Artikel fra december 2020
Læs hele avisen

Nu skal Liebherr-veteran nøjes med at se godt ud

28-01-2021
Del artikel på




Den ældste eksisterende hjullæsser er blevet totalrestaureret og slapper af som udstillingsgenstand ved Liebherr-fabrikken i Østrig

Den var tæt på at være skrot. Nu er den kommet til ære og værdighed og er forvandlet til en smuk udstillingsgenstand. Samtidig er den et fornemt vidnesbyrd om seks årtiers imponerende udvikling.

Navnet er Liebherr LSL 1500. Den ældste eksisterende Liebherr-gummiged, som er kommet til ny ære og værdighed på Liebherr-fabrikken i Bischofshofen i Østrig næsten 60 år efter, at den så dagens lys for første gang. Dengang var den en af blot fem prototyper.

Nu har Liebherr investeret omkring 650 arbejdstimer i restaureringen af den gamle gummiged. Den var i aktiv tjeneste i over 40 år indtil begyndelsen af det nye årtusinde.

 

Mange oplevelser

Maskinen har egentlig ikke noget til gode, når det kommer til et rigt liv med mange oplevelser. Som aktiv læssemaskine havde den et par år i en grusgrav i Biberach-området i det sydvestligste Tyskland, før den rykkede et par hundrede kilometer mod øst til logistikvirksomheden Fried-Sped koncernen i Ummendorf. Her tog LSL 1500’eren sin tørn i en årrække, indtil Liebherr hentede den hjem og lagde den nu pensionerede hjullæsser til opbevaring.

I 2019 besluttede Liebherr-Werk Bischofshofen så at gendanne den historiske prototype. Noget af et projekt, da tidens tand med specielt rust- og frostskader havde sat præg på veteranen. Restaureringen gik i gang i foråret 2020, da hjullæssereksperterne gav sig i kast med at renovere hver enkelt del af LSL 1500 helt ned til den mindste skrue.

 

De første hjullæssere

Liebherr eksperimenterede med hjullæssere allerede i 1950’erne. De var dengang en maskintype i det absolut første stadie. I begyndelsen af 1960’erne skabte Liebherr en pålidelig prototype med den omkring ti tons tunge LSL 1500, som havde 108 hestekræfter. De fem maskiner i LSL 1500-serien havde en stiv ramme og hydraulisk understøttet baghjulsstyring. Noget ganske luksuriøst for tiden. Lasttransmissionen blev opnået med en momentomformer og firehjulstræk, som dog kunne slås fra.

Med ny kinematik havde maskinen en læssehøjde på omkring tre meter. I dårligt vejr havde maskinføreren mulighed for at montere et regnslag med indsyede vinduer, og der var tillige mulighed for at varme den ellers åbne førerplatform op. Intet under, at Liebherr med stor stolthed beskrev den nye LSL 1500 med ”Nyt design baseret på mange års erfaring med konstruktion af entreprenørmaskiner”.  

 

Billedtekster:

 

1.

Den har forstået budskabet, de aldrende dame: Slap af og nøjes med at se godt ud. Den gamle læssemaskine LSL 1500 som nu er totalrenoveret og pryder fabrikken i Bischofshofen.

 

2.

Skrot – og så alligevel ikke. 650 arbejdstimer fik LSL 1500 på højkant igen, da Liebherr-eksperterne gav sig kast med renoveringen i dette forår.

 

3.

Her samles en splinterny, 60-årig hjullæsser.

 

4.

Fra fordums dage. Årets er 1962, og Liebherr har sluppet fem prototyper af LSL 1500 løs.

Læs mere på

Måske er du også interesseret i..

Maskin- & Materiel Magasinet · Telefon 20 86 44 99 · E-mail: redaktionen@mmm-online.dk