I de gyldne tider i slutningen af 1980’erne røg der en
lastbil over vægten hos Kongerslev Kalk i Nordjylland hvert andet minut. Dengang
læssede firmaets medarbejdere i omegnen af 9000 kalk om dagen. I dag er tallet
lavere, men det er stadig omkring 5000 tons kalk, der håndteres hver eneste dag
i højsæsonen. Det giver fem gummihjulslæssere deres væsentlige bidrag til.
”Siden 1965 har vi kørt med samme mærke gummigeder. Så det
er godt og vel fem årtier. Nu har vi så skiftet en af dem ud med en Ljungby L15.
Ikke fordi der er noget i vejen med det andet mærke. Men efter at Ljungby
Danmark havde lavet nogle demo’er for os, kunne vi se fordelene ved blandt
andet det affjedrede førerhus”, fortæller Lars Stig Andersen, indehaver af
Kongerslev Kalk sammen med sin bror Bent Andersen og søster Lisbeth Svendsen.
Sammen udgør trekløveret anden generation efter
virksomhedens grundlægger, nu 92-årige Lars Andersen, som stod ved roret i
Kongerslev indtil han fyldte 82.
Citat:
Efter ti timer i førersædet stiger man ud om aftenen helt afslappet. Det har jeg godt nok ikke prøvet før.
Claus Knudsen, produktionschef for industri- og foderkalk, Kongerslev Kalk
Største år
”Vi havde vores største år i 1989 med 350.000 tons
jordbrugskalk. I 1995 tog vi også industri- og foderkalk på menuen, og i dag
har vi tre produktområder. Dels jordbrugskalk, dels industri- og foderkalk som
ovntørrede produkter og dels sække med havekalk og gødningsprodukter”,
forklarer Lars Stig Andersen.
De store mængder kalk, der håndteres hver dag på kalkværket
sydøst for Aalborg, kræver solidt læsse- og transportgrej. I nu godt og vel fem
årtier har Andersen-familien holdt sig til samme mærke i gummihjulslæssere. En
dag havde direktør Poul Kruse hos Ljungby Danmark presset på så længe, at Lars
Stig Andersen og produktionschefen for industri- og foderkalk, Claus Knudsen, forbarmede
sig.
”Det var jo lidt nemmere at sige ”nej tak, vi er vant til
noget andet”, hvis Poul havde fået lov til at demonstrere den Ljungby-ged, han
så gerne ville vise os. Nu har vi så skiftet mærke for første gang”, erkender
kalk-direktør Lars Stig Andersen med et grin.
Afslappet efter ti
timer
”Det affjedrede førerhus på Ljungby-læsseren er guld værd.
Efter ti timer i førersædet stiger man ud om aftenen helt afslappet. Det har
jeg godt nok ikke prøvet før. Og det er helt klart det helt store plus ved Ljungby’en.
Så er der også fulgt blandt andet automatisk dørlukning med i købet. Først når
man har det, finder man ud af, hvor skønt det er, at man ikke længere skal
række ud efter en tung dør”, siger Claus Knudsen.
”Styrkemæssigt minder Ljungby vel meget om det, vi var vant
til. Måske i en plus-version. Vi kører omkring 4000 timer om året i gummigeden,
og brændstoføkonomien er i orden”, fastslår Lars Stig Andersen.
”Jeg har sådan set ikke været i tvivl om, at en L15 lige
ville passe til Kongerslev Kalk. Men det er jo nordjyder, som ikke bare
springer på den første, den bedste forklaring. Og som samtidig har stor
loyalitet over for det mærke, de har kørt med hidtil. Derfor gjaldt det for mig
om bare at få dem op i kabinen og prøve maskinen af. Derefter gik det faktisk
helt af sig selv”, fortæller Ljungby-direktør Poul Kruse med et smil.
Mest populære Ljungby
”L15’eren er vores mest populære model med en arbejdsvægt på
15 tons og godt med heste i motorrummet. Der er faktisk 300 af dem. Motoren er
en finsk Sisu”, siger Poul Kruse.
Det er 65 år siden, Lars Andersen startede sin virksomhed,
som med tiden har placeret sig blandt Danmarks førende kalk- og
gødningsleverandører. Han etablerede sig på lejede arealer ved Rostrup omkring
25 kilometer fra Kongerslev Kalks nuværende adresse. I 1957 begyndte Lars
Andersen at grave kalk ved Bælum.
Siden udvidede han virksomheden ved opkøb af et eksisterende
kalkværk i Kongerslev og kørte i godt en halv snes år de to værker parallelt,
indtil han lukkede ned i Bælum for at koncentrere produktionen i Kongerslev.
I dag har Kongerslev Kalk små 30 medarbejdere og masser af
kalk.
”Vi har kalk til de næste 35 år. Derefter kan vores søster forlænge produktionen med yderligere 20 år fra arealer, som hun ejer bag det nuværende kalkbrud”, fortæller Lars Stig Andersen.
Billedtekster:
Produktionschef for industri- og foderkalk Claus Knudsen (til venstre) sammen med direktør Poul Kruse fra Ljungby Danmark ved den nye gummihjulslæsser ved Kongerslev Kalk i Nordjylland.
2.
Den nye Ljungby L15 får rigeligt at se til med at flytte og læsse store mængder kalk i Kongerslev. Virksomheden er blandt Danmarks førende kalk- og gødningsleverandører.
3.
15 tons ny svensker på vej til dagens gøremål i en af de store haller. Den helt specielle Ljungby-affjedring af hele kabinen sikrer, at maskinføreren kan tage afslappet hjem efter en arbejdsdag på en halv snes timer.
4.
L15 snupper 2,6 kubikmeter i skovlen. Praktisk når der skal læsses tonsvis af kalk hver eneste dag.
5.
En ny medarbejder er rullet ind blandt store haller med
kalk, kalk og endnu mere kalk. Kongerslev Kalk har ressourcer i kalkbruddet til
de næste 35 år – og så ligger der til yderligere en snes år bag de nu værende
arealer.