Det er slut med at holde sig ved jorden for den britiske
maskingigant JCB. Fremover går JCB også i højden med et omfattende program af
både saxelifte, bomlifte og platformlifte. I første omgang har fabrikken
lanceret ni saxelifte-modeller, som den danske importør, Nicolaisen &
Larsen, venter at kunne sælge af fra august. Men inden året er omme, vil
lift-sortimentet være på 27 modeller.
JCB har netop lanceret årets nyheder ved en international
begivenhed i hovedkvarteret ved Stoke-on-Trent syd for Manchester. Noget af et
overflødighedshorn, hvor den nye satsning på at være med på lift-siden er den
mest markante. De elektriske saxelifte sigter mod et bredt marked inden for
såvel byggeri som industri, og briterne er klar til at byde lift-konkurrenterne
op til dans i højden.
JCB som liftproducent har været en velbevaret hemmelighed i
omkring to år. Også for den danske importør. Nicolaisen & Larsens
salgschef, Kim Damgaard, fik nyheden få timer, inden den blev officiel. Han
glæder sig til at tage imod de eldrevne saxelifte.
Hele pakken
”Det kan blive et vigtigt område for os, fordi vi fremover
kan forsyne udlejningsfirmaerne med hele pakken af forskellige maskiner. Nu må
vi lige se, hvordan vi griber situationen an, men det ligner vel noget med, at
vi skal have sælgere, der er specielt dedikeret til lift-markedet”, siger Kim
Damgaard.
De ni saxelifte, der åbner lift-ballet for JCB, ligger
mellem 1,3 og 4,3 tons og arbejdshøjder fra 4,5 til 13,7 meter. Kapaciteten i
kurven spænder fra 230 til 550 kg. JCB agter at give lift-serien den helt
store, internationale lancering på den amerikanske Conexpo entreprenørmesse i
Las Vegas i marts.
Liftene præsenteres under betegnelsen JCB Access.
Let motor med power
For 12 år siden lavede JCB ikke selv motorer, men købte sig
til motorkraft hos andre. Efter at virksomheden etablerede sin egen
motorfabrik, har flere end 400.000 dieselmotorer set dagens lys. I 2011
supplerede koncernen den britiske motorfabrik med en motorfabrik i Indien, hvor
der nu er fremstillet 130.000 motorer.
Nu er JCB på klar med en helt ny 3-liters dieselmotor, som
bliver fabrikkens hidtil mindste, men præsterer det samme som 4,4
liters-modellen, som hidtil har været den mindste.
Den nyfødte er døbt JCB430 DieselMax. I ydre er den markant
mindre end 4,4 liters-motoren, men rummer altså samme mængde hestekræfter,
nemlig 74. Den tynger 30 procent mindre på vægten, og JCB-teknikerne er kommet
frem til, at den fysisk er 24 procent mindre og sluger i øvrigt otte procent
mindre brændstof.
Rekorden holder
JCB agter naturligvis at anvende den nye JCB430 DieselMax i
egne produkter, men er også klar til at sælge ud til andre, der producerer
entreprenørmaskiner.
Siden JCB meldte sig på banen også som motorproducent, er
der også blevet plads til lidt aktivitet i afdelingen for spøg og skæmt. Netop
for 10 år siden rullede JCB ud med streamliner-bilen JCB Dieselmax for at gøre
attentat på hastighedsrekorden for dieselmotorer. To styk JCB 444 bragte med
Wing Commander Andy Green i førersædet køretøjet op på 560 km/t, og dermed var rekorden
hjemme. Og i øvrigt så solidt placeret hos JCB, at den stadig er gældende.
Hulmaskine
Gennem årene er JCB ofte gjort synonym med rendegravere, og
fabrikken benytter da også 2017 til at lancere en ny maskine, som er
rendegraver. I hvert fald i den ene ende. Bagtil er gravearmen erstattet af
solidt boregrej, som kan vise sig ideelt til at skaffe huller typisk til
funderingspæle. Boret kan nå ned i 14 meters dybde og kan bore med diameter op
til 600 mm hele vejen.
Den nye rendegraver-borerig er døbt JCB Pilingmaster og
holder sig i underkanten af 12 tons. I modsætning til en traditionel borerig,
har maskinen så en frontlæsser, som med joystickbetjening kan bruges til at
rydde op efter borearbejdet og dermed måske spare en maskine for entreprenøren.
JCB har i øvrigt ladet sideforskydningen fra rendegraverne, JCB Powerslide,
blive på den forandrede maskine. Dermed har maskinføreren/boremesteren mulighed
for at bore op til tre huller fra samme position.
Højtrækkende
teleskoplæsser
Briterne er også barslet med en ny bygge-teleskoplæsser, som
i bogstavelig forstand når nye højder. JCB Loadall 540-180 HiViz er en 18
meters læsser, og dermed har fabrikken lagt en enkelt meter til den hidtidige
topmodel, som holdt sig på 17 meter. Den sidste meter er vigtig og vil kunne
afgøre mangt et salg, vurderer salgschef Kim Damgaard hos Nicolaisen &
Larsen.
”540-180’eren vil kunne nå en etage mere end forgængeren, så
det bliver muligt at række til fjerde etage. Det vil helt klart være af stor
betydning ved mange byggeopgaver”, siger Kim Damgaard.
Striben af JCB 2017-nyheder omfatter blandt meget andet også
en ny motor i den næsten nye gravemaskine Hydradig, som vakte stor opmærksomhed
ved lanceringen for et års tid siden. Her har JCB allerede valgt at lancere en
ny generation med en ny Tier 4 Final JCB EcoMax motor.
Sikkerhed til
gummigeder
Et nyt sikkerhedssystem lanceres som en option for JCBs
flagskib hos gummihjulslæsserne, 19-tons maskinen JCB 457, men med planer om
efterfølgende at skulle udbredes til også at omfatte resten af JCBs
hjullæsser-program. JCB Proximity Braking System skal reducere risikoen for
personpåkørsler på byggepladser. Systemet giver et lydsignal i kabinen og
aktiverer maskinens bremser, hvis en person kommer inden for en forudindstillet
zone omkring maskinen.
Nyhedsstrømmen omfatter også nye hydrauliske hurtigskift til
JCBs gravemaskiner i mellemklassen, henholdsvis 13-14 tons maskinerne og
graverne fra 20 til 22 tons.