Der er vægt bag, når svenskere taler om redskabsbærere. Fra
fire til otte tons. I hvert fald, når multimaskinerne hedder Lundberg og kommer
fra Skellefteå i det nordlige Sverige. Små 800 kilometer fra hovedstaden
Stockholm og med godt og vel 1400 kilometer til forhandleren i Trelleborg i
Syd, som nu sender redskabsbærere ind i Danmark.
”Lundberg-maskinerne er nu ikke helt nye i Danmark. Der
kører et større antal i lufthavnen i Kastrup. Nu vil vi gerne have flere
Lundberg til Danmark. De er noget større, kraftigere og stærkere end de
maskiner, som danskerne normalt forbinder med redskabsbærere. Men erfaringen
viser, at de passer rigtig fint til mange opgaver for kommuner og
entreprenører”, forklarer Max Kvickström.
Han er eksportdirektør for LMCE Group, som er koncernen, der
også står bag produktionen af Lännen-rendegraverne. Når det kommer til
redskabsbærerne, hedder producenten Lundberg Hymas AB. Det er så maskinfirmaet
Sebro Maskin med adresse i Trelleborg på den sydligste spids af Sverige, der
står for invasionen af det danske marked.
Med i Slagelse
På Have & Landskab i Slagelse præsenterede Sebro Maskin både
fire-tons maskinen Lundberg 4250 og seks-tonseren 6250. Den mindste af de to er
med teleskoparm, men fås også i en udgave med fastarm. Sortimentet omfatter
tillige fem tons-maskinen Lundberg 5250 og den store otte tons tunge Lundberg
8250.
”Maskinerne har canbus-styring af alt. Der er seks
forskellige hydraulik-udtag, som kan programmeres til forskellige redskaber”,
fortæller Per-Olof Brorsson, som har halvdelen af ansvaret for Sebro Maskin og
også for firmanavnet. Han deler ejerskabet af maskinfirmaet med Per Serwin, og
Serwin og Brorsson er så kombineret til Sebro.
Lundberg-fabrikken højt mod nord med blot 250 kilometer til
den finske grænse ved Haparanda blev grundlagt af brødrene Göran og Birger
Lundbjerg tilbage i 1940’erne. Dengang under navnet Bröderna Lundbergs
Mekaniska Verkstad og med en læssemaskine som et af de første produkter.
Brødene tog en landbrugstraktor og vendte kabinen rundt, satte et læsseaggregat
bag på maskinen og havde dermed konstrueret en baglæsser. Det førte til et
mangeårigt samarbejde med Volvo og 33.000 baglæssere frem til 1984.
Billedtekster:
1.
Per-Olof Brorsson fra Sebro Maskin I Trelleborg (til venstre) og eksportdirektør Max Kvickström fra producenten i Skellefteå med Lundberg 6250’eren på Have & Landskab i Slagelse.
2.
Der skal flere svenske Lundberg-redskabsbærere til Danmark,
mener eksportdirektør Max Kvickström og maskinhandler Per Brorsson, som har
taget plads i kabinen på en Lundberg 4250.