Intens konkurrence og et vådt dansk sommer- og efterår ramte
de hjemlige aktiviteter for den danske vej- og asfaltvirksomhed Pankas. Det
resulterede i, at det samlede resultat for 2017 blev 10,5 millioner kroner
lavere end året forud. Til gengæld kan Pankas glæde sig over en særdeles flot
performance på de udenlandske markeder, og med en omsætning på over en milliard
kroner scorede koncernen 7,9 procent højere end i 2016.
Efter året med høj omsætning er den danske virksomhed godt
på vej mod langsigtede vækstmål. Strategiske opkøb har grundlagt den
familieejede koncerns ekspansion i Tyskland og Østeuropa. Koncernen er nu aktiv
i otte lande og består af 22 virksomheder. Pankas’ forretning hviler på tre
ben, hvor halvdelen af omsætningen bliver skabt i Tyskland, 30 procent i
Danmark og de sidste 20 procent i Østeuropa.
Øgede aktiviteter
”Den høje omsætning i 2017 skyldes hovedsageligt en rigtig
flot performance på de udenlandske markeder. Vi har opkøbt en tysk virksomhed
og opdyrker nye områder såsom lufthavne. Samtidig har vi udvidet vores
aktiviteter i Østeuropa”, forklarer Gert Lund Storgaard, der er økonomidirektør
i Pankas.
Virksomheden fremstiller og anlægger en lang række
forskellige typer af asfalt og vejbelægninger, såvel til motorveje som til den
lille ejerforening, der måske ønsker ny asfalt i baggården. Endvidere er Pankas
helt i front på teknikken remix, hvor de gamle vejbelægninger opvarmes direkte
på vejen og blandet med en forholdsvis lille portion ny asfalt. Herefter
udlægges og tromles det færdigblandede materiale, og det hele foregår i én
arbejdsgang.
Pankas satser på at sikre yderligere vækst gennem mere
eksport. Et historisk godt regnskab i 2015 i kombination med frugtbare
fremtidsudsigter førte til en ny strategiplan for virksomheden i 2016. Her
formulerede ejere og bestyrelse flere langsigtede mål, som blandt andet en
årlig omsætning på 1,3 milliarder kroner, samt en østeuropæisk udvidelse.
De lange briller
”Som familieejet virksomhed har vi den luksus at kunne tage
de lange briller på og lægge en solid plan, uden at træffe kortsigtede
beslutninger for at tilfredsstille investorer. Vejen til at nå målene er
asfalteret med en konstant udvikling af vores produkter samt en øget
mobilisering af vores udstyr, så vi nemt kan flytte hen, hvor aktiviteten er.
Samtidig skal vi sige nej til de allerstørste entrepriser og fokusere på de
mindre og teknisk krævende opgaver”, siger Gert Lund Storgaard.
Foruden i Danmark og Tyskland, er Pankas i dag til stede i Polen, Tjekkiet, Slovakiet, Rumænien, Ungarn og Ukraine. I de kommende år er planen at undersøge nye investeringsmuligheder i de EU-nære markeder.
Billedtekster:
1.
Gert Lund Storgaard – tilfreds med årsrapporten for 2017.
2.
Pankas rangerer blandt Danmarks førende asfalt- og belægningsvirksomheder med alle typer belægningsopgaver på menuen. Herunder også motorveje.
3.
Pankas er med i front, når det gælder remix, som er en mere bæredygtig metode til at renovere slidte veje. Eksisterende asfalt opvarmes og blandet med en lille portion ny asfalt. Derefter lægges blandingen og tromles, alt sammen i én arbejdsgang.
4.
Den danske vej- og asfaltvirksomhed siger nej til de allerstørste
entrepriser og fokuserer i stedet på teknisk krævende opgaver.