Artikel fra juni 2020
Læs hele avisen

Timan klar med ny Tool-Trac og skift til benzinmotorer

23-06-2020








Flere kræfter og højere hastighed på ny udgave af den vestjyske redskabsbærer med læssefunktion – Også ny Timan-redskabsbærer med benzinmotor

Blot to år efter, at den vestjyske maskinfabrik Timan i Tim ved Ringkøbing barslede med en ny version af redskabsbæreren med læssefunktion, Tool-Trac, er virksomheden nu klar med en helt ny maskine, der lyder samme navn. Tool-Trac 245 efterfølges af den nye 5740, og det med lidt af en stribe fornyelser og forøgelser i forhold til forgængeren.

Den mest markante forskel rammer imidlertid ikke alene den nye redskabsbærer med læssefunktion. Også den klassiske redskabsbærer Timan 3400 kommer i ny udgave som model 3330. Og begge de nye maskiner er med benzinm

otor.

”Fremover kører Timan på benzin. Det kommer til at gælde for hele vores maskinprogram. En benzinmotor udleder meget få partikler i forhold til en dieselmotor, og vi vil gerne være med fremme, også når det gælder miljøbevidsthed”, fortæller Birger Pedersen, som sammen med sin bror Henning står bag maskineventyret i Tim.


”Vi benyttede den første corona-tid til at færdigpudse den nye Tool-Trac, og nu har vi netop sendt de to første maskiner ud af fabriksporten. De er blevet til eksport til Sverige, og nu har vi fuld gang i produktion af flere Tool-Trac 5740 til både vores danske hjemmemarked og til yderligere eksport. I slutningen af juni skal vi levere yderligere maskiner til Sverige”, siger Timan-chefen.

Mens Tool-Trac 245 i 2018 bød på et kraftigt facelift og fjernelse af transmissionsstøj, er Pedersen-brødrene og deres mandskab gået yderligere konstruktivt til værks med den nye 5740.

 

Flere heste

”Også her har vi reduceret støjniveauet, og samtidig har vi gjort maskinens fremdriftshydraulik stærkere. Mod tidligere 45 hestekræfter er der nu 57 i motorrummet, og transporthastigheden er øget il 40 km/t. Der er virkelig tale om en lille maskine med store kræfter”, siger Birger Pedersen.


Den nye Tool-Trac har speedcontrol som standard, og den er koblet med hydraulikken. Cruisecontrol er kombineret med motorens omdrejninger for at sikre høj kvalitet af arbejdet, uanset hvilken hastighed, maskinføreren har valgt at køre med. Det betyder, at redskabsbæreren aldrig kommer til at køre hurtigere, end at kvaliteten af arbejdet altid er optimal.


”Tool-Trac 5740 har også elektronisk gear og skifter automatisk fra første til andet gear”, forklarer Birger Pedersen.

Den første Timan Tool-Trac så dagens lys i 2005, og grundopbygningen er fortsat den samme.

 

Ny med 15 års ballast

”Dermed er opbygningen velafprøvet, og her i 2020 står vi så med en funklende ny model med 15 års ballast på det basale. Funktioner, design og førerkomfort er naturligvis udviklet løbende, som det nu også er sket med 5740’eren”, siger Birger Pedersen.

Også Tim-fabrikkens anden serie af redskabsbærere, som simpelthen hedder Timan, er kommet i ny 2020-version. Her byder fabrikken altså også på den ganske markante forandring i forhold til forgængerne, at den nye Timan 3330 er udstyret med benzinmotor i stedet for diesel.


”I det hele taget har vi brugt tomgangstiden under corona-krisen til at revurdere både maskiner og metoder. Vi har fundet frem til nye måder at angribe markedet på, og vi føler, at vi har formået at gå i dybden også med nyudvikling. Så vi ser fremtiden i møde med stor fortrøstning”, siger Birger Pedersen.

 

Gang i eksporten

Det markerer sig da også i ordrebøgerne, som ikke har ligget ubrugte i corona-tiden. Svenske kunder har som nævnt gjort krav på de første eksemplarer af den nye Tool-Trac, og der bud fra det japanske marked efter fjernstyrede RC 1000-redskabsbærere.


”Tyskland, Sverige og Japan er vores vigtigste eksportmarkeder. Vi har stor tiltro til, at den nye Tool-Trac kan få godt fat ikke mindst i Tyskland, blandt andet på grund af den højere hastighed. Jeg håber, at vi kommer op på gode Tool-Trac produktionstal på 45 til 50 maskiner om året, som vi har været før. Vi er ved at gøre vores nye produktionshal færdig, hvor vi har renoveret 2100 kvadratmeter til ny montagehal, hvor vi virkelig kan strømline produktionen. Montagen af Tool-Trac er sat op, to af vores RC-modeller af fjernstyrede maskiner monteres der nu, og efterfølgende rykker vi montagen af alt udstyr ind”, forklarer Birger Pedersen.


Digitalt har Timan dels QR-koder med brugerfunktioner på vej til slutkunderne og dels en Timan-app med digital info til sælgere, mekanikere, forhandlere og kunder. Med appen bliver det blandt andet muligt at se både teknisk information og introduktionsfilm, som viser såvel maskiner som udstyr i drift direkte på sin telefon.

 

Billedtekster:

 

1.

Birger Pedersen og Timan er klar med en ny version af redskabsbæreren med læssefunktion Tool-Trac. Nu hedder modellen 5740.

 

2.

Birger Pedersen på plads i kabinen på den nye 5740, som blandt andet har speedcontrol som standard.

 

3.

Ny Tool-Trac 5740 fra Timan midt i en corona-tid. De første eksemplarer er sendt til Sverige, og flere er på vej.

 

4.

Produktionen står ikke stille på fabrikken i Tim, trods corona-krise. Tvært imod. En ny Tool-Trac har set dagens lys, en ny Timan 3400 er på vej, og en ny montagehal på 2100 kvadratmeter er ved at være færdig.

 

5.

Birger Pedersen kan byde på ekstra hestekræfter i den nye Tool-Trac, som med benzinmotor samtidig udleder betragteligt færre partikler end de nu tidligere diesel-modeller.

 

6.

Der spares ikke på arbejdslyset på den nye redskabsbærer med læssefunktion.

 

7.

Funktionerne i kabinen har naturligvis også været oppe til revurdering, så alle knapper sidder optimalt for at sikre en behagelig arbejdsdag for maskinføreren.

 

8.

Alting er ikke gået i stå i Vestjylland som følge af corona. Tvært imod. Der er produceret masser af Timan 3400’ere, og Birger Pedersen og hans mandskab er samtidig på vej med afløseren, 3330, som bliver med benzinmotor.

Læs mere på

Måske er du også interesseret i..

Maskin- & Materiel Magasinet · Telefon 20 86 44 99 · E-mail: redaktionen@mmm-online.dk