Sverre Frandsen er lige begyndt at tegne på konstruktionen
af endnu en skovl fra fabrikken Kølkær Stål & Teknik uden for Kølkær ved
Herning. Den kommer ikke til at volde problemer, for den unge skovlproducent er
vant til alle de nødvendige beregninger. KST har ingen standard-skovle. Fabrikken
laver altid kundetilpassede skovle.
Således også den, der nu er på computerskærmen hos Sverre Frandsen.
Også selv om den adskiller sig en del fra alle øvrige skovle, der er produceret
hos KST siden starten for fem år siden.
”Der er tale om en 18 kubikmeter skovl. Vores hidtil største
er en skovl på 14 kubikmeter, så den nye er da lidt speciel. Den skal køre med
en Volvo-maskine på en havn et sted på Sjælland. Jeg regner med, at vi kan
levere den om cirka tre uger”, fortæller Sverre Frandsen.
Det var slet ikke planen, at der skulle laves skovle og
stort set kun skovle på virksomheden på Resenborgvej sydvest for Herning.
Sverre Frandsen etablerede sig som selvstændig samme dag, som han fik sit
svendebrev som klejnsmed. Det var ved indgangen til 2014. To måneder tidligere
havde han talt med sin storebror, Bjarke, om at det kunne være sjovt at have
sit eget værksted.
Brødrene har
entreprenørfirma
Brormand er i øvrigt selv en geskæftig mand. Bjarke stiftede
i 2006 firmet Kølkær Entreprenør sammen med sin far, Steen Frandsen. Siden har Steen
Frandsens mellemste søn, Kåre Frandsen, overtaget en større og større del af
faderens del af firmaet. Så i dag driver Bjarke og Kåre Frandsen Kølkær
Entreprenør A/S på samme adresse som lillebror Sverre driver Kølkær Stål &
Teknik – KST.
”Oprindelig var meningen, at jeg skulle servicere mine
brødres entreprenørfirma. De købte løbende reparationer for en del penge ude i
byen. Det kunne vi lige så godt holde hjemme og lave reparationer for os selv
og andre. Allerede i juli 2014 kom jeg til at lave den første skovl. Siden er
det blevet til mange, og nu arbejder vi med planer om at udvide fabrikken til
det dobbelte. Foruden en koldhal på 900 kvadratmeter til lager, har vi 1000
kvadratmeter til produktion. Vi kan godt bruge 1000 kvadratmeter mere”,
fortæller Sverre Frandsen.
Da han forlod serviceværkstedet hos betonproducenten IBF i Ikast
med sit nye svendebrev for at blive selvstændig, var Sverre Frandsen alene i
virksomheden. Der gik ikke lang tid, før han ansatte en gammel kammerat fra
teknisk skole. I dag er 12 mand i sving med skovlproduktion hos KST.
Ingen begrænsninger
”99 procent er noget med skovle eller andet til entreprenørmaskiner.
Vi laver også koblinger, hurtigskift, tiltfæste og i øvrigt alt andet, der er
behov for. Vores hidtil største tiltfæste var til en 40 tons maskine. Men vi
arbejder uden begrænsninger. Skovle laver vi typisk til maskiner fra otte tons
og opefter. Hvis nogen ønsker mindre skovle, laver vi dem. Men det kan næppe
betale sig at få os til at lave kundetilpassede skovle til minigravere”,
vurderer Sverre Frandsen.
Sidste år producerede vi 240 skovle. 191 af dem var forskellige.
Selv om vi ikke har standardskovle, har vi naturligvis altid et forslag til
kunden. Men som oftest bliver det altså til en løsning, som vi laver for første
gang. I Danmark bruger vi jo generelt store skovle for at sikre en effektiv
udnyttelse af maskinernes kræfter. Jo længere vi kommer syd for grænsen, jo
mindre bliver skovlene. Det samme med antallet af rotortilt. Derfor laver vi
stort set også kun skovle til danske kunder samt til Færøerne og Grønland”,
forklarer Sverre Frandsen.
Kun Hardox og Strenx
”Vi har en fordel i forhold til vores konkurrenter på markedet.
Vores skovle er simpelthen lettere end konkurrenternes, fordi vi anvender en
højere stålkvalitet. Vi bruger kun Hardox- og Strenx-stål, som tidligere var
kendt som Weldox. Massefylden er den samme som i det stål, vores konkurrenter
bruger til deres skovle. Men når vi bruger det optimale højstyrkestål, kan vi
bruge tynderes og dermed lettere plade. Det betyder rigtig meget, fordi
maskinførerne så kan flytte mere jord ved brug af samme energi”, siger Sverre
Frandsen.
KST laver selv alt helt fra bunden. Når en ny skovl sendes
ud fra fabrikken i Kølkær, er alt lavet af Sverre Frandsen og hans folk. De
skærer, bukker, svejser og drejer selv alt. Eneste led, de henter bistand til ude,
er malingen af skovlene.
”Når et firma udelukkende beskæftiger sig med industrilakering,
bliver kvaliteten bedre, end vi kunne lave den. Vores samarbejdspartner i Arnborg
leverer arbejde af meget høj kvalitet. Og vi vil ikke have det billigste, men
det bedste”, fastslår Sverre Frandsen.
Tre meter højere hal
Nu går han og håber på, at tilladelserne til udvidelsen af
fabrikken kommer i hus. Den nye hal skal stort set være som den eksisterende.
Dog tre meter højere, så der kan blive krandækning i hele hallen.
”Der er travlhed i branchen i øjeblikket. Vi regnede
egentlig med lidt stilstand i januar, hvor vi så kunne få ryddet lidt op, men
sådan gik det ikke. Vi skubber konstant omkring 30 skovle foran os. I normal
produktion har vi altid gang i 10 skovle. Leveringstiden er i øjeblikket fire
til fem uger. Den vil vi gerne have ned på to til tre uger. Det vil altid være
vanskeligt at få helt korte leveringstider, når vi er ordreproducerende. Men
ofte passer produktionstiden udmærket med, at maskinfirmaerne skal klargøre
maskinerne og montere forskellige specialudstyr”, siger skovl-manden i Kølkær.
Lille Høvding
Chefen svejser ikke længere selv ude i produktionen. Han
bruger det meste af tiden på at tegne og designe nye skovle. Det bliver også
til mange specialskovle. Men selv om Sverre Frandsen mere er blevet
skrivebordsmand, færdes han i overalls rundt på fabrikken. På maven står der ”Lille
Høvding”. Det er et udslag af den uhøjtidelige og gemytlige atmosfære, der
hersker hos KST.
”En af vores folk har opgaven med at bestille nyt arbejdstøj, når vi har brug for det. Jeg bad ham om at bestille nye overalls til mig. En dag kom der så en pakke med fire sæt trøjer og overalls med ”Lille Høvding” broderet på maven. Der er egentlig ikke nogen nærmere forklaring på, hvorfor han lige mente, at der skulle stå det. Men det giver da et godt grin”, siger Sverre Frandsen.
Billedtekster:
1.
Nye skovle ligger klar til at sende ud fra KST i Kølkær. Og Sverre Frandsen er klar til at fordoble fabrikkens produktionsareal.
2.
KST – det er dem med de blå skovle. I hvert fald, mens der svejses.
3.
En velvoksen skovl flyttes med truck inde i produktionshallen. Om kort tid tager KST hul på produktionen af sin hidtil største skovl. En basse på 18 kubikmeter, der skal på en Volvo på en havn på Sjælland.
4.
Sverre Frandsen konstruerer også adskillige specialskovle.
5.
En stålplade til en ny skovl har fået den rigtige runding og kan køres videre til produktion.
6.
Sverre Frandsen tilbringer mest tid ved computerskærmen med konstruktion og tegning af nye skovle. Med ”Lille Høvding” på maven af sine overalls.
7.
Den store Amada-bukker går til opgaverne med et klem på 220
tons, når der bukkes stålplader til nye skovle hos KST.