Artikel fra august 2020
Læs hele avisen

Papirarbejdet bliver i orden med to Ljungby-gummigeder

27-08-2020
Del artikel på





Der flyttes tonsvis af store baller genbrugspapir i døgndrift hos Danmarks største – og eneste – papirfabrik

Man skal altid sørge for at have papirarbejdet i orden. Det princip hylder de på virksomheden på Birkvej 14 i Skjern: Skjern Papir A/S. Når man har overlevet som producent af papir og er Danmarks eneste tilbageværende papirfabrik, så er det fordi, man i bogstavelig forstand har papirerne i orden.


Nu har Skjern Papir netop selv signeret et nyt stykke papir: En slutseddel på en funklende ny Ljungby-gummiged med alle aftaler og garantier på plads. En enkelt garanti kommer helt af sig selv, når man tager arbejde som gummihjulslæsser hos Skjern Papir: Man kommer garanteret ikke til at kede sig.


”Vi kører 24/7, og en af de to Ljungby-maskiner er altid i funktion. I dagtimerne kører de begge to uafbrudt og flytter store paller genbrugspapir hen til transportbåndet, der sender dem videre ind til forarbejdning til nyt papir inde på fabrikken. I løbet af en uge skal læssemaskinerne også losse 70-80 lastbiler af de store, der kommer med mere papir”, forklarer Per Rindom. Han er maskinfører på den ene af Ljungby-maskinerne, men er bedst kendt som ”Kongen”.


”Nu skal jeg også have mit skilt med ”Kongen” op i den nye maskine. Man kalder mig vist nok kongen, fordi jeg vist gerne vil bestemme. Derfor er der heller ingen tvivl om, hvem der kører i den nye gummiged”, siger Per Rindom med et grin.

 

Måtte vente i syv år

Han har arbejdet hos Skjern Papir så længe, at han efterhånden er flyttet fra listen over medarbejdere til inventarlisten. Derfor har han også været med til at slide mere end én gummiged.


”Tidligere kørte vi i omkring 20 år med læssere af et andet mærke. Så var jeg til et demo-arrangement, hvor jeg kom i en Ljungby. Desværre var det ikke tid at skifte, så jeg måtte vente i syv år på, at vi fik den første Ljungby. Men jeg var hele tiden klar over, hvad det var, vi skulle have næste gang. Så fik vi en Ljungby L13 i 2014. Den har nu kørt 22.000 timer, hvor der kun har været behov for almindelig, løbende service plus skift af nogle hydraulikslanger”, siger Per Rindom.


Det er Skjern Papirs faste leverandør af transportudstyr, ProTruck A/S i Odder, der har leveret Ljungby-maskinerne. ProTruck har et tæt samarbejde med den svenske maskinprocents danske afdeling, Ljungby Danmark og filialdirektør Poul Kruse.

 

Miljørigtig

”Den nye maskine er udstyret med den nyeste, miljørigtigt Stage V-motor, og det virker jo helt rigtigt, når Skjern papir er en CO2-neutral virksomhed. Vi leverer tilmed overskudsvarme fra produktionen til Skjern By, som vi hen over året fyret op med omkring 65 procent af behovet”, fortæller Per Rindom.


”Den nye generation Ljungby L13 bruger AdBlue til den automatiske regenerering af katalysatoren i modsætning til de ældre maskiner. Skjern Papir har i øvrigt fået den nye maskine leveret med den store lyspakke med lysbjælke. Det har næsten givet sig selv, når maskinerne nu kører både dag og nat”, siger Poul Kruse hos Ljungby Danmark.

 

Affjedret kabine

For manden i kabinen, Per Rindom, har flere ting haft positiv betydning ved skiftet til den nye Ljungby-ged.


”Jeg har kørt maskiner i mange år, og det kan efterhånden mærkes i både ryggen og skuldrene. Men blot i løbet af de første dage mærkede jeg en forandring til det bedre, fordi Ljungby-maskinen både har hydraulisk affjedret kabine og automatisk dørlukning. Jeg kan mærke, at det nu heldigvis er slut med stød op igennem ryggen, når jeg kører hen over ujævnheder”, siger Per Rindom.


Samtidig har de store panoramavinduer i L13’eren givet ham fuldt udsyn hele horisonten rundt.


”Det er lidt mærkeligt, men absolut rart, at jeg nu pludselig også kan se bagud til maskinens baghjul. Sammen med bakkameraet er udsynet hele vejen rundt jo med til at optimere sikkerheden”, fastslår ”Kongen”, Per Rindom.

 


Billedtekster:

 

1.

To Ljungby-læssemaskiner klarer deres del af papirarbejdet hos Skjern Papir. Her tomler Ljungby-filialdirektør Poul Kruse (til højre) tillykke med den nye L13 til Per Rindom. Han reagerer på tilnavnet ”Kongen”, så der var tale om en ganske royal aflevering.

 

2.

Ljungby-maskinerne kører i døgndrift hos Skjern Papir. Den ældste af de to læssere har rundet 22.000 timer uden reparationer, der har været årsag til driftsstop.

 

3.

Ljungbys Poul Kruse forklarer Per Rindom om den nye Stage V-motor med AdBlue.

 

4.

En funklende ny og en seks år gammel maskine med 22.000 timer på klokken. De passer godt på grejet hos Skjern Papir.

 

5.

Ind og ud mellem bjerge af genbrugspapir, som forvandles til nye papir hos Skjern Papir. Der er gang i produktionen 24 timer i døgnet 7 dage om ugen, og det er Ljungby-gummihjulslæssere, der håndterer de store papirballer med snuptag på omkring 2000 kilo ad gangen.

Læs mere på

Måske er du også interesseret i..

Maskin- & Materiel Magasinet · Telefon 20 86 44 99 · E-mail: redaktionen@mmm-online.dk