Der er nyt, gravende maskineri i populære størrelser på vej
fra England til Danmark. JCB har lavet en omfattende opdatering af
midi-programmet, og hos den danske importør, Nicolaisen & Larsen i Ulfborg,
venter markedschef Dennis Faurby, at et nyt firkløver gør sin entre i løbet af
efteråret. Samtidig spejder han mod vest efter den længe ventede batteridrevne to-tons
minigraver 19C-1E, som oprindelig var ventet til landet op til sommerens
dyrskuer. Sådan skulle det ikke gå.
”Det er endnu uvist, hvornår den elektriske minigraver
kommer til Danmark. Vi havde både ventet og håbet, at vi allerede ville have
solgt de første eksemplarer. Men det trækker ud. Så indtil videre må vi nøjes
med at glæde os over, at der helt klart er stor interesse for maskinen, som er
100 procent batteridrevet”, siger Dennis Faurby.
Matcher diesel-fætteren
Interessen for el-graveren næres naturligvis ikke mindst af
den omstændighed, at den faktisk helt matcher den tilsvarende diesel-maskine
fuldstændig på gravekvaliteter. Hydraulisk følger ”ellerten” også med
diesel-fætteren, men vinder begribeligvis klart på miljøet. 19C-1E er aldeles
emissionsfri og larmer ikke.
De fire nye midi-gravere er motormæssigt mere ”normale” med
konventionel diesel i tanken, om end de bør møde mere anerkendende nik fra
miljø-freaks, end forgængerne. Blandt de helt afgørende forskelle i den nye
serie er netop opgradering af motoren til Stage V i skikkelse af en JCB by
Kobler-maskine udstyret med auto-stop.
”De fire nye gravemaskiner er 8,5 tonseren 85Z-2, 8,6
tons-maskinen 86C-2, 90Z-2 i 9-tonsklassen og den 10 tons tunge 100C-2, som altså
alle opfylder Stage V-emissionsstandarden. JCB har samtidig været rundt på
maskinerne og justeret, pillet og decideret tilføjet helt nye elementer. Blandt
andet et nyt og større display i kabinen, nye proportionale joysticks, mulighed
for at programmere flow på begge udtag og en forrude med forbedret udsyn”,
forklarer markedschefen.
Milepæl for LiveLink Telematics
Foruden en stadig strøm af maskinnyheder fra den britiske
gigant, har JCB også netop fejret en vigtig milepæl for overvågningssystemet LiveLink
Telematics, som fabrikken lancerede for 12 år siden. Det give maskinførere og
maskinejere nem adgang til alle data via en online-portal og en mobilapp. JCB
har nu rundet LiveLink Telematics i de første 250.000 maskiner.
Systemet giver mulighed for overvågning af maskinerne over
hele kloden via såkaldte JCB Uptime-Centre. Dermed kan JCB sikre, at
maskinejerne konstant modtager fuldt opdateret information og support til
vedligeholdelse.
”JCB har samarbejde med kolleger i maskinbranchen, så der
kan udveksles informationer om antal timer, lokationer og andre overordnede
data, så entreprenøren ikke skal sidde og kigge i flere forskellige retninger,
fordi han har købt maskiner af forskellige mærker. LiveLink Telematics kan
samkøres med andre maskinmærker, og via en helt ny app er det tilmed muligt at
få på systemet med sin mobiltelefon, uden at der skal logges på noget”,
fortæller markedschef Dennis Faurby hos Nicolaisen & Larsen.
Danmark godt med
Store kunder med mange maskiner benytter også systemet til
flådestyring med mulighed for at følge dieselforbrug, tomgangstider og andre
informationer tæt.
Den danske importør har naturligvis en andel i det
imponerende antal LiveLink Telematics. Trods det danske markeds lidenhed i
forhold til de 250.000 systemer globalt, kører der i omegnen af 3500 JCB
LiveLink Telematics i Danmark.
Billedtekster:
1.
Markedschef Dennis Faurby har oplevet den batteridrevne 19C-E1 live adskillige gange på fabrikken i England. Indtil videre må han dog væbne sig med tålmodighed med hensyn til at se ”ellerten” i Ulfborg
2.
JCB 100C-2 er den største af de fire nye midi-maskiner, der ventes til Danmark i løbet af efteråret.
3.
86C-2 ved præsentationen i JCB-hovedkvarteret i Rocester i England.
4.
Den elektriske minigraver har for længst bevist sine
kvaliteter, men det kniber med at få de første eksemplarer ud over rampen og
over Nordsøen til Danmark.