Der er forskel på, når Jens Almar fordyber sig i en Western,
og når de fleste andre gør det. På Trinderupvej 6 ved Mariager er en Western
ikke ensbetydende med cowboys og indianere på en amerikansk prærie i fordums
tid. Her er en Western en entreprenørvogn eller blokvogn af britisk oprindelse.
Absolut i nutid. Og også i fremtiden, som er sikret ved, at der er taget hul på
et generationsskifte.
”Vores søn Jacob kom med i firmaet i 2010. Nu har han købt
ejendommen og vores andet firma, Lindus, som producerer og servicerer
marksprøjter til landbruget. Det er stadig mig og min kone, Birthe, der ejer
Western DK. Det er da meningen, at Jacob skal have det hele med tiden. Men lige
i øjeblikket har jeg travlt med at sælge Western-entreprenørvogne og
-blokvogne”, fortæller Jens Almar.
Det er 11 år siden, Jens Almar begyndte at hente
Western-entreprenørvogne til Danmark fra England. Produktnavnet Western er ikke
foranlediget af, at de kommer fra vest. Fabrikken godt 150 nordøst for London i
det østligste England er skabt og ejes af Richard Western.
Western-fabrikken producerer også kornvogne, halmvogne,
sneglevogne og andet rullende materiel til landbruget. Men Jens Almar lægger
ikke skjul på, at han har det specielt godt med dem til entreprenørbranchen. De
rummer en solid portion nostalgi, som tilmed er praktisk.
Det klarer smeden
”Western har et fantastisk rygte for enkelhed og holdbarhed.
Det er stærkt og ukomplicerede produkter. Hvis der opstår en skade, skal den
kunne udbedres af den lokale smed. Western-entreprenørvognene er ikke fyldt med
hydraulik og kompliceret elektronik, som det er tilfældet med nogle af
gyllevognene. En hammer og et svejseværk kan klare det meste”, forklarer Jens
Almar.
Lige så enkel som vognene er den konstruktion, Jens Almar
satte op for firmaet Western DK.
”Den gamle Richard Western var ikke meget for, at vi skulle
til at lave et forhandlernet i Danmark. Det med salg måtte vi selv kunne klare.
Så jeg lavede et samarbejde med Martin Lykke, der driver maskinfirmaet
Lykkesmeden i Øster Tørslev, og vi lavede i fællesskab et I/S, som kunne stå
for importen”, siger jens Almar.
”Vi var enige om, at vi ikke ville have ansatte. Hvis der
kom en reklamation på en vogn, klarede Martin eller jeg det. Ingen fordyrende
sælgere eller servicefolk. Og der kommer altså ikke mange
reklamationsomkostninger på vognene. Siden skiltes Martin Lykke og jeg i god ro
og orden, og jeg fortsatte firmaet Western DK efter samme koncept som
tidligere. Bemandingen består af mig selv og en halvtidsmontør. Og jeg er
pensionist og billig i drift”, siger Jens Almar med et grin.
Thomsen-ånd i Western
En seriøs konkurrent til Western-vognene havde gennem årene
været Thomsen Trailers nord for Randers - blot en snes kilometer fra Jens
Almars virksomhed ved Mariager. Erik Sejer Thomsen producerede
entreprenørvogne, der var kendt for særdeles stærke vognkasser, som han
konsekvent producerede i Hardox-stål.
”Jeg og Erik Sejer Thomsen kendte jo udmærket hinanden. Og
da han i begyndelsen af 2014 ønskede at gå på pension, blev vi enige om, at
Western DK skulle overtage hele lageret af vogne og reservedele. Det betyder,
at den sidste Thomsen Trailer er produceret. Men Thomsen-ånden lever stadig
godt. Richard Western havde nemlig meget stor respekt for Thomsen og hans
vogne”, fortæller Jens Almar.
”Da vi købte Thomsen Trailer, tog vi de bedste ting fra
vognene og byggede ind i en Western-vogn. Nu har vi lavet en spiseseddel, så
kunderne selv kan krydse af, hvordan de vil have bygget deres vogne. Det er
muligt selv at bestemme, hvor meget Hardox-stål, der skal i vognen, og hvor den
skal være. Vi kan bygge vogne til kørsel med kæmpestore kampesten i barsk klima
ved kysten. Op til ti millimeter Hardox i bunden og otte millimeter i siden af
vognen. I holdbarhed svarer det til stålplader på 20 millimeter, forklarer Jens
Almar.
Med på Agromek
En af de solide Western-vogne med Thomsen-ånd var med, da
Jens Almar udstillede på Agromek i Herning. En 16 tons Western DLH-vogn var fyldt
op med store sten til præsentation på udstillingen.
”Den har netop de ti millimeter Hardox i bunden og otte
millimeter i siderne. Hvis vognen læsses med grus, kan den køre med 20 tons”.
Med på Agromek var også en tre-akslet blokvogn til
maskintransport. Westerns blokvogne er bygget til at have en traktor foran og
kan anvendes mange steder, hvor det ikke er muligt at køre med lastbiler. Programmet
omfatter fire størrelser med lastkapacitet fra 16 til 24 tons.
Ny fabrik i Litauen
Hovedkvarteret for Western-fabrikken ligger stadig i det
østlige England. Men reelt foregår størstedelen af produktionen nu i Litauen,
hvor Richard Western for nogle år siden byggede en splinterny fabrik.
”På fabrikken i England havde Richard Western en del
svejsere og også et par nøglepersoner, som kom fra Litauen. På et tidspunkt
begyndte de at ville hjem til Litauen, og så valgte Western altså at følge med
og lave en fabrik, hvor de erfarne folk så kunne fortsætte, nu blot i deres
hjemland. Fabrikken i Litauen udvikles og udvides stort set hvert år og er en
topmoderne virksomhed, som laver fem-seks vogne om dagen. Richard Westerns søn,
Angus Western, står nu for fabrikken i England, som producerer et par vogne om
dagen”, fortæller Jens Almar.