Komatsu-maskiner graver for danske grise

12-04-2019




Danner makkerpar med store havnekraner og henter formalede soyaskrå op fra skibe i Aarhus

Grise rundt omkring i Danmark bør sende venlige tanker til to japanske køer i Aarhus, når de går til ædetruget. To gravkøer, vel at mærke. To Komatsu-gravemaskiner tager nemlig, i godt makkerskab med to store havnekraner, tørnen med at hive tonsvis af proteinrige soyaskrå op af skibe på Aarhus Havn. De formalede soyaskrå ender i grisemaverne, og i sidste ende sluttes ringe, når mange af grisene vender tilbage til havnen for at blive til dansk svineeksport.


På årsbasis bliver det til i omegnen af én million tons formalede soyaskrå, som indgår i proteinfoderet til de danske landmænds foderblandinger.


”Komatsu-maskinerne er første led i en kæde, der først deltager i losningen af proteiner til grisene rundt om i Danmark. De samme grise vender siden tilbage til Aarhus Havn, når vi eksporterer den del af dem, som ikke går til hjemmemarkedet”, fortæller Bent Svit. Han er manager for stevedore hos virksomheden Aarhus Logistics Center A/S, som tager sig af logistik og stevedore på Aarhus Havn.

 

50.000 tons pr. gang

Aarhus Logistics Center klarer losningen af de gigantiske mængder formalet soyaskrå for DLG, som er en af firmaets helt store bulk-kunder. Der ankommer løbende skibe med soyaskrå fra typisk Sydamerika, og når de er vel ved kaj i Aarhus, går to store havnekraner i gang med at hive de typisk omkring 50.000 tons soya op. Det fine soya-pulver er som oftest fordelt i seks eller syv luger på skibet.


For at sikre stabilitet og sikkerhed skiftes der mellem lugerne uden at tømme helt i bund. Derfor skal de to Komatsu-gravere løbende flyttes fra luge til luge i takt med, at havnekranerne også flytter sig. Gravemaskinerne løftes op af den ene luge og ned i den næste. Når et soya-skib er losset, sørger havnekranerne for at løfte gravemaskinerne op og svinge dem på land.


De to PC240LC-11 var formentlig tiltænkt andre og mere entreprenør-agtige opgaver end losning af proteiner til danske svin, da de forlod Komatsu-fabrikken. Derfor har Scantruck som dansk importør og forhandler haft maskinerne på værkstedet til ekstraordinær klargøring, inden de blev leveret til Aarhus Logistics Center. Blandt andet har der været på, at maskinerne skulle kunne ”ånde” frit og få let til frisk luft nede i dybet blandt de tusindvis af tons formalede soyaskrå.

 

Ingen tilstopning

”Scantruck har sørget for specielle kølere til motorerne. Der er specialfremstillet nye wide core olie- og vandkølere, som så er suppleret med en hydraulisk vendbar kølervinge fra Cleanfix. Det sikrer, at maskinernes kølere ikke så let stopper til”, fortæller Hasse Juel hos Scantruck, som har solgt maskinerne til Aarhus Logistics Center.


Maskinerne er også forsynet med automatisk brandslukningssystem i motorrummet som en ekstra gardering mod det barske, støvfyldte miljø i bunden af skibene. Da gravemaskinerne skal køre i fødevarer, om end til grise, så er de udstyret med biologisk nedbrydelig hydraulikolie. For at sikre optimal renhed er begge maskinerne tillige nano-behandlet. Scantruck har leveret dem med specialfremstillet skifte og skovl fra JST, special-sæde fra Grammer for optimal førerkomfort, og tillige overtrykskabine.

   

 

 

 

 

 

Billedtekster:

 

1.

Komatsu-gravemaskinerne arbejder i et tørt, støvet og barsk miljø nede i bunden af skibene.

 

2.

En ny Komatsu PC240LC-11 i danske grises tjeneste.

 

3.

Komatsu-maskinerne på Aarhus Havn er leveret med vendbar kølevinge fra Cleanfix til sikring mod at kølerne stopper til. Og så er hele maskinen nano-behandlet for at sikre total renhed.

 

4.

De to maskiner til Aarhus Logistics Center krævede specialløsninger, som blev udført på værkstedet hos Scantruck i Skive.

Læs mere på

Måske er du også interesseret i..

Maskin- & Materiel Magasinet · Telefon 86 80 44 99 · E-mail: redaktionen@mmm-online.dk