Kært barn har mange navne. ”Dieseltyvenes skræk”, ”Kalles
sladrehank”, ”Dieseltyvenes mareridt” er blot nogle af dem, når det gælder de tyverisikre
dæksler til dieseltanke, som maskinfører Kalle Vinge skruer sammen hjemme på
ejendommen ved Jelling. Nu nærmer tyverisikringen, SpyCap, sig så småt
konfirmationsalderen og er klar til at flytte hjemmefra. Tysk interesse fra en
stor producent af blandt andet tank-låg kan sende opfindelsen ud på det
internationale marked. Hvis alt ellers mager sig.
”Interessen fra tyskerne er der, og den er seriøs. Men vi
arbejder med alle mulige forbehold, indtil der er blæk på papiret. I bedste
fald sker det måske i starten af det nye år. Hvis tingene falder i hak, kan
SpyCap bevæge sig fra hobby-projekt til globalt plan. Det magter vi ikke alene.
Derfor er vi nødt til at have en god partner i ryggen”, fortæller Rasmus Vinge,
som er opfinderens nevø og i dag ejer produktionen af SpyCap.
”Vi har en dialog med det tyske selskab om, at de kan
varetage produktionen fremover. Det vil give SpyCap den nødvendige pondus
internationalt såvel produktions- som salgs- og markedsføringsmæssigt”, siger
Rasmus Vinge.
Sammen med sin far, Jørn Vinge, lavede Rasmus Vinge for
nogle år siden en aftale med onkel Kalle om, at de skulle udnytte deres
kompetencer med salg og økonomi til at skubbe SpyCap i gang. Opfinderen selv,
Kalle Vinge, skulle så fortsat tage sig af det tekniske, blandt andet med
yderligere udvikling.
Træt af tømte dieseltanke
I Jelling er maskinfører og opfinder Kalle Vinge naturligvis
spændt på, hvad der kommer ud af dialogen med den måske kommende
samarbejdspartner i Tyskland. Han fik ideen til SpyCap i 2008, efter at han var
blevet grundigt træt af at møde til en maskine med tømt dieseltank om morgenen.
”Jeg forsøgte at finde en tanksikring på internettet. Det
var forgæves. Så begyndte jeg selv at makke med en løsning og fik lavet de
første dæksler af spånplade og et system, der giver alarm, hvis nogen skruer på
dækslet. Efter et par dage fangede vi de første dieseltyve med hjælp fra
spånpladedækslet”, fortæller Kalle Vinge.
”Der er virkelig professionelle diesel-tyve, som er
eksperter i at tømme dieseltanke. De kommer typisk i en Toyota Hiace med
pumpeudstyr og en 1000 liter tank”, siger Kalle Vinge.
Efter succesen med spånpladedæksler, fik han ideen til at
give dækslerne en funktion, der kan aktiveres elektronisk. Nogle dele, der kan
bevæge sig i forhold til hinanden og sende en sms-besked. Samtidig var
opfinderen klar over, at de alarmerende dæksler skulle udformes helt neutralt,
helt som standard-dækslerne til de forskellige maskiner. Blot skilt ad,
forsynet med lidt elektronik og så samlet igen.
Du skal få patent!
Også andre end Kalle Vinge selv kunne se, at han havde fat i
noget rigtigt.
”Der var nogle, der sagde til mig, at jeg skulle passe på
min idé og få den patenteret. Det fik jeg så gjort. Det kostede en hulens masse
penge. Alle investeringerne til udvikling og patent har kostet omkring en
million kroner, så vi tog ud af den daglige økonomi. Nu har vi så patent på
SpyCap i en række lande”, siger Kalle Vinge.
En tur til verdens førende landbrugsmesse, Agritechnica i
Hannover i Tyskland, skabte interesse for den danske tyverisikring også
internationalt. Kalle Vinge har solgt SpyCap så langt væk som i Filippinerne. I
2017 blev der solgt omkring 2000 SpyCap-dæksler til lastbiler,
entreprenørmaskiner og landbrugsmaskiner. Men opfindelsen har potentiale til
meget mere, vurderer både Kalle Vinge selv og nevø Rasmus Vinge, som nu står
for produktion og afsætning.
SpyCap i alle nye maskiner
Den tyske virksomhed, der nu forhandles med om et tættere
samarbejde, har således tanker om, at der skal sidde et elektronisk dæksel på
alle maskiner og lastbiler, når de ruller ud fra fabrikkerne. Altså at
dieseltyvenes skræk fra Jelling skal være en naturlig del af enhver ny maskine
eller lastbil.
”Der er rigtig mange muligheder i SpyCap. Også teknisk. En
tysk vognmand med mange lastbiler har således kombineret tyvesikringen med et
flådestyringssystem”, fortæller Kalle Vinge.
Også i Danmark er der virksomheder, der har købt stort ind
af SpyCap. Em af dem er entreprenørfirmaet Henning Have A/S i Vejen. Her har
opfinder Kalle Vinge de seneste 16 år kørt dozer.
”Henning Have kunne heldigvis hurtigt se fornuften i at
sikre dieseltankene. Foruden at køre dozer, passer jeg også Henning Haves
flådestyringssystem med 250 enheder med GPS. Til april skal Henning Have så ud
og finde en ny mand både til dozeren og flådestyringen. Så fylder jeg 64, og
jeg har en efterlønsordning, som jeg gerne vil have lidt ud af”, siger Kalle
Vinge.
Fingrene væk fra Nutellaen!
”Teknologien i SpyCap kan bruges til alle typer
lukkesystemer. Elektronikken støbes ind i et originalt dæksel eller i en kopi
af det originale dæksel. Hvis uvedkommende så skruer på dækslet, sendes der en
lydløs alarm. Typisk til entreprenøren, som kan kontakte politiet.
Gerningsmændene opdager ikke, at de er afsløret, før politiet står der”,
forklarer opfinderen.
Kalle Vinge demonstrerede de utallige muligheder med SpyCap,
da han på et tidspunkt monterede en alarm i låget til et Nutella-glas. Når
Frække Frederik eller andre uden gyldig adgang til lækkerierne drejede på
låget, lød der en hylende alarm efterfulgt af ”Fingrene væk fra min Nutella”.
Det er lidt på trods, at maskinføreren fra Jelling boltrer
sig med elektronik i en grad, der har gjort ham til opfinder af avancerede
alarmer. Kalle Vinge nåede at tage syvende sæson med i folkeskolen, inden han i
sin tid kom ud at tjene på landet. I fem år var han fodermester på en gård. Da han en dag så en entreprenør, der kørte
rundt i en gummiged, var det farvel til landbruget.
”Jeg var 20 år, og jeg var fuldstændig solgt til de store entreprenørmaskiner. Siden har jeg været i entreprenørbranchen. I 1978 begyndte jeg at køre dozer, og det har jeg så gjort siden”, siger Kalle Vinge.
Billedtekster:
1.
SpyCap-elektronikken fylder uhyre lidt og kan fint integreres i de originale tanklåg, viser Kalle Vinge.
2.
Der er både Georg Gearløs og Ole Opfinder gemt i maskinføreren fra Jelling. Kalle Vinge udvikler fortsat på livet løs hjemme i privaten
3
Det ligner et ganske almindeligt låg til dieseltanken på en Cat. Det er det også. Men med avanceret sikrings-automatik indbygget af opfinder Kalle Vinge selv.
4.
Kalle Vinge laver stadig selv SpyCap-låg på værkstedet i Jelling. En mulig tysk samarbejdspartner kan måske gøre opfindelsen fra Jelling virkelig international.
5.
Kalle Vinge når både at køre dozer for entreprenør Henning Have og også lægge nye SpyCap-produkter på lagerreolerne i Jelling.
6.
Kalle Vinge er i øjeblikket ved at slide sin dozer nummer 13 i karrieren. Nummer fem hos Entreprenørfirmaet Henning Have. Det var Scantrucks key account manager Poul Erik Nielsen (til venstre), der kunne aflevere den nye Komatsu D65PX1-18 til opfinderen fra Jelling.
7.
Kalle Vinge i sit rette element. I kabinen på den store
dozer for Entreprenør Henning Have A/S.