Alle taler om arbejdsmiljøet, og mange gør også noget ved det. Også når det kommer til entreprenørmaskiner, hvor der er talrige muligheder for at højne standarden. Hvor svært kan det være at montere en hængekøje, et fadølsanlæg og hænge en halv snes Wunderbaum op i en gravemaskine eller gummiged?
I virkelighedens verden er det dog andet og mere, der skal til at sikre maskinførerne en optimal arbejdsdag.
”Et godt arbejdsmiljø for maskinførerne kan være mange ting, men der er nu langt imellem rødt plys, diskokugler og Wunderbaum i maskinerne. Selv om der også er en vis portion gejl, er det meste seriøst og medvirkende til at gøre så meget som muligt nemt og sikkert”, fortæller produktchef Anders Thomsen hos den danske Caterpillar-forhandler, Zeppelin.
“Føreren sidder jo i en maskine, der nemt kan ødelægge noget eller gøre skade. Og folkene i og omkring maskinen presses mere og mere til at gøre alting hurtigere og mere effektivt, uden at gå på kompromis med sikkerheden. Derfor bruger vi teknologierne til at forbedre sikkerhed og funktioner. Visionen er, at udvikling og træning i brug af teknologifunktioner kan hjælpe føreren med at undgå fejl eller ulykker”, siger Anders Thomsen.
Mange funktioner
“I gravemaskiner er føreren også både pladsmand, landmåler og kvalitetssikringsmand. Der er mange funktioner at tage vare på, og derfor tilstræber vi, at føreren ikke skal flytte fingrene ret meget på joysticket. Meget sker samtidig, og det skal være nemt at navigere i”, forklarer produktchefen.
Hos Zeppelin starter alle leverancer af maskiner over 10 tons med en startuddannelse for maskinføreren.
“En gravemaskine er jo et juletræ med ekstra oveni. Den har mange teknologier og features, og derfor laver vi altid et basiskursus med en agenda for kunden, når vi leverer en ny maskine. Vi holder et kursus for den enkelte kunde i vores center i Skejby, og det er klargøringsmanden, der har klargjort den pågældende maskine, der står for afleveringen”, siger Anders Thomsen.
Zeppelins afdeling i Aarhus-forstaden Skejby er den danske forhandlers center for Caterpillar-gravemaskiner til hele landet. Her får nye ejere af gravemaskiner og gummihjulslæssere og maskinføreren en stor og omfattende gennemgang af alle maskinens funktioner.
“Kursus 1 og 2 er altid en del af leveringen af en ny maskine. Kursus 3 foregår i Caterpillars store center i Malaga i Spanien. Hvis maskinkøberen også ønsker det, er der tale om tilkøb, med mindre man har en fuld servicekontrakt på maskinen. Så følger Kursus 3 også med”, siger Anders Thomsen.
Mand og maskine
“Det er lige, fra hvordan telefonen hookes op på maskinen, til indstilling af sæde og de mange funktioner, der kommer i anvendelse i hverdagen. Den bliver indstillet til den enkelte maskinfører. Vi véd jo, at vores maskiner ikke bliver en succes, hvis brugerne ikke er uddannet til den. Og en væsentlig af komforten er, at mand og maskine fungerer som en enhed”, forklarer Zeppelin-produktchefen.
“Netop gravemaskinerne har givet den gas med komforten. Som regel har gravemaskiner og gummihjulslæssere fast mand i førersædet, som har behov for et godt og kendt miljø at vende tilbage til hver arbejdsdag”.
“Det er noget andet med dumpere, som typisk er en maskine mulgvisd med flere forskellige førere. Den skal være nemt at køre - sæt i gear og kør”, siger Anders Thomsen.
“Differentialespærre sker helt automatisk, og i dumperne bruges teknologierne virkelig til at gøre alt nemt og sikkert. Og dermed tage risikoen væk fra føreren.
Ingen varme fra olien
I Cat-gravemaskinerne er komforten for førerne optimeret løbende. Fra 2018 og efterfølgende har ingen gravemaskine i forhold til aksler og transmission haft hyudraulikolie i kabinen. Det er med til at give et bedre miljø i kabinen, hvor der så ikke længere er varme fra hydreaulikolie.
“De fleste maskinførere kan bedst lige en ren maskine, og derfor holder de kabinen enkelt. Det kan medføre bestilling af en kompressor til at blæse kabinen ren. Men de færreste er som lastbilchauffører, der gerne bruger egne penge på at style maskinen”.
“På et enkelt punkt kan der gå lastbil i det. Nemlig med mange lygter. Maskinførere kan virke mørkerædde. De vil have masser af lys på maskinen, og det er naturligvis også med til at optimere sikkerheden. Solfilm på ruderne skal der også gerne være. Her gælder dog samme regler som for personbiler, at der skal være mindst 70 procent lysgennemgang. Alle maskinerne er som standard tonet det, de må være”, fastslår Anders Thomsen.
Bedst mulige miljø
Bak- og højre-kamera samt 360 grader er en standard i Caterpillar, de fleste maskinførere sætter pris på. Og alle gravemaskiner har stick steer, som også giver cruisecontrol. Andre vil gerne have rullestyring af båndene. Båndstyring kan være praktisk til små opgaver, hvor man skal bruge mange funktioner samtidig. Generelt kan vi tilpasse maskinen, så den passer perfekt til manden i førersædet og dermed sikrer det bedst mulige arbejdsmiljø”, forklarer produktchef Anders Thomsen.
Hertil hører naturligvis også et gode sæde til at sikre den bedst tænkelige ergonomi. Zeppelin bruger som standard Grammar-sæder, og der er udviklet et specielt sæde for Cat-maskiner.
Når det kommer til decideret gejl, er der altså langt mellem bestillingerne på rødt plads - men de forekommer. Til gengæld vil nogle gerne have masser af dioder rundt om i kabinen, og udendørs bliver der også tændt for det store lysshow med en bom bagpå maskinen med blitzlys, røde og orange dioder, lysboks på taget og måske blitzlys rundt i vangen.
Billedtekster:
1.
Produktchef Anders Thomsen (til højre) får en snak på værkstedet i Skejby med klargøringsmekaniker Mark Brandstrup.
2.
Klargøringschef Jakob Kristensen (forrest) og klargøringsmontør Michael Mikkelsen pakker bøjler ud til en gravemaskine.
3.
En ny Cat-graver er på vej ud til job på en nedbrydningsplads, og Martin Olsen sørger for, at maskinen udstyres med kulfilter og mikrofilter til at sikre ren luft i kabinen.
4.
Mange maskinkøbere har også en stige til førerhuset på listen. Det er skovlproducenten KST, der leverere stigerne, som er tilvalg på i hvert fald halvdelen af alle nye gravemaskiner. En cylinder sørger for automatisk at klappe stigen op - og den er naturligvis forsynet med skokasse.
5.
Produktchef Anders Thomsen sørger for, at kunden kommer hele vejen rundt med optimering af komfort og sikkerhed, når der sendes nye Caterpillar-maskiner ud fra Zeppelin.