack C6e kan køre enten rent på diesel, eller dieselelektrisk som i Koledhus, hvor en dieselmotor genererer strøm til maskinens el-motor. Eller helt og aldeles som el-drevet maskine. Det kræver en strømforsyning på stedet – eller en gevaldig lang forlængerledning.
Strøm i hullet
”I Brylle har vi en transformer nede i hullet, så der vil det være meget nemt blot at sætte stikket i og køre 100 procent elektrisk. Så jeg kan godt forestille mig, at vi skal en tur omkring Keestrack-importøren TNS-Imex igen”, siger Ole Mensing.
Maskinen hos NCC Koledhus Grusgrav er den anden C6e i Danmark, men direktør Thomas N. Sørensen hos TNS-Imex forudser, at tiden stille og roligt vil sætte gang i import af flere maskiner. Belgiske Keestrack er på forkant med dieselelektrisk grej, både når det gælder sortereanlæg, knusere og stackere.
”Umiddelbart har den miljø-gode løsning med en indbygget generator måske afskrækket nogle fra at købe, fordi de dieselelektriske maskiner er dyrere end de gammeldags kun med dieselmotor. Men dels tæller miljøhensynet jo mere og mere, og dels er det kun et spørgsmål om tid at tjene forskellen ind. Når Ole Mensing hos NCC fortæller om en reduktion i dieselforbruget på omkring en tredjedel, svarer det fint til mine forventninger”, siger Thomas N. Sørensen.
Maskine uden motor
”Keestrack er i øvrigt på vej med en helt ny zero-version, som er maskiner helt uden dieselmotor. Da den leveres uden motor, er den begribeligvis markant billigere end andre maskiner. Men har jo altså en el-motor, som så simpelthen forsynes direkte fra el-nettet, eller eventuelt tilsluttes en ekstern generator, hvis der ikke lige er en stikkontakt i nærheden”, forklarer direktør Thomas N. Sørensen hos TNS-Imex.
Den danske forhandler ser i øvrigt frem til verdens største entreprenørmesse, Bauma 2022 i München, fra den 242. til den 30. oktober. Her har Keestrack på forhånd proklameret, at fabrikken vil præsentere messens største stand inden for mobile knusere og sorterere og med branchens mest innovative og miljøvenlige maskiner.
Billedtekster:
1.
Komatsu-gummigeden med Søren Andersen i kabinen sørger for at fodre den nye Keestrack-sorterer.
2.
Store sten sorteres fra og sendes ud til den ene side, mindre sten ryger til den anden side, og grus til bundsikring fortsætter ad båndet ligeud.
3.
Vingerne er bredt ud, mens den 30 tons tunge maskine letter ikke. Den holder sin position i Koledhus Grusgrav og producerer det samme dag efter dag.
4.
Maskinfører Søren Andersen har kontrol over det nye sorteringsanlæg fra sin gummiged, som også er fodermester for den dieselelektriske Keestrack.
5.
Keestrack C6e leverer mellem 200 og 220 tons grus i timen.
6.
Det er nemt at komme op og rundt på den nye sorterer, og dermed nemt at klare daglig service.