Den 12. i rækken af Scantrucks egne maskinudstillinger,
ScanMek, omgærdes på forhånd af hemmelighedskræmmeri. Sædvanligvis vil
maskinfirmaet hjertens gerne fortælle på forhånd, hvad der er i vente for de
normalt omkring 5000 gæster, der kigger ind i hovedkvarteret i Skive på de to
ScanMek-dage. Forud for 2020-udgaven fredag den 17. og lørdag den 18. januar,
er det imidlertid omsonst at trænge produktchef Kasper Vissing op i en krog.
”Jamen, jeg véd altså kun, at der er tale om en storebror
til 23 tons-gravemaskinen Komatsu PC210LCI-11. Dermed véd vi dog også, at der
er tale om en ny maskine med integreret maskinstyring. Og så har Komatsu i
øvrigt lagt låg på resten. Så vi må vente og se, hvad det er, der dukker op.
Men ifølge Komatsu bliver ScanMek 2020 det første sted, den nye maskine vises i
Europa”, siger produktchefen.
Mindre hemmelig er en anden nyhed, som Scantruck præsenterer
på ScanMek i januar. Nemlig gummihjulslæsseren Komatsu WA475-10, som der er
spejdet efter med store forventninger, siden Komatsu viste den på Bauma i
München i april.
Ny læsser klar
”Ofte går der ganske længe, fra en maskine præsenteres som
brandvarm nyhed på Bauma, til den lanceres i det virkelige liv. Sådan også med
WA475-10, som Komatsu er klar til at lancere nu. Mange så jo maskinen i
München, og det har skabt en vis utålmodighed. De første kunder har da også
stået og trippet, og nu er den 26 tons tunge læsser med 291 hk her så. Den får
helt klart en fremtrædende rolle på ScanMek”, fortæller Kasper Vissing.
Der var et Kinder-æg gemt i den nye WA475-10, da den blev
vist frem på Bauma: Hele tre ting, som kraftige har været med at nære
forventningerne til maskinen.
”Dels har WA475-10 hydrostatisk-mekanisk transmission, som
sikrer både markant lavere brændstofforbrug og samtidig højere produktivitet.
Dels gør et nyt patenteret system transmission og bombevægelser helt uafhængige
af hinanden. Det er det, Komatsu kalder variabel power-kontrol, og som sikrer
fuld kraft på hydraulikken, uden at maskinføreren giver gas. Og endelig har
Komatsu-konstruktørerne skabt en helt ny kabine, som både er større og voldsomt
opdateret. Den effektive plads i kabinen er forøget med cirka 25 procent i
forhold til tidligere”, forklarer produktchefen.
Fremtidsmaskine i
nutid
Også fra det andet af Scantrucks to helt store mærker,
Manitou, er der spændende nyt i vente. Der bliver lejlighed til at se og røre
ved den nye bomlift Manitou 200ATJe Oxygen, som også var blandt de skoldhede
nyheder på Bauma. Dengang lanceret som futuristisk konceptmaskine. Nu er den
eldrevne lift i serieproduktion hos Manitou og også klar til ScanMek.
Det samme bliver en ny lift fra den amerikanske
saxlift-producent Global Machinery Group, som i det daglige forkorter sig selv
til GMG. Maskinen GMG 6094-RT er klar til rollen som koncernens ny topmodel på
det danske marked. Den byder på arbejdshøjde op til 20,1 meter og en kapacitet
op til 540 kg.
Billedtekster:
1.
WA475-10 blev præsenteret som varm nyhed på Bauma i april. Dengang var den dog ikke klar til at sende ind i importørernes salgsudstillinger. Det er den nu, og gummihjulslæsseren er på forhånd sikret en af glansrollerne på ScanMek i januar.
2.
Key account manager Poul Erik Nielsen fik et første møde med den nye gummihjulslæsser Komatsu WA475-10 på Bauma. Nu kommer den hjem til Scantrucks egen maskinudstilling i Skive
3.
Amerikanske GMG er også klar med en nyhed i form af en ny
saxlift, som bliver den hidtil største GMG-lift i Scantruck-programmet.