Artikel fra november 2021
Læs hele avisen

Så til søs – der skal graves!

08-11-2021




Horsens-rederi har fået 30 tons Hitachi-gravemaskine monteret på uddybningsfartøj

Hitachi ZX300LC-7 er stået til søs. Et eksemplar af den 30 tons tunge gravemaskine har fået fast arbejdsplads på uddybningsfartøjet M/S Lea, som arbejder med vandbygningsopgaver som moler og uddybninger. Her er gravemaskinen nu monteret på en piedestal forrest på dækket.

Det er Rederiet Høj A/S i Horsens, der har været på besøg hos Hitachi-importøren, H. P. Entreprenørmaskiner, for at hente gravekraft til skibet. Gravemaskinens undervogn er skåret af og svejset på skibet og udgør dermed piedestalen. Derefter er overdelen løftet på plads og boltet fast.

Dermed er det 23 meter lange og 80 BT tunge fartøj M/S Lea klar til søværts gravning.

 

Havne og vandveje

”Generelt skal skibet med gravemaskinen løse opgaver i og ved havne og vandveje, hvor vi laver moler og planeringer. Og også i forbindelse med broer og vindmølleparker. M/S Lea kommer mest til at arbejde i mindre havne, og nok især lystbådehavne. Vi har ganske travlt og opererer både i Nordtyskland, i hele Skandinavien og i England. I øjeblikket er skibet i Darsser Ort i nærheden af Stralsund i det tidligere Østtyskland, fortæller manager Søren Høj hos Rederiet Høj.

For at opnå længere rækkevidde, har rederiet fået gravemaskinens bom og stik. Tillige er maskinen i alle stik blevet forberedt mod indtrængende vand. Saltvand er et hårdt miljø, som også fordrer ekstra rustbeskyttelse.

 

Langben

Hvis der er noget om, at søfolk godt kan lide hunkøn med lange ben, vil M/S Lea ubetinget komme til at vække nogen opsigt. Når hun arbejder med uddybning, oprensning, stenarbejde, kabelrender og andre lignende opgaver, står skibet faktisk på egne ben. M/S Lea har to støtteben, også kaldet spotlegs, på 40 cm i diameter, der køres ned i havbunden, så skibet står stabilt på vanddybder på op til 10 meter.

Det familieejede rederi, som blev etableret i 1958, kan formentlig se frem til en brændstofbesparelse på omkring 10 procent på den 30 tons tunge Hitachi ZX300LC-7. Besparelsen skyldes ECO-måleren og det nye Trias III hydrauliksystem. Maskinen har en rummelig kabine, og konstruktørerne hos Hitachi har haft stort fokus på ergonomi.

Motoren byder på 264 heste, og der er vel at mærke hverken tale om søheste eller flodheste. Maskinens støjniveau er i øvrigt reduceret markant, og der er omkring 20 procent mindre vibration end i den foregående generation.

 

Billedtekster:

1.

Den nye Hitachi har en fornem placering på en piedestal i stævnen på M/S Lea.

2.

ZX300LC-7 er medlem af Hitachis nye Zaxis-7 serie og i fuld balance med Stage V-standarden for emissioner.

3.

Tårnet fra gravemaskinens undervogn er skåret af og efterfølgende svejset på skibet som en piedestal.

4.

Takket være Hitachis nye Trias III-system er hydraulikken endnu blødere på den nye, søgående gravemaskine, og dermed er der brændstof at spare.

Læs mere på

Måske er du også interesseret i..

Maskin- & Materiel Magasinet · Telefon 20 86 44 99 · E-mail: redaktionen@mmm-online.dk