Det stiller store krav til materiellet at være entreprenørfirma i MT Højgaard-format. Og dermed også til virksomhedens materielchef Jørn Koopmann Johansen, som konstant skal være opdateret på, hvad der rører sig i markedet for de forskellige typer materiel, der skal anvendes til forskellige opgaver hver eneste dag.
Jørn Koopmann Johansen skifter da også løbende ud i maskinparken. Senest har han fået leveret fem nye pladevibratorer, som erstatter fem andre. Fornyelsen af maskinerne er dog ikke ensbetydende med, at også maskinmærket skiftes ud. De fem nye er – lige som de fem gamle – alle Wacker Neuson, som salgskonsulent Jens Andersen hos Stemas A/S har leveret.
”Vi har en investeringsplan for, hvad vi skal udskifte af ældre materiel og også for udvidelse af maskinparken. I denne omgang er der altså tale om ren udskiftning, hvor Wacker Neuson så får genvalg. Vi kender både Wacker Neusons vibratorer, jordkompaktorer og gravemaskiner rigtig godt”, fortæller Jørn Koopmann Johansen.
Benzin-letvægter
MT Højgaard har indlemmet tre nye 480 kg tunge DPU6555-pladevibratorer, en DPU4545 på 400 kg i familien. Tillige en benzindrevet letvægter på 145 kg af modellen BPU2540.
”Modellerne er valgt ud fra vores behov for at vibrere i forskellige materialer og i forhold til materialetype og dybde. Den lille pladevibrator til mindre opgaver har vi købt med benzinmotor for ikke at gøre maskinen for tung”, siger materielchef Jørn Koopmann Johansen hos MT Højgaard.
Han fortæller i øvrigt, at entreprenørfirmaet også har kik på el-drevne vibratorplader. Miljøaspekterne skrives mere og mere ind i udbudsmaterialerne. Det har også smittet af på Wacker Neusons sortiment af både pladevibratorer, stampere, stavvibratorer og såvel hjul- som bånddumpere. Her har den tyske producent fyldt godt op med muligheder i de forskellige maskintyper i den grønne Zero Emission-linje.
Billedtekst:
MT Højgaards materielchef Jørn Koopmann Johansen (til højre) stikker på poten med Stemas-salgskonsulent Jens Andersen på fem nye Wacker Neuson-pladevibratorer. Fire diesel-modeller fra den tunge ende og en benzin-model på blot 145 kg.