Maskin- & Materiel Magasinet fylder 25

14-06-2021
Del artikel på


Maskin- & Materiel Magasinet blev skabt på opfordring fra maskinhandlere, der manglede et medie for alle i branchen

Der er mange, der læser meget i Maskin- & Materiel Magasinet. Men der er ikke så mange, der læser om Maskin- & Materiel Magasinet. For 15 år siden fyldte bladet 10 år og gav sig selv omtale på forsiden. Nu sker det så igen: Maskin- & Materiel Magasinet fylder nemlig 25.

Ved 10 års jubilæet fastslog udgiver Claus Thomsen, at det var gået bedre end forventet. Nogle ville måske mene, at det var fordi, forventningerne til det nye blad for entreprenør- og anlægsbranchen ikke var så høje. Men det var de faktisk. Maskin- & Materiel Magasinet blev skabt på opfordring fra nogle af Danmarks førende maskinhandlere. Der manglede et blad til at skrive om entreprenører, maskiner, maskinførere og store og små projekter.

”I en årrække havde jeg arbejdet med forskellige aviser og fagblade, og jeg stod faktisk på tærsklen til at rykke til Aalborg for at lave en ny avis. Så var der en maskinhandler, der ringede – en af de store. På vegne af sig selv og flere kolleger i branchen spurgte han, om jeg ikke kunne lave en avis for maskinbranchen. Det tænkte jeg over en uges tid. Jeg spurgte min kone, Charlotte. Hun svarede, at hvis det var det, jeg følte for, skulle vi naturligvis gøre det. Og så skabte vi Maskin- & Materiel Magasinet. Siden har vi løbet parløb om bladet, som Charlotte står for opsætningen af”, fortæller Claus Thomsen.

 

Første nummer kom i ferien

Første nummer kom i juli 1996. Siden er Maskin- & Materiel Magasinet aldrig udkommet i juli.

”Vi besluttede, at første udgave skulle komme midt i industriferien. Hvis det kunne lade sig gøre, og nogen gad læse om entreprenørmaskiner midt i ferieperioden, så kunne alt lade sig gøre. Siden er bladet udkommet fast 11 gange om året, men vi springer juli over”, forklarer udgiveren.

Annoncørerne tog godt imod bladet, som ikke lignede andre.

”Det var tydeligt, at der manglede et medie for alle i branchen. Vi ville være bladet, der har kontakt både til dem, der sælger og dem der køber maskinerne. Men i høj grad også til dem, der kører maskinerne, uanset om de er store gule eller mindre til den grønne branche. Det har vi holdt fast ved, og jeg mener, at det er en af Maskin- & Materiel Magasinets store styrker. Vi er også bladet for dem i skurvognene og førerkabinerne”.

 

Rart at bladre

”Den redaktionelle linje, vi lagde fra starten, holder stadig. Vi har holdt den i godt og ondt – også under finanskrisen. Vi har altid sat en ære i at være et troværdigt medie, og det belønner annoncørerne og læserne os for i en elektronisk tid, hvor vi også er ”det rigtige blad”, der udkommer på papir og bliver ved med det. Både maskinførere, entreprenører, maskinhandlere og folk i den grønne branche fortæller os, at det altså er rart at bladre i en avis og ikke blot se alting på en skærm”, fortæller Claus Thomsen.

”Grundlæggende vil vi formidle informationer og fortælle nyheder i og om entreprenør- og anlægssektoren. Derfor er vi taknemlige for, at branchen – både læsere og annoncører – vil deltage. Det hænder, at en entreprenør eller maskinfører ringer og brokker sig over, at han ikke har fået avisen. Naturligvis er det ærgerligt og beklageligt, når postbudet glemmer en modtager. Men samtidig er det rart at konstatere, at vores læsere forventer og glæder sig til at se os”, siger udgiver Claus Thomsen.

 

Billedtekster:


1.

Claus Thomsen med et eksemplar af Maskin- & Materiel Magasinet, der er 25 år ældre, end det, du sidder med. Nemlig allerførste udgave fra 1996.

2.

Udgiver Claus Thomsen tager et kik over skulderen på Maskin- & Materiel Magasinets vigtigste tekniske medarbejder, Charlotte Thomsen. Det er hende, der står for opsætningen af bladet, og dermed holdes en væsentlig del af produktionen ”inhouse”, som det hedder.

Læs mere på

Måske er du også interesseret i..

Maskin- & Materiel Magasinet · Telefon 20 86 44 99 · E-mail: redaktionen@mmm-online.dk