Midtjysk skovlproducent vil udvide til det dobbelte

19-03-2019
Del artikel på







Det var slet ikke planen at lave skovle hos KST i Kølkær ved Herning – nu udgør skovle 99 procent af produktionen

Sverre Frandsen er lige begyndt at tegne på konstruktionen af endnu en skovl fra fabrikken Kølkær Stål & Teknik uden for Kølkær ved Herning. Den kommer ikke til at volde problemer, for den unge skovlproducent er vant til alle de nødvendige beregninger. KST har ingen standard-skovle. Fabrikken laver altid kundetilpassede skovle.

Således også den, der nu er på computerskærmen hos Sverre Frandsen. Også selv om den adskiller sig en del fra alle øvrige skovle, der er produceret hos KST siden starten for fem år siden.

”Der er tale om en 18 kubikmeter skovl. Vores hidtil største er en skovl på 14 kubikmeter, så den nye er da lidt speciel. Den skal køre med en Volvo-maskine på en havn et sted på Sjælland. Jeg regner med, at vi kan levere den om cirka tre uger”, fortæller Sverre Frandsen.

Det var slet ikke planen, at der skulle laves skovle og stort set kun skovle på virksomheden på Resenborgvej sydvest for Herning. Sverre Frandsen etablerede sig som selvstændig samme dag, som han fik sit svendebrev som klejnsmed. Det var ved indgangen til 2014. To måneder tidligere havde han talt med sin storebror, Bjarke, om at det kunne være sjovt at have sit eget værksted.

 

Brødrene har entreprenørfirma

Brormand er i øvrigt selv en geskæftig mand. Bjarke stiftede i 2006 firmet Kølkær Entreprenør sammen med sin far, Steen Frandsen. Siden har Steen Frandsens mellemste søn, Kåre Frandsen, overtaget en større og større del af faderens del af firmaet. Så i dag driver Bjarke og Kåre Frandsen Kølkær Entreprenør A/S på samme adresse som lillebror Sverre driver Kølkær Stål & Teknik – KST.

”Oprindelig var meningen, at jeg skulle servicere mine brødres entreprenørfirma. De købte løbende reparationer for en del penge ude i byen. Det kunne vi lige så godt holde hjemme og lave reparationer for os selv og andre. Allerede i juli 2014 kom jeg til at lave den første skovl. Siden er det blevet til mange, og nu arbejder vi med planer om at udvide fabrikken til det dobbelte. Foruden en koldhal på 900 kvadratmeter til lager, har vi 1000 kvadratmeter til produktion. Vi kan godt bruge 1000 kvadratmeter mere”, fortæller Sverre Frandsen.

Da han forlod serviceværkstedet hos betonproducenten IBF i Ikast med sit nye svendebrev for at blive selvstændig, var Sverre Frandsen alene i virksomheden. Der gik ikke lang tid, før han ansatte en gammel kammerat fra teknisk skole. I dag er 12 mand i sving med skovlproduktion hos KST.

 

Ingen begrænsninger

”99 procent er noget med skovle eller andet til entreprenørmaskiner. Vi laver også koblinger, hurtigskift, tiltfæste og i øvrigt alt andet, der er behov for. Vores hidtil største tiltfæste var til en 40 tons maskine. Men vi arbejder uden begrænsninger. Skovle laver vi typisk til maskiner fra otte tons og opefter. Hvis nogen ønsker mindre skovle, laver vi dem. Men det kan næppe betale sig at få os til at lave kundetilpassede skovle til minigravere”, vurderer Sverre Frandsen.

Sidste år producerede vi 240 skovle. 191 af dem var forskellige. Selv om vi ikke har standardskovle, har vi naturligvis altid et forslag til kunden. Men som oftest bliver det altså til en løsning, som vi laver for første gang. I Danmark bruger vi jo generelt store skovle for at sikre en effektiv udnyttelse af maskinernes kræfter. Jo længere vi kommer syd for grænsen, jo mindre bliver skovlene. Det samme med antallet af rotortilt. Derfor laver vi stort set også kun skovle til danske kunder samt til Færøerne og Grønland”, forklarer Sverre Frandsen.

 

Kun Hardox og Strenx

”Vi har en fordel i forhold til vores konkurrenter på markedet. Vores skovle er simpelthen lettere end konkurrenternes, fordi vi anvender en højere stålkvalitet. Vi bruger kun Hardox- og Strenx-stål, som tidligere var kendt som Weldox. Massefylden er den samme som i det stål, vores konkurrenter bruger til deres skovle. Men når vi bruger det optimale højstyrkestål, kan vi bruge tynderes og dermed lettere plade. Det betyder rigtig meget, fordi maskinførerne så kan flytte mere jord ved brug af samme energi”, siger Sverre Frandsen.

KST laver selv alt helt fra bunden. Når en ny skovl sendes ud fra fabrikken i Kølkær, er alt lavet af Sverre Frandsen og hans folk. De skærer, bukker, svejser og drejer selv alt. Eneste led, de henter bistand til ude, er malingen af skovlene.

”Når et firma udelukkende beskæftiger sig med industrilakering, bliver kvaliteten bedre, end vi kunne lave den. Vores samarbejdspartner i Arnborg leverer arbejde af meget høj kvalitet. Og vi vil ikke have det billigste, men det bedste”, fastslår Sverre Frandsen.

 

Tre meter højere hal

Nu går han og håber på, at tilladelserne til udvidelsen af fabrikken kommer i hus. Den nye hal skal stort set være som den eksisterende. Dog tre meter højere, så der kan blive krandækning i hele hallen.

”Der er travlhed i branchen i øjeblikket. Vi regnede egentlig med lidt stilstand i januar, hvor vi så kunne få ryddet lidt op, men sådan gik det ikke. Vi skubber konstant omkring 30 skovle foran os. I normal produktion har vi altid gang i 10 skovle. Leveringstiden er i øjeblikket fire til fem uger. Den vil vi gerne have ned på to til tre uger. Det vil altid være vanskeligt at få helt korte leveringstider, når vi er ordreproducerende. Men ofte passer produktionstiden udmærket med, at maskinfirmaerne skal klargøre maskinerne og montere forskellige specialudstyr”, siger skovl-manden i Kølkær.

 

Lille Høvding

Chefen svejser ikke længere selv ude i produktionen. Han bruger det meste af tiden på at tegne og designe nye skovle. Det bliver også til mange specialskovle. Men selv om Sverre Frandsen mere er blevet skrivebordsmand, færdes han i overalls rundt på fabrikken. På maven står der ”Lille Høvding”. Det er et udslag af den uhøjtidelige og gemytlige atmosfære, der hersker hos KST.

”En af vores folk har opgaven med at bestille nyt arbejdstøj, når vi har brug for det. Jeg bad ham om at bestille nye overalls til mig. En dag kom der så en pakke med fire sæt trøjer og overalls med ”Lille Høvding” broderet på maven. Der er egentlig ikke nogen nærmere forklaring på, hvorfor han lige mente, at der skulle stå det. Men det giver da et godt grin”, siger Sverre Frandsen.


Billedtekster:

1.

Nye skovle ligger klar til at sende ud fra KST i Kølkær. Og Sverre Frandsen er klar til at fordoble fabrikkens produktionsareal.

2.

KST – det er dem med de blå skovle. I hvert fald, mens der svejses.

3.

En velvoksen skovl flyttes med truck inde i produktionshallen. Om kort tid tager KST hul på produktionen af sin hidtil største skovl. En basse på 18 kubikmeter, der skal på en Volvo på en havn på Sjælland.

4.

Sverre Frandsen konstruerer også adskillige specialskovle.  

5.

En stålplade til en ny skovl har fået den rigtige runding og kan køres videre til produktion.

6.

Sverre Frandsen tilbringer mest tid ved computerskærmen med konstruktion og tegning af nye skovle. Med ”Lille Høvding” på maven af sine overalls.

7.

Den store Amada-bukker går til opgaverne med et klem på 220 tons, når der bukkes stålplader til nye skovle hos KST.

Læs mere på

Måske er du også interesseret i..

Maskin- & Materiel Magasinet · Telefon 20 86 44 99 · E-mail: redaktionen@mmm-online.dk