SpyCap lægger an til at gå internationalt

14-11-2019






Dieseltyvenes skræk kan måske gå worldwide via samarbejde med tysk producent

Kært barn har mange navne. ”Dieseltyvenes skræk”, ”Kalles sladrehank”, ”Dieseltyvenes mareridt” er blot nogle af dem, når det gælder de tyverisikre dæksler til dieseltanke, som maskinfører Kalle Vinge skruer sammen hjemme på ejendommen ved Jelling. Nu nærmer tyverisikringen, SpyCap, sig så småt konfirmationsalderen og er klar til at flytte hjemmefra. Tysk interesse fra en stor producent af blandt andet tank-låg kan sende opfindelsen ud på det internationale marked. Hvis alt ellers mager sig.

”Interessen fra tyskerne er der, og den er seriøs. Men vi arbejder med alle mulige forbehold, indtil der er blæk på papiret. I bedste fald sker det måske i starten af det nye år. Hvis tingene falder i hak, kan SpyCap bevæge sig fra hobby-projekt til globalt plan. Det magter vi ikke alene. Derfor er vi nødt til at have en god partner i ryggen”, fortæller Rasmus Vinge, som er opfinderens nevø og i dag ejer produktionen af SpyCap.

”Vi har en dialog med det tyske selskab om, at de kan varetage produktionen fremover. Det vil give SpyCap den nødvendige pondus internationalt såvel produktions- som salgs- og markedsføringsmæssigt”, siger Rasmus Vinge.

Sammen med sin far, Jørn Vinge, lavede Rasmus Vinge for nogle år siden en aftale med onkel Kalle om, at de skulle udnytte deres kompetencer med salg og økonomi til at skubbe SpyCap i gang. Opfinderen selv, Kalle Vinge, skulle så fortsat tage sig af det tekniske, blandt andet med yderligere udvikling.

 

Træt af tømte dieseltanke

I Jelling er maskinfører og opfinder Kalle Vinge naturligvis spændt på, hvad der kommer ud af dialogen med den måske kommende samarbejdspartner i Tyskland. Han fik ideen til SpyCap i 2008, efter at han var blevet grundigt træt af at møde til en maskine med tømt dieseltank om morgenen.

”Jeg forsøgte at finde en tanksikring på internettet. Det var forgæves. Så begyndte jeg selv at makke med en løsning og fik lavet de første dæksler af spånplade og et system, der giver alarm, hvis nogen skruer på dækslet. Efter et par dage fangede vi de første dieseltyve med hjælp fra spånpladedækslet”, fortæller Kalle Vinge.

”Der er virkelig professionelle diesel-tyve, som er eksperter i at tømme dieseltanke. De kommer typisk i en Toyota Hiace med pumpeudstyr og en 1000 liter tank”, siger Kalle Vinge.

Efter succesen med spånpladedæksler, fik han ideen til at give dækslerne en funktion, der kan aktiveres elektronisk. Nogle dele, der kan bevæge sig i forhold til hinanden og sende en sms-besked. Samtidig var opfinderen klar over, at de alarmerende dæksler skulle udformes helt neutralt, helt som standard-dækslerne til de forskellige maskiner. Blot skilt ad, forsynet med lidt elektronik og så samlet igen.

 

Du skal få patent!

Også andre end Kalle Vinge selv kunne se, at han havde fat i noget rigtigt.

”Der var nogle, der sagde til mig, at jeg skulle passe på min idé og få den patenteret. Det fik jeg så gjort. Det kostede en hulens masse penge. Alle investeringerne til udvikling og patent har kostet omkring en million kroner, så vi tog ud af den daglige økonomi. Nu har vi så patent på SpyCap i en række lande”, siger Kalle Vinge.

En tur til verdens førende landbrugsmesse, Agritechnica i Hannover i Tyskland, skabte interesse for den danske tyverisikring også internationalt. Kalle Vinge har solgt SpyCap så langt væk som i Filippinerne. I 2017 blev der solgt omkring 2000 SpyCap-dæksler til lastbiler, entreprenørmaskiner og landbrugsmaskiner. Men opfindelsen har potentiale til meget mere, vurderer både Kalle Vinge selv og nevø Rasmus Vinge, som nu står for produktion og afsætning.

 

SpyCap i alle nye maskiner

Den tyske virksomhed, der nu forhandles med om et tættere samarbejde, har således tanker om, at der skal sidde et elektronisk dæksel på alle maskiner og lastbiler, når de ruller ud fra fabrikkerne. Altså at dieseltyvenes skræk fra Jelling skal være en naturlig del af enhver ny maskine eller lastbil.

”Der er rigtig mange muligheder i SpyCap. Også teknisk. En tysk vognmand med mange lastbiler har således kombineret tyvesikringen med et flådestyringssystem”, fortæller Kalle Vinge.

Også i Danmark er der virksomheder, der har købt stort ind af SpyCap. Em af dem er entreprenørfirmaet Henning Have A/S i Vejen. Her har opfinder Kalle Vinge de seneste 16 år kørt dozer.

”Henning Have kunne heldigvis hurtigt se fornuften i at sikre dieseltankene. Foruden at køre dozer, passer jeg også Henning Haves flådestyringssystem med 250 enheder med GPS. Til april skal Henning Have så ud og finde en ny mand både til dozeren og flådestyringen. Så fylder jeg 64, og jeg har en efterlønsordning, som jeg gerne vil have lidt ud af”, siger Kalle Vinge.

 

Fingrene væk fra Nutellaen!

”Teknologien i SpyCap kan bruges til alle typer lukkesystemer. Elektronikken støbes ind i et originalt dæksel eller i en kopi af det originale dæksel. Hvis uvedkommende så skruer på dækslet, sendes der en lydløs alarm. Typisk til entreprenøren, som kan kontakte politiet. Gerningsmændene opdager ikke, at de er afsløret, før politiet står der”, forklarer opfinderen.

Kalle Vinge demonstrerede de utallige muligheder med SpyCap, da han på et tidspunkt monterede en alarm i låget til et Nutella-glas. Når Frække Frederik eller andre uden gyldig adgang til lækkerierne drejede på låget, lød der en hylende alarm efterfulgt af ”Fingrene væk fra min Nutella”.

Det er lidt på trods, at maskinføreren fra Jelling boltrer sig med elektronik i en grad, der har gjort ham til opfinder af avancerede alarmer. Kalle Vinge nåede at tage syvende sæson med i folkeskolen, inden han i sin tid kom ud at tjene på landet. I fem år var han fodermester på en gård.  Da han en dag så en entreprenør, der kørte rundt i en gummiged, var det farvel til landbruget.

”Jeg var 20 år, og jeg var fuldstændig solgt til de store entreprenørmaskiner. Siden har jeg været i entreprenørbranchen. I 1978 begyndte jeg at køre dozer, og det har jeg så gjort siden”, siger Kalle Vinge.

 

Billedtekster:

1.

SpyCap-elektronikken fylder uhyre lidt og kan fint integreres i de originale tanklåg, viser Kalle Vinge.

2.

Der er både Georg Gearløs og Ole Opfinder gemt i maskinføreren fra Jelling. Kalle Vinge udvikler fortsat på livet løs hjemme i privaten 

3

Det ligner et ganske almindeligt låg til dieseltanken på en Cat. Det er det også. Men med avanceret sikrings-automatik indbygget af opfinder Kalle Vinge selv.

4.

Kalle Vinge laver stadig selv SpyCap-låg på værkstedet i Jelling. En mulig tysk samarbejdspartner kan måske gøre opfindelsen fra Jelling virkelig international.

5.

Kalle Vinge når både at køre dozer for entreprenør Henning Have og også lægge nye SpyCap-produkter på lagerreolerne i Jelling.

6.

Kalle Vinge er i øjeblikket ved at slide sin dozer nummer 13 i karrieren. Nummer fem hos Entreprenørfirmaet Henning Have. Det var Scantrucks key account manager Poul Erik Nielsen (til venstre), der kunne aflevere den nye Komatsu D65PX1-18 til opfinderen fra Jelling.

7.

Kalle Vinge i sit rette element. I kabinen på den store dozer for Entreprenør Henning Have A/S. 

Læs mere på

Måske er du også interesseret i..

Maskin- & Materiel Magasinet · Telefon 86 80 44 99 · E-mail: redaktionen@mmm-online.dk