Det kræver sin mand at svinge en fejekost effektivt. Når kosten
ikke har træskaft, men er en topavanceret maskine på fire hjul, kræver det
tillige både uddannelse og hestekræfter.
Begge dele er samlet i de to nye koste, som NCC Vejservice
med base i Trige lidt nord for Aarhus netop har hentet hos den danske producent
Beam i Them syd for Silkeborg. Hestekræfterne ligger i de to lastbiler fra
henholdsvis Volvo og Scania. Uddannelsen har de to chauffører i køretøjerne, Thyge
Hansen og Ulrik Lund Nielsen, helt på plads. Med Ulrik Lund Nielsen som nestor
har de to kørt fejebiler for NCC Vejservice i en årrække.
Ind imellem skal kosten så fornyes. Når det handler om to-akslede
koste med alt tænkeligt udstyr, sker fornyelsen typisk efter en halv snes år.
NCC Vejservice skifter fire fejebiler hvert år, og dermed holdes hele flåden af
fejende køretøjer på 45 styk konstant opdateret.
Chaufførerne
bestemmer
”Vi bestilte bilerne hos Beam for et års tid siden. Det er
chaufførerne, der har bestemt, hvilke chassiser, fejeanlæggene skulle sidde på.
Ulrik Lund Nielsen er mest til Scania, mens Thyge Hansen foretrækker Volvo. Og
sådan bliver det så. Det er vigtigt for NCC Vejservice, at vi har det optimale
samspil med chaufførerne såvel når der anskaffes nyt, som i hverdagen. De er jo
vores ambassadører rundt om, hvor vi står for fejningen”, siger projektchef
Carl Erik Hjortshøj Nielsen hos NCC Vejservice.
Det er ham, der har afgivet ordren til Beam, og han var da
også med i Them, da hans folk hentede de skinnende nye biler hjem til Trige.
Den ene fortsatte straks til Odense, hvor NCC har sikret sig en rammeaftale med
Odense Kommune om fejning og ukrudtsbørstning. Totalt har selskabet syv
fejebiler i forskellige størrelser, som arbejder ud fra Odense. Den anden nye
får en mere omskiftelig tilværelse, men med det sønderjyske område som primært
område.
”Jeg kommer til at køre meget i Haderslev Kommune både med
almindelig gadefejning og med fejning efter asfaltfræsning, hvor jeg så kører bag
en asfaltfræser. Men det er sandsynligt, at jeg også kommer en tur til Norge i
den nye Scania. Køretøjerne flyttes rundt efter opgaverne, og vi har haft en
del fejning i Norge gennem flere år”, fortæller Ulrik Lund Nielsen.
100 procent færdigbyggede
NCC Vejservice har fået de nye Beam-fejemaskiner leveret fra
fabrikken med alt tænkeligt udstyr, og for chaufførerne handlede det faktisk
bare om at sætte sig i sædet og køre. Køretøjerne er bygget 100 procent færdige
i Them med ekstra koste, højtryksspulere til vask af opsamlerkassen og andre
specialiteter.
”Vi får altid bygget fejemaskinerne til de konkrete opgaver,
de skal løse. Derfor er maskinen til Odense udstyret med to ukrudtsbørster i
forskudt niveau. Det giver chaufføren mulighed for at nøjes med en enkelt overkørsel
af en strækning, hvor der skal fjernes ukrudt både på vejen langs en kantsten
og på selve kantstenen”, forklarer projektchef Carl Erik Hjortshøj Nielsen.
Tillige har fejebilen både fronstkost og lige som den anden
også to koste mellem hjulene. Den ene af sidekostene kan i øvrigt skydes ud med
op til 75 centimeter.
For Beams mandskab er to opbygningsopgaver aldrig ens.
”Det er aldrig det samme at bygge op på to forskellige chassiser.
Fejebilerne er altid custom-made. Chaufførerne kan komme her på fabrikken og få
stor indflydelse på, hvordan vi bygger hans nye maskine op. Derfor er det altid
en stor opgave af forberede et chassis til en opbygning”, siger produktionschef
Jens Steninge hos Beam.
Chaufførudvalg
Der er heller intet, der overlades til tilfældighederne, når
NCC Vejservice sætter en fornyelse af flåden i gang. Når nye maskiner
bestilles, træder et chaufførudvalg i aktion. Det består af de chauffører, der
skal have nye biler, kørselslederen, sikkerhedsrepræsentanten, chaufførernes
tillidsmand samt de chauffører, der senest har fået nye biler.
”Samtidig imponerer NCC Vejservice mig gang på gang med
deres uddannelse af chaufførerne. De er specialister, ikke blot lastbilchauffører.
NCC har en fast rutine hvert år i uge 2, hvor alle involverede undervises i
fejebiler med blandt andet ergonomi, brændstoføkonomi, it og miljø på
dagsordenen. Alle chauffører er tillige på glatbanekursus i uge 2”, fortæller Beams
salgs- og servicechef, Peder Haugård.
”Vi har selv to-en-halv fundtidsmekaniker til at passe vores
fejemaskiner. For hver 250 fejetimer skal de hjem på værkstedet og serviceres.
Det sikrer os en flåde af velkørende fejemaskiner, der altid fungerer”, siger
projektchef Carl Erik Hjortshøj Nielsen.
Billedtekster:
1.
To erfarne fejebil-chauffører med to nye køretøjer til NCC-flåden. Thyge Hansen (til venstre) og Ulrik Lund Nielsen klar til at køre bilerne hjem fra Beam i Them.
2.
Beams salgs- og servicechef Peder Haugård (til højre) kunne aflevere to flunkende nye fejebiler til NCC-projektchef Carl Erik Hjortshøj Nielsen.
3.
Ulrik Lund Nielsen har 17 år på bagen som fejebil-chauffør hos NCC. Nu er han klar til at feje videre i den nye Scania.
4.
Thyge Hansen kommer primært til at køre i Odense-området med den nye Volvo.
5.
Klar til afgang i nye køretøjer. Thyge Hansen i Volvo (til venstre) og Ulrik Lund Nielsen i Scania. Begge biler omdannet til danske Beam-fejebiler.
6.
Farvel til Beam i Them, som har leveret to nye
specialopbyggede fejebiler til NCC Vejservice.