Nye koste fejer bedst – især dem med mange hestekræfter

10-04-2019






NCC Vejservice hentede nye fejebiler hos danske Beam i Midtjylland

Det kræver sin mand at svinge en fejekost effektivt. Når kosten ikke har træskaft, men er en topavanceret maskine på fire hjul, kræver det tillige både uddannelse og hestekræfter.

Begge dele er samlet i de to nye koste, som NCC Vejservice med base i Trige lidt nord for Aarhus netop har hentet hos den danske producent Beam i Them syd for Silkeborg. Hestekræfterne ligger i de to lastbiler fra henholdsvis Volvo og Scania. Uddannelsen har de to chauffører i køretøjerne, Thyge Hansen og Ulrik Lund Nielsen, helt på plads. Med Ulrik Lund Nielsen som nestor har de to kørt fejebiler for NCC Vejservice i en årrække.

Ind imellem skal kosten så fornyes. Når det handler om to-akslede koste med alt tænkeligt udstyr, sker fornyelsen typisk efter en halv snes år. NCC Vejservice skifter fire fejebiler hvert år, og dermed holdes hele flåden af fejende køretøjer på 45 styk konstant opdateret.

 

Chaufførerne bestemmer

”Vi bestilte bilerne hos Beam for et års tid siden. Det er chaufførerne, der har bestemt, hvilke chassiser, fejeanlæggene skulle sidde på. Ulrik Lund Nielsen er mest til Scania, mens Thyge Hansen foretrækker Volvo. Og sådan bliver det så. Det er vigtigt for NCC Vejservice, at vi har det optimale samspil med chaufførerne såvel når der anskaffes nyt, som i hverdagen. De er jo vores ambassadører rundt om, hvor vi står for fejningen”, siger projektchef Carl Erik Hjortshøj Nielsen hos NCC Vejservice.

Det er ham, der har afgivet ordren til Beam, og han var da også med i Them, da hans folk hentede de skinnende nye biler hjem til Trige. Den ene fortsatte straks til Odense, hvor NCC har sikret sig en rammeaftale med Odense Kommune om fejning og ukrudtsbørstning. Totalt har selskabet syv fejebiler i forskellige størrelser, som arbejder ud fra Odense. Den anden nye får en mere omskiftelig tilværelse, men med det sønderjyske område som primært område.

”Jeg kommer til at køre meget i Haderslev Kommune både med almindelig gadefejning og med fejning efter asfaltfræsning, hvor jeg så kører bag en asfaltfræser. Men det er sandsynligt, at jeg også kommer en tur til Norge i den nye Scania. Køretøjerne flyttes rundt efter opgaverne, og vi har haft en del fejning i Norge gennem flere år”, fortæller Ulrik Lund Nielsen.

 

100 procent færdigbyggede

NCC Vejservice har fået de nye Beam-fejemaskiner leveret fra fabrikken med alt tænkeligt udstyr, og for chaufførerne handlede det faktisk bare om at sætte sig i sædet og køre. Køretøjerne er bygget 100 procent færdige i Them med ekstra koste, højtryksspulere til vask af opsamlerkassen og andre specialiteter.

”Vi får altid bygget fejemaskinerne til de konkrete opgaver, de skal løse. Derfor er maskinen til Odense udstyret med to ukrudtsbørster i forskudt niveau. Det giver chaufføren mulighed for at nøjes med en enkelt overkørsel af en strækning, hvor der skal fjernes ukrudt både på vejen langs en kantsten og på selve kantstenen”, forklarer projektchef Carl Erik Hjortshøj Nielsen.

Tillige har fejebilen både fronstkost og lige som den anden også to koste mellem hjulene. Den ene af sidekostene kan i øvrigt skydes ud med op til 75 centimeter.

For Beams mandskab er to opbygningsopgaver aldrig ens.

”Det er aldrig det samme at bygge op på to forskellige chassiser. Fejebilerne er altid custom-made. Chaufførerne kan komme her på fabrikken og få stor indflydelse på, hvordan vi bygger hans nye maskine op. Derfor er det altid en stor opgave af forberede et chassis til en opbygning”, siger produktionschef Jens Steninge hos Beam.

 

Chaufførudvalg

Der er heller intet, der overlades til tilfældighederne, når NCC Vejservice sætter en fornyelse af flåden i gang. Når nye maskiner bestilles, træder et chaufførudvalg i aktion. Det består af de chauffører, der skal have nye biler, kørselslederen, sikkerhedsrepræsentanten, chaufførernes tillidsmand samt de chauffører, der senest har fået nye biler.

”Samtidig imponerer NCC Vejservice mig gang på gang med deres uddannelse af chaufførerne. De er specialister, ikke blot lastbilchauffører. NCC har en fast rutine hvert år i uge 2, hvor alle involverede undervises i fejebiler med blandt andet ergonomi, brændstoføkonomi, it og miljø på dagsordenen. Alle chauffører er tillige på glatbanekursus i uge 2”, fortæller Beams salgs- og servicechef, Peder Haugård.

”Vi har selv to-en-halv fundtidsmekaniker til at passe vores fejemaskiner. For hver 250 fejetimer skal de hjem på værkstedet og serviceres. Det sikrer os en flåde af velkørende fejemaskiner, der altid fungerer”, siger projektchef Carl Erik Hjortshøj Nielsen.

 

Billedtekster:

1.

To erfarne fejebil-chauffører med to nye køretøjer til NCC-flåden. Thyge Hansen (til venstre) og Ulrik Lund Nielsen klar til at køre bilerne hjem fra Beam i Them.

2.

Beams salgs- og servicechef Peder Haugård (til højre) kunne aflevere to flunkende nye fejebiler til NCC-projektchef Carl Erik Hjortshøj Nielsen.

3.

Ulrik Lund Nielsen har 17 år på bagen som fejebil-chauffør hos NCC. Nu er han klar til at feje videre i den nye Scania.

4.

Thyge Hansen kommer primært til at køre i Odense-området med den nye Volvo.

5.

Klar til afgang i nye køretøjer. Thyge Hansen i Volvo (til venstre) og Ulrik Lund Nielsen i Scania. Begge biler omdannet til danske Beam-fejebiler.

6.

Farvel til Beam i Them, som har leveret to nye specialopbyggede fejebiler til NCC Vejservice.

Læs mere på

Måske er du også interesseret i..

Maskin- & Materiel Magasinet · Telefon 86 80 44 99 · E-mail: redaktionen@mmm-online.dk